رسوایی برای تمام قاره سبز

دسته: حقوق در سایر جوامع
بدون دیدگاه
شنبه - ۸ آبان ۱۳۹۵


رسوایی برای تمام قاره سبز

کاله، گوانتاناموی اروپا

رسوایی برای تمام قاره سبز

965224464

یک روزنامه آلمانی اردوگاه پناهندگان کاله در فرانسه را مشابه پروژه بدنام آمریکایی گوانتانامو و یک رسوایی برای تمام این اتحادیه دانست.

روزنامه “زوددویچه سایتونگ” آلمان در مطلبی با عنوان جنگل کاله، گوانتاناموی اروپا نوشت: اردوگاه پناهندگان کاله در فرانسه یک رسوایی برای تمام اتحادیه اروپا است.

این روزنامه در ادامه نوشت: بسیاری از اروپاییان خشم بجایی درباره ایجاد زندان گوانتانامو در کوبا به‌وسیله آمریکا دارند. گوانتانامو به سمبلی برای فراموشی متکبرانه حق‌وحقوق انسانها از طرف یک ابرقدرت تبدیل‌شده است. البته در اروپای مدرن هم اردوگاهی وجود دارد که به چنین سمبلی تبدیل‌شده و آن جنگل کاله در فرانسه است.

این جنگل در شمال فرانسه و در ساحل دریای مانش در مرز بین فرانسه و انگلیس قرار دارد که بیش از دو دهه است که در حال رشد است. پناهندگانی به این منطقه پناه آورده‌اند که در شرایط خطرناک سعی می‌کنند به انگلیس بروند تا شاید بتوانند شرایط زندگی بهتری نسبت به فرانسه برای خود فراهم کنند.

شرایط بد پناهندگان دراین اردوگاه اروپایی، ازجمله فقدان بهداشت، امکانات بد و ناامنی بخصوص برای کودکان زیر سن قانونی که گاهی شکایتهایی در فرانسه علیه آن وجود دارد از طرف این کشور نادیده گرفته می‌شود.

نویسنده در ادامه با تاکید بر اینکه فرانسه بزرگ دراین مدت طولانی نتوانست و یا شاید نخواست شرایط مناسبی را برای اسکان هزاران پناه‌جو دراین منطقه و شاید جایی دیگر فراهم کند نوشت: به‌این‌ترتیب کاله این پیام را به پناهندگان ارسال کرد که به فرانسه نیایید، چراکه اینجا اوضاع بدی در انتظار شما است. دولت فرانسه هم این مسئله را پذیرفته و اجازه داد. پس می‌توان تقریباً گفت که این‌یک ارسال پیغام از روی عمد بوده است.

در ضمن فرانسه به‌مراتب کم‌تر از آلمان، ایتالیا و یونان متأثر از بحران پناهندگان شده است. در فرانسه در سال 2015 تقریباً 80 هزار نفر درخواست پناهندگی دادند، درحالی‌که در آلمان 480 هزار درخواست پناهندگی وجود داشته است. بااین‌همه دولت سوسیالیست فرانسه اعلام کرده است که تنها حاضر است در چارچوب طرح تقسیم پناهندگان در اروپا 30 هزار پناهنده را بپذیرد.

این موضعی بی‌رحمانه از طرف فرانسه است حتی وقتی دلایل منطقی تدافعی وجود داشته باشد. در سایه این سیاستها در برخی مناطق این کشور اعتراضات شدیدی از طرف اعراب یا آفریقاییهای جوان مقیم این کشور که خود را منزوی احساس می‌کنند رخ‌داده است.

البته فرانسه مسائل زیادی درزمینهٔ بیکاری و رشد اقتصادی دارد که آمادگی پذیرش این کشور برای پناهندگان را کاهش می‌دهد. حملات تروریستی اخیر در فرانسه نیز ترس از بیگانگان را افزایش داده که حزب افراطی جبهه ملی دراین کشور هم به آن دامن می‌زند.

بااین‌همه برای یک اردنی، لبنانی یا ترک که کشورهایشان میلیونها پناهنده را پذیرفته‌اند جای تعجب دارد که در اروپای ثروتمند چنین جنگلی (کاله) وجود دارد. این‌یک رسوایی برای فرانسه و تمام اروپا است. این نشان می‌دهد که سیاست پناهندگان اتحادیه اروپا راه به‌جایی نبرده است.

نویسنده در ادامه به عدم همبستگی کشورهای اروپایی در حل بحران پناهندگان اشاره‌کرده و نوشت: در کنار لهستان و مجارستان بدخلق مثلاً انگلیس هم در پذیرش پناهندگان خود را کنار می‌کشد.

نویسنده در بخش پایانی این مطلب نوشت: جنگل کاله حالا تخلیه می‌شود و بحران پناهندگان که اخیراً به بحرانی برای اتحادیه اروپا تبدیل‌شده است همچنان ادامه می‌یابد. درحالی‌که شعار اروپا اتحاد در تنوع (قومیتها) است، اما برخی کشورهای اروپایی به‌جای آن بر اساس شعار اتحاد در پستی و فرومایگی رفتار می‌کنند.

منبع:تسنیم

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *