رسانه های نوین و آسیب های آن

دسته: جامعه شناسی جنابی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱ خرداد ۱۳۹۶


رسانه های نوین و آسیب های آن

منصوره حسینی-حقوقدان

اصطلاح رسانه های نوین برای اشاره به پیشرفت های اخیر رسانه ها که فناوری های الکترونیک و رایانه ای راقادر به ارتباطات دیجیتالی ساخته اند، به کار می روند.

برجسته ترین این رسانه ها، اینترنت است. یک شبکه در دسترس برای همگان از رایانه ها که در دهه ۱۹۷۰ پدید آمده و در اواخر دهه ۱۹۹۰، سرتاسر جهان را فراگرفتند. رسانه های نوین به شیوه های گوناگونی از رسانه های گروهی پیشین متفاوتند.

اول، در حالی که رسانه های گروهی از قبیل تلویزیون و رادیو، تنها ارتباطی یک جانبه را میان یک گوینده تنها و شمار گستردهای از مخاطبان امکان پذیر می سازند – یکی در برابر بسیاری -، رسانه های نوین ارتباطی دو جانبه را میان شمار گسترده ای از مردم برپا می کنند. ( بسیاری در برابر بسیاری )

دوم، دیجیتالی شدن سبب شده واژگان، صداها و تصاویر به گونه ای انعطاف پذیر و با ابزارهایی نیرومند و کمابیش ارزان قیمت مانند رایانه های خانگی با هم آمیخته شوند.

سوم، رسانه هایی مانند اینترنت مرزهای جغرافیایی و سیاسی را فراگرفته و ارتباطات را در سطح جهانی امکان پذیر ساخته است.

روی هم رفته پیشنهاد شده که این پیشرفت ها با امکان دادن به مردم عادی جهت تولید کننده بودن و نه این که تنها مصرف کنده پیام های رسانه ها باشند، ارتباطات را مردمی کرده است.

بنابراین علایق جرم شناختی بر جنبه های منفی تر این پیشرفت ها متمرکز شده است. به ویژه اینترنت شاهد رشد شمار گسترده ی از مسائل مجرمانه – که جرایم سایبری نامیده می شوند – از قبیل هک نمودن رایانه ای، هرزه نگاری کودک، سرقت هویت و تقلب بوده است.

البته سخن گفتن از آسیب های فناوری هایی از این دست به معنای نفی این پدیده ها و نگاه منفی بدان نیست؛ بلکه واقعیت این است که رایانه دارای کارکردهای مثبت و منفی می باشد.

آسیب های جرایم جامعه نیز یکی دیگر از مباحث مهم در این باب است. آسیب های روانی، مثل اعتیاد مجازی (Virtual Addiction)، بحران هویت، انحرافات جنسی، سوء استفاده جنسی. آسیب های اجتماعی و فرهنگی، چون تزلزل در ارکان خانواده، کاهش امنیت و احساس آرامش، به ویژه در کاربری اینترنتی، کاهش علایق و ارزش های ملی نزد کاربر، تغییر هنجارها و التقاط فرهنگی، ناامنی مالی و سرمایه گذاری، کم رنگ شدن ارزش های مترقی. و آسیب های سیاسی، چون تزلزل در حاکمیت و اقتدار سیاسی، کاهش امنیت اطلاعاتی از این قبیل است.

اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات و در دورانی که اطلاع‌رسانی در همه عرصه‌ها پیشتاز است، دوچندان شده است به گونه ای که موفقیت سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌ها و دوامشان در عرصه‌ها و فعالیت های تخصصی به عملکرد روابط عمومی‌های آن‌ها وابسته است.

آنچه اهمیت دارد این است که کار روابط عمومی تسهیل و خدمت به مدیریت است نه مدیر. برای آنکه محور اساسی کار روابط عمومی کسب منافع برای کل سازمان است نه برای شخصی که در رأس هرم سازمانی قرار گرفته است. بنابراین باید به روابط عمومی و کارکردهای آن، بهتر و منطقی تر نگاه کرد. در این صورت است که روابط عمومی می‌تواند در سازمان موفق عمل کند.


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *