رصد فرآیند تجارت

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۳۰ خرداد ۱۳۹۵


رصد فرآیند تجارت

دنیای حقوق: محمدباقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، به اقدامات این معاونت در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره کرد و گفت: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه همایشی با موضوع مقابله با قاچاق کالا و ارزبرگزار کرده است. موضوع این همایش مبحثی است که مورد تأکید مقام معظم رهبری است و بر اساس فرمایشات ایشان فعال شدن برنامه‌های اقتصاد مقاومتی ملازمه با اجرای برنامه‌های پیشگیرانه در حوزه قاچاق کالا و ارز و مقابله جدی با آن دارد، به‌طوری‌که کالای خارجی که توان تولید داخلی را از بین می‌برد بر اساس فرمایشات ایشان نباید وارد کشور شود.
الفت تأکید کرد: با این نگاه و همکاری مطلوبی که با ستاد قاچاق کالا و ارز، مدیرکل پیشگیریهای وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و رئیس کارگروه تبصره یک ماده چهار قانون مبارزه با قاچاق کالا داریم توانستیم همایش 2 روزه و پرباری را در مشهد برگزار کنیم.
وی یادآور شد: در این همایش مقامات ستاد و گمرک کشور حضور داشتند و مطالبی از سوی همه مسئولان حوزه مبارزه با قاچاق کالا مطرح شد.
راهبری، نظارت، هدایت و تهیه و اجرای سامانه‌های موضوع مواد پنج و 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اشاره به برنامه‌های معاونت پیشگیری برای مبارزه با قاچاق ادامه داد: دو برنامه برای پیشگیری از قاچاق کالا در سال 95 داریم؛ یکی از آنها، راهبری، نظارت، هدایت و تهیه و اجرای سامانه‌های موضوع مواد پنج و 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که این برنامه را به‌صورت ملی اجرا می‌کنیم.
وی اظهار امیدواری کرد که با این اقدام، سامانه‌هایی که قرار است ورود کالا از مرز و تمامی فرآیند تجارت را رصد کند و مورد پایش قرار دهد امسال راه‌اندازی شود.
الفت تأکید کرد: در این راستا این معاونت مطالبه گری و پرسشگری از دستگاه‌هایی که مرتبط و مسئول با این سامانه هستند را انجام خواهد داد.
به گفته معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نهادهایی را که به‌طور کامل برای راه‌اندازی این سامانه اقدام نکرده‌اند را فعال خواهیم کرد تا به جایگاه دستگاه‌های موفق در اجرای این برنامه برسند.
وی یادآور شد: از سوی دیگر، درصددیم برای سامانه تبصره 3 ماده پنج قانون که قرار است توسط وزارت اطلاعات اجرا شود و درنهایت از ورود قاچاق کالا ممانعت کند همکاری و هماهنگی لازم ایجاد شود.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه اظهار امیدواری کرد که با این اقدام، پیوند مستحکم و منطقی میان دستگاه‌های مرتبط با راه‌اندازی این سامانه برقرار و هم‌افزایی و همراهی لازم ایجاد شود.
تشکیل کارگروه تبصره یک ماده چهار قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز
الفت درباره برنامه دیگری که امسال از سوی این معاونت پیگیری خواهد شد، خاطرنشان کرد: این برنامه مربوط به تشکیل کارگروه تبصره یک ماده چهار قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. مطابق قانون وظیفه مبارزه با قاچاق کالا و ارزبر عهده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که این ستاد متشکل از 23 دستگاه قضایی و اجرایی است و سازمانهای مختلفی در این ستاد فعالیت دارند.
به گفته وی، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز قانونی منحصربه‌فرد از جهت توجه ویژه به مبحث پیشگیری است زیرا فصل دوم شامل 17 بند به‌طور کامل به پیشگیری از وقوع جرم اختصاص دارد.
فعال کردن کارگروه‌های استانی در راستای پیشگیری از قاچاق کالا و ارز
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با بیان اینکه به‌تصریح این قانون، وظیفه پیشگیری از جرائم قاچاق کالا و ارزبر عهده معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه است، اظهار کرد: این کارگروه قرار است به ریاست این معاونت برگزار شود که در دو سال گذشته جلسه‌های متعددی برپاشده است. تلاش این معاونت این است که این کارگروه در استانها نیز فعال شود.
الفت در پایان یادآور شد: این معاونت به دنبال فعال کردن کارگروه‌ها در استانها و تأکید بر اجرای برنامه‌ها در راستای پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.
منبع: خبرگزاری میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *