روابط خارجی بانکها پس از برجام رو به بهبود است

دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۲۶ دی ۱۳۹۵


روابط خارجی بانکها پس از برجام رو به بهبود است

معاون ارزی بانک ملی در گفتوگو با ایرنا:

روابط خارجی بانکها پس از برجام رو به بهبود است

بانک - اقتصادی

تأکید بر رعایت استانداردهای بینالمللی

معاون ارزی و امور بینالملل بانک ملی ایران با تأکید بر اینکه پس از برجام روابط بینالملل شبکه بانکی رو به بهبود است، گفت: البته در مسیر کار برخی موانع فنی، تجاری و سیاسی وجود دارد.

«غلامرضا پناهی» درباره دستاوردهای اجرای یک‌ساله برجام در حوزه بانکی اظهار داشت: امروز بسیاری از بانکها روابط کارگزاری خود را با بانکهای خارجی از سر گرفته‌اند و اموری چون گشایش اعتبار اسنادی (ال سی) و حوالجات را انجام می‌دهند. وی درباره این‌که چرا بانکهای بزرگ خارجی در این مدت همکاریهای خود را با ایران آغاز نکرده‌اند، گفت: در روابط بین‌الملل بانکی، همکاری با بانکها و شرکتهای بزرگ در تأمین مالی پروژه‌ها و دریافت فاینانس (تأمین مالی) اهمیت می‌یابد وگرنه برای ارتباطات کارگزاری می‌توان با بانکهای مختلف کارها را دنبال کرد. پناهی درباره موانع فنی در مسیر همکاری بانکهای بزرگ خارجی با ایران و این‌که گفته می‌شود بخشی از آن به رعایت نشدن استانداردهای بین‌المللی بانکی در ایران باز می‌گردد، توضیح داد: طبیعی است که شرکتها باید یکدیگر را احراز و شناسایی کنند که این کار از طریق تدوین صورتهای مالی با رعایت استانداردهای بین‌المللی قابل انجام است. معاون ارزی و امور بین‌الملل بانک ملی ایران درباره این‌که چرا این استانداردها در ایران رعایت نمی‌شود، گفت: شبکه بانکی ایران به مدت 10 سال از نظام مالی دنیا دور بود؛ در این مدت استانداردهای جدیدی در دنیا به اجرا درآمد اما استانداردهای بانکی در ایران به‌روز نشد. وی از استانداردهای مالی گزارشگری (IFRS)، مقررات کمیته بال و نیز کنوانسیونهای بین‌المللی در زمینه مبارزه با فساد، پول‌شویی و تأمین مالی تروریسیم به‌عنوان مقررات بین‌المللی برشمرد که برای مراودات بین‌المللی به اجرای آنها نیاز است. پناهی تأکید کرد: امروز با رفع تحریمها، بانکهای خارجی انتظار دارند برای همکاری دوباره با ایران ابتدا اعتبار و صلاحیت بانکهای ایرانی را احراز کنند و اینجاست که رعایت استانداردهای بین‌المللی اهمیت می‌یابد. وی با یادآوری این‌که ریسک پول‌شویی شهرت یک بانک را در جهان به مخاطره می‌اندازد، اظهار داشت: قانون مبارزه با پول‌شویی سالها پیش در ایران به تصویب رسیده و در بانکها اجرایی می‌شود و ازاین‌رو لازم است اطلاعات صحیح در این زمینه به طرفهای خارجی داده شود. وی خاطرنشان ساخت: شناسایی مشتریان یکی از اصول در روابط بین‌الملل است و هر بانکی باید مشتریان خود را بشناسد و احراز قوی مشتریان و اصالت اطلاعات مشتریان را از مراجع ثالث بگیرد که این شیوه اکنون در بانکهای ایرانی انجام می‌شود. معاون ارزی و امور بین‌الملل بانک ملی ایران تصریح کرد: قبول داریم که هنوز انطباق کامل با استانداردهای بین‌المللی نداریم اما به این معنی نیست که کاری هم برای شفافیتهای مالی نکرده‌ایم. پناهی تأکید کرد که رفع برخی نگرانیهای بانکهای خارجی برای مراودات مالی با ایران نیازمند زمان است و انتظار می‌رود در کنار افزایش آگاهی آنها از شرایط و عملکرد بانکهای ایرانی و گشایشهای بیشتر بین‌المللی، در آینده روابط کارگزاری بیشتری نیز برقرار شود.

به گزارش ایرنا، تعلیق نام ایران از فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در تیرماه گذشته که به دنبال تصویب قوانین مربوط به مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم انجام شد، در بهبود شرایط بانکهای ایرانی در روابط بین‌الملل مؤثر بوده است.

 برقراری روابط کارگزاری و سوییفتی

معاون ارزی و امور بین‌الملل بانک ملی ایران در ادامه این گفت‌وگو از برقراری ارتباط کارگزاری با 25 بانک و 100 رابطه سوییفتی پس از برجام خبر داد.

وی با بیان این‌که امروز هم‌وطنان می‌توانند تا سقف ماهانه 2 هزار یورو و یا معادل آن به ارزهای دیگر پول به خارج از کشور حواله کنند، اظهار داشت: در زمان تحریم این انتقال پول برای پوشش هزینه‌های چون تحصیل یا درمان از طریق صرافیها انجام می‌شد که هزینه آن به‌مراتب بالاتر از بانکها بود. وی با بیان این‌که شعب خارجی بانک ملی ایران از جمله «پی ال سی» بانک لندن به نظام تسویه یورو موسوم به تارگت 2 متصل شده‌اند، اظهار داشت: سایر بانکهای ایرانی می‌توانند با ایجاد روابط کارگزاری با این 2 شعبه، بسیاری از نقل‌وانتقال مشتریان خود را به اقصی نقاط جهان انجام دهند. منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *