رسالت پلیس راهور احقاق حقوق شهروندی

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۹ خرداد ۱۳۹۵


رسالت پلیس راهور احقاق حقوق شهروندی

رابطه میان وظایف و اختیارات پلیس و حقوق شهروندی یک رابطه دوطرفه است و برای داشتن جامعه‌ای عاری از قانون‌شکنی پلیس و شهروندان باید در کنار هم باشند.
سرهنگ مراد مرادی رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور فاتب در یادداشتی با عنوان « رسالت پلیس راهور، احقاق حقوق شهروندی » که آن را در اختیار خبرگزاری ها قرار داده  آورده است: «حقوق شهروندی مجموعه تکالیف و وظایفی است که آحاد جامعه در برابر یکدیگر دارند اما با توجه به حس رقابت، حسادت یا لجاجت و سایر خصلت‌های نیک و بدی که در وجود انسان‌هاست مردم گاهی این تکالیف و وظایف خود را به دست فراموشی می‌سپارند یا عمدا حقوق یکدیگر را رعایت نمی‌کنند و بدین ترتیب نظم و امنیت را بر هم می‌زنند که این موضوع به نوبه خود باعث هنجارشکنی‌های متعدد می شود.
امروزه یکی از حوزه‌هایی که حقوق شهروندی به شدت در معرض تجاوز و پایمال شدن است حوزه ترافیک است احساس عدم مسئولیت برخی از رانندگان نسبت به نظم عبور و مرور وجود برخی از افراد که عمدا مرتکب تخلفات رانندگی شده و باعث به هم خوردن جریان امن ترافیک می‌شوند و سایر علل که موجبات تضییع حقوق شهروندی افراد را فراهم می‌نماید همه و همه این احساس نیاز را به وجود می‌آورند که باید نهادی وجود داشته باشد تا از حقوق شهروندی عموم جامعه حمایت نماید و پلیس راهنمایی و رانندگی در پاسخ به این نیاز بوجود آمده است. علیرغم پیشرفت صنعت و تکنولوژی در قرن حاضر و پیچیدگی‌هایی که در ارتباطات جوامع انسانی به وجود آمده است با نقض حقوق شهروندی و تجاوز به حقوق مشروع آنها در سطح گسترده روبرو هستیم. بدیهی است هر کسی حق دارد در پناه قانون از امنیت اجتماعی برخوردار باشد و پلیس در این راستا وظایف متعدد و مشخصی را بر عهده دارد. پلیس راهور در واقع نقش اصلی احقاق حقوق شهروندی آحاد مردم جامعه در زمینه حمل و نقل و ترافیک را داراست و در این راه مقتدرانه مشغول انجام وظایف خود است. به یقین پلیس راهنمایی و رانندگی یکی از نهادهای مهم و بنیادین اجتماعی، انتظامی، فرهنگی و آموزشی است که دارای وظایف و ماموریت‌های خطیری در فرآیند تامین امنیت پایدار و همه جانبه و مراقبت از آن است. این نهاد امروزه مظهر انتظام بخشی به عبور و مرور، ترافیک و سایر امور حمل و نقل و مدافع حقوق عمومی و حقوق شهروندی است. باید توجه داشت که رابطه میان وظایف و اختیارات پلیس و حقوق شهروندی یک رابطه دوطرفه است؛ به عبارت دیگر برای اینکه حقوق شهروندی در سطح جامعه به صورت تمام و کمال اجرا شود پلیس و مردم باید در کنار یکدیگر و به کمک هم مؤلفه‌های حقوق شهروندی را مدنظر خود قرار دهند تا اینکه جامعه‌ای عاری از قانون‌شکنی و تجاوز به حقوق دیگران به وجود آید.» منبع: خبرگزاری مهر


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *