ردپای جرایم عمومی در مدارس

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۱۸ اسفند ۱۳۹۵


ردپای جرایم عمومی در مدارس

رصد قضایی آسیبهای دانشآموزی

ردپای جرایم عمومی در مدارس

 

 

 

قائممقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، از رصد قضایی انواع آسیبهای اجتماعی در مدارس خبر داد.

«خودمون بچه‌ها بهش می‌گیم، خون بازی»، «وقتی خون بازی می‌کنیم، خیلی آروم می‌شیم»، «نمی‌تونستم کاری کنم، روی خودم خالی کردم»، این جملات تنها بخشی از اظهاراتی است که به دانش‌آموزان دختری منسوب شده که اقدام به تیغ‌زنی بر روی دستان خود کردند.

تیغ‌بازی، خون بازی و یا هر اصطلاح دیگری که برای نامیدن این ناهنجاری استفاده می‌شود، آسیبی است که برخی معتقدند امروز در مدارس در حال افزایش است. در کنار این ناهنجاری، آسیبهای اجتماعی در مدارس از دیرباز موردتوجه بسیاری از مسؤولان قرار گرفته و پژوهشهای متعددی هم پیرامون آن انجام شده است. برخی از آسیب شناسان بر جدایی آسیبهای اجتماعی ویژه دانش‌آموزان دختر و پسر تأکید دارند و می‌گویند: ترک تحصیل، اعتیاد به مواد مخدر، کشیدن سیگار، قلیان، سرقت، روابط ناسالم دختر و پسر و پدیده‌های نوظهور اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی‌ و اینترنت از جمله آسیبهای مبتلابه جامعه نوجوان و جوان امروزی است.

محمدباقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، در خصوص اجرای طرح نظام مراقبت دانش‌آموزی در مدارس، گفت: به‌منظور اعمال فعالیتهای پیش‌گیرانه این طرح در مدارس و برای دانش‌آموزان اجرا می‌شود که به‌اختصار نماد نامیده می‌شود.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با وزارت آموزش‌وپرورش، افزود: سند ائتلاف نظام مراقبت دانش‌آموزی با حضور پرتعداد مسؤولان کشوری، اخیراً در آموزش‌وپرورش به امضای متولیان مربوطه رسید. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه ادامه داد: در این خصوص انسجام و یکپارچگی بین دستگاهها و نهادهای مختلف برقرار شد.

الفت در خصوص بررسی آسیبهای موجود در مدارس، گفت: خوشبختانه درک صحیحی از آسیبهای جدی که در محیط آموزشی به دانش‌آموزان برای آنها ایجاد می‌شود، در بین دست‌اندرکاران این سند وجود داشت و این موارد بررسی می‌شود.

معاون رئیس قوه قضاییه از تقسیم کار ملی در این حوزه خبر داد و افزود: به یک هماهنگی و هم‌صدایی واحد در حوزه مراقبت از دانش‌آموزان رسیدیم و دست‌اندرکاران از فعالیتهای جزئی فاصله می‌گیرند.

ورود دستگاه قضا به آسیبهای اجتماعی دانشآموزان

مهدی امیری اصفهانی قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در خصوص ورود دستگاه قضا به آسیبهای اجتماعی از جمله خودکشیهای دانش‌آموزی، گفت: سامانه‌های رصد و غربالگری فراهم شده و با همکاری دستگاههای مختلف به‌ویژه با محوریت آموزش‌وپرورش و سازمانهای تربیتی کشور از جمله ناهنجاری رفتاری معروف به خودکشی شناسایی می‌شود.

وی افزود: نه‌تنها خودکشی بلکه هر آسیب دیگر که ریشه در ناامنی و مناسب‌سازی نوع رفتارها دارد، شناسایی شده و کارهای تربیتی برای آنها برنامه‌ریزی می‌شود.

قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیش‌گیری از وقوع جرم قوه قضاییه تصریح کرد: دانش‌آموزان در معرض خطر و افرادی که ریسک‌پذیری بیشتری برای ارتکاب جرم دارند، بررسی شده تا رفتار تربیتی مناسبی برای آنها لحاظ شود.

شاهد انواع جرایم عمومی در محیطهای آموزشی هستیم

وی افزود: اگر بتوانیم نقطه و کانون تولید ناهنجاری را مشخص کنیم خودبه‌خود این موج به سمت سایر بخشهای جامعه می‌رود.

امیری اصفهانی با اشاره به طرح«نماد»، گفت: نظام جامع مراقبت از دانش‌آموزان(نماد) در این رابطه و موضوع پیشگیری در مدارس، ویژگیهای خاصی دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که بیش‌ترین آسیبها و ناهنجاریهایی که در مدارس وجود دارد، چیست، گفت: تقریباً اگر بخواهیم برشی بزنیم، نوع و جرایمی که در فضای عمومی وجود دارد به شکل محدودتری در فضای آموزشی و تربیتی نیز هست.

بررسی آسیبهای اجتماعی در دختران دانشآموز

شهیـن‌دخـت مولاوردی معـاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده هم در خصوص «وجود آسیبهای اجتماعی در حوزه دانش‌آموزی»، اظهار داشت: در مدتی که در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری هستم با وزارت آموزش‌وپرورش همکاری داشته‌ایم و یکی از محورهای اصلی مشارکت و همکاری‌، آسیبهای اجتماعی به‌ویژه در دختران دانش‌آموز و با اولویت مناطق محروم است.

وی در تشریح نوع آسیبهای اجتماعی افزود: نمی‌دانم این را آسیبهای اجتماعی، مسأله و یا مشکل بنامیم؛ چراکه بعضی وقتها همه این موارد را با هم یکی می‌دانیم درحالی‌که آسیب، مسأله و مشکل تعریف خاص خود را دارد. مولاوردی یادآور شد: آن‌چه در این مدت به‌عنوان اولویت بوده است، بحث بازماندگی از تحصیل دانش‌آموزان، ازدواج زودهنگام و اجباری است که مانع از تحصیل یا ادامه تحصیل دختران در سنین واجب‌التعلیم می‌شود.

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده متذکر شد: آسیبهای روانی و اجتماعی در خصوص دختران دوره متوسطه مورد آسیب‌شناسی قرار گرفته است؛ ضمن این‌که تقویت مهارت ارتباطی بین دانش‌آموزان، اولیا و معلمان و آموزش حقوق و مسؤولیت، از جمله برنامه‌های دیگر است. منبع: مهر

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *