رفتار غرب در موضوع حقوق بشر منافقانه است


دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۲ مرداد ۱۳۹۵


رفتار غرب در موضوع حقوق بشر منافقانه است


دبیر ستاد حقوق بشر در نشست خبری

رفتار غرب در موضوع حقوق بشر منافقانه است


دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در نشست خبری خود با خبرنگاران ضمن تشریح برخی از اقدامات و واکنشهای ستاد حقوق بشر نسبت به فشارهای ضد حقوق بشری آمریکا و انگلیس، از جزییات اعطای جایزه حقوق بشر اسلامی به کسانی که برای ارتقای حقوق بشر تلاش می‌کردند، خبر داد.

دکتر محمدجواد لاریجانی در پاسخ به سؤالی در خصوص تمهیدات ستاد بشر حقوق قوه قضاییه برای خنثی کردن فشارهای ضد حقوق بشری آمریکا و انگلیس علیه ایران در دوران پس از توافق گفت:
قرار نبوده که تحریمها را با یک عنوان برداشته و با عنوان دیگری اعمال کنند اینکه با برچسب جدیدی می‌خواهند تحریمهای قبلی را ادامه دهند، صد درصد تخلف از توافق هسته‌ای است.
دبیر ستاد حقوق بشر بابیان اینکه تهاجم سیاسی به ایران با ظهور قدرتهای ایران مواجه است، گفت:
اگر در منطقه کشور توسری‌خوری بودیم کسی در مورد ایران اظهارنظر نمی‌کرد اما با توجه به وضعیت مطلوب ایران در منطقه اوضاع متفاوت شده است.
وی در خصوص پاسخ ایران به گزارش وزارت امور خارجه انگلیس در خصوص حقوق بشر ایران، گفت: در گزارش اخیر خودشان به فعالیت علیه ایران اعتراف کردند و عنوان داشتند که در قرار گرفتن 70 نفر در لیست تحریمها و پرونده‌سازی علیه نظام نقش داشتند.
لاریجانی ادامه داد:
در این گزارش انگلیس اعلام کرده است که بودجه جداگانه‌ای برای تبدیل نظام جمهوری اسلامی به‌نظام غیر اسلامی اختصاص داده است.
دبیر ستاد حقوق بشر از صدور بیانیه ایران در روزهای آینده خبر داد و گفت:
ستاد حقوق بشر بیانیه منظمی را تهیه‌کرده و گزارش مبسوطی را معاونت بین‌الملل نیز تهیه‌کرده که در روزهای آینده آماده و ارایه می‌شود.
لاریجانی افزود: ما تمام اشکالات را پاسخ داده‌ایم و اگر آنها هزار بار به ما اتهام بزنند ما برای هزار و یکمین بار نیز پاسخ آنها را می‌دهیم؛ زیرا کشور ایران در بحث حقوق بشر یکی از مهمترین کشورهای دنیا به‌حساب می‌آید.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه به جایگاه حقوق بشر اسلامی در نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: ما به تجربه‌های دنیا ارزش می‌نهیم اما غرب در هفتادسال اخیر نگاه خودمحوری به حقوق بشر داشته است و آن‌را تجربه سکولار-لیبرال می‌داند. تحمیل تفکر سکولار تحت عنوان حقوق بشر موضوع خودمحورانه و تحمیل گراست به‌طوری‌که اگر کسی نگاه آنها را قبول نداشته باشد تحت آماج اتهامات قرار می‌گیرد.
موضع غرب در برابر حقوق بشر منافقانه است و در ارزیابی سایر کشورها هم رفتاری دوگانه دارند و امروز شاهدیم که در قالب حقوق بشر شهروندان خود و دیگر کشورها را در زندانهای مخوف نگاه می‌دارند.
 در موضوع شیخ زکزاکی با یک نسل‌کشی مواجهیم
لاریجانی در ادامه نشست خبری خود درباره آزادی شیخ زکزاکی گفت: ما در این اتفاق با یک نسل‌کشی مواجه هستیم و اکثر خانواده ایشان هم اغلب کشته‌شده‌اند؛ اما به‌طورکلی این مسأله نیاز به پیگیری وسیع دارد. وی با تأکید بر این مسأله که حقیقت دموکراسی لیبرال غربی رسواشده و ما با اسلام‌هراسی و دشمنی وسیع مواجه هستیم، گفت: مسأله دفاع از حقوق شیخ زکزاکی باید از سوی نهادهای جمهوری اسلامی پیگیری شود آنچه تاکنون انجام‌شده بسیار ناچیز است.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در خصوص اقدامات ستاد حقوق بشر پیرامون سران فتنه گفت: طبیعتاً ستاد طرفدار افرادی است که محکوم‌شده‌اند و این افراد زیر ذره‌بین حقوق بشر قرار می‌گیرند تا حقوقشان رعایت شود و وظیفه ستاد حقوق بشر این است که مُرّ قانون رعایت شود.
وی گفت:
این در تمام دنیا رایج است که نهادهای حکومتی می‌توانند برای تنبیه بخشی از حقوق اجتماعی افراد را محدود کنند. دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: در مورد متهمان فتنه ٨٨ باید مُرّ قانون انجام شود و دستگاه قضایی مسئول صدور حکم است.
لاریجانی در ادامه در خصوص فاجعه منا به این مسأله اشاره کرد که با ابعاد وسیعی مواجه هستیم و گفت: بخشی از این ابعاد وسیع مربوط به دیپلماسی و بخشی مربوط به پیگیریهای قضایی است.
وی بابیان اینکه باید در امر حقوق بشر صبور و پیگیر بود، افزود: درصحنه جهانی هم گزارشهای مختلف تهیه‌کرده‌ایم اما در بخش بین‌الملل زمینه مناسبی برای پیگیری این فاجعه غم‌انگیز ایجاد نشده است.
تهیه نُرمهایی از حقوق بشر اسلامی برای ارایه درصحنه جهانی
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در پاسخ به این سؤال که با توجه به وجود هفته حقوق بشر آمریکایی و همچنین روز حقوق بشر ازچه‌رو هفته حقوق بشر اسلامی نیز نام‌گذاری شده است و چرا برای حقوق بشر اسلامی هنوز منشوری تهیه نشده است تا بتوان آن‌را به غربیها توصیه کرده یا حداقل نشان دهیم گفت: حقوق بشر اسلامی نُرم رفتاری منبعث از تفکر اسلامی است. وی افزود: برای معرفی حقوق بشر اسلامی داشتن منشور خوب است اما ما دو تجربه در بحث تهیه منشور داشته‌ایم. لاریجانی گفت: یکی از این تجارب مربوط به اجلاس قاهره است که منشور محکمی نبود اما مورد مخالفت دولتهای غربی قرار گرفت.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه خاطرنشان کرد:
تجربه دیگر مربوط به ١٠ سال گذشته در اجلاس سران قوا بود که یک‌بند مشخص شد که آن تهیه چارچوب حقوق بشر اسلامی بود اما با مخالفت مواجه شد. وی گفت: حالا به‌جای تدوین منشور نُرمهایی را درصحنه جهانی معرفی می‌کنیم و آن‌را مبنای عمل قرار می‌دهیم.
لاریجانی همچنین درباره واکنش ستاد حقوق بشر قوه قضاییه به تدوین منشور حقوق شهروندی از سوی دولت گفت: مسأله منشور حقوق شهروندی هم مورد استقبال ماست و مربوط به داخل کشور است و امیدواریم با این منشور آن قانون هم توسعه یابد.
به گفته وی، ستاد حقوق بشر از فعالیت نهادهای دولتی نه‌تنها ابایی ندارد بلکه مشوق آنها هستیم.
 قصاص را حق شهروندان و یک پروژه اجتماعی سالم می‌دانیم
لاریجانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا با توجه به مصوبه مجلس در خصوص حذف اعدام قاچاقچیان مواد مخدر تغییری در اجرای حکم اعدام برای سایر جرایم هم وجود دارد، ‌گفت: راجع به مواد مخدر هنوز قانونی که مبنای عمل دادگاهها است تغییری نکرده اما معتقدیم مصوبه مجلس باید ارزیابی شود.
وی با تأکید بر اینکه ما با مسأله مواد مخدر نبرد بی‌امان داریم،‌ گفت: لزوم بازنگری مهم است و باید قانون کارآمد باشد اما کارآمدی به معنای خشونت و شدت عمل نیست.
دبیر ستاد حقوق بشر با تأکید بر اینکه نباید فراموش کنیم با افغانستان هم‌مرز هستیم، اظهار کرد:‌ این کشور پس از حضور ناتو شاهد کشت مواد مخدر 40 برابر بیشتر از گذشته بود و حتی نیمی از این مواد مخدر عازم پایتخت سایر کشورها می‌شود ما برای مبارزه با مواد مخدر هزاران شهید دادیم اما نه‌تنها تغییر نکرد بلکه ما را به نقض حقوق بشر متهم می‌کنند.
لاریجانی تصریح کرد:‌ مسأله دیگر این است که کشورهای غربی بر اساس تفکر سکولار لیبرال هر وقت دلشان بخواهد می‌گوید اعدام بد است مثل هم‌جنس‌گرایی که تا 25 سال پیش بد بود اما حالا از خواب بیدار شده‌اند کشف کردند که روش خوبی برای زندگی است.
وی بابیان اینکه ما این مبنا را قبول نداریم، گفت:‌ معتقدیم برای جرایم جدی و مهلک در جامعه باید اعدام باشد، ‌البته استدلالهای غرب برای مخالفت با اعدام متفاوت است مثلاً می‌گویند اگر قاضی خطا کرد و مشخص شد بازگشت امکان‌پذیر نیست این حرف خیلی درست نیست زیرا اگر کسی را 50 سال زندانی کنیم و مشخص شود که اشتباه شود عمر این فرد بازنمی‌گردد.
دبیر ستاد حقوق بشر ادامه داد: ما در امر قصاص معتقدیم که در آن حیاتی برای همه انسانها است، ‌قصاص حق همه مردم بوده و التیام اجتماعی است البته موضع اسلام عفو و بخشش است و شاید چیزی نزدیک 50 درصد از موارد مرتبط با قصاص توسط فعالیتهایی که در راستای عفو و بخشش بوده منجر به رضایت می‌شود. وی تأکید کرد:
ما قصاص را حق شهروندان و یک پروژه اجتماعی سالم می‌دانیم.
لاریجانی در خصوص شرکت ایران در نشستهای upr گفت: مکانیزم های گزارشگری در امر حقوق بشر متفاوت است، upr یک مکانیزم گزارشگری است که جمهوری اسلامی در به وجود آوردن آن نقش فعال داشته و در این روش باید به‌طور مرتب رفتار حقوق بشری کشورها مورد ارزیابی هم کشورها قرار گیرد.
وی ادامه داد:‌ در ابتدا تعدادی از کشورهای غربی و در صدر آنها آمریکا مخالف سرسخت upr بودند اما مجبور شدند در این ارزیابی شرکت کنند زیرا این نوع ارزیابی مورداحترام سایر کشورها بود.
 پایتخت کشورهای غربی مأمنی برای عروسکهای تروریستی شده است
لاریجانی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه ستاد حقوق بشر چه اقدامی در برابر تحرکات گروههای تروریستی همچون اجلاس گروه تروریستی منافقین در پاریس انجام داده است، گفت: اینکه یکی مثل احمد شهید با افرادی که اقدامات تروریستی می‌کنند جلسه بگذارد و از آنها به‌عنوان مدافع حقوق بشر یاد کند اقدامی خلاف است. وی بابیان اینکه کشورهایی که از این گروههای تروریستی حمایت می‌کنند اقدام به نقض نرمهای حقوق بشری کردند، افزود: پایتخت کشورهای غربی مأمنی برای عروسکهای تروریستی شده اما سیاست ما برخورد با این گروهکها است و خوشبختانه جمهوری اسلامی از موفق‌ترین کشورها در بحث مبارزه با تروریست محسوب می‌شود. لاریجانی در واکنش به برکناری احمد شهید از گزارشگری حقوق بشر ایران، گفت: احمد شهید خودش خواست گزارشگر آزادی عقیده و مذهب باشد البته هنوز یک سال از فعالیتش باقی‌مانده است.
دبیر ستاد حقوق بشر تأکید کرد: البته صحبت اصلی ما این است که انتخاب گزارشگر ویژه برای ایران اقدامی غیرقانونی محسوب می‌شود و خوشبختانه ایران بالاترین رکورد حقوق بشری را در کل منطقه دارد البته احمد شهید به‌تازگی پا را فراتر گذاشته و فتوا هم می‌دهد مثلاً می‌گوید ارتکاب زنا مسیله‌ای نیست.
وی در خصوص منفی بودن مجازات شلاق از سوی غربیها گفت: غربیها در حالی به ما در مورد شلاق ایراد وارد می‌کنند که خودشان بدترین روشها را برای اعتراف گیری به کار می‌برند.
منبع: حمایت

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *