رتبه‌بندی دانشگاهها در زمینه مدیریت سبز از سال آینده

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۰ بهمن ۱۳۹۵


رتبه‌بندی دانشگاهها در زمینه مدیریت سبز از سال آینده

رتبهبندی دانشگاهها در زمینه مدیریت سبز از سال آینده

محیط زیست

معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان محیطزیست با تأکید بر لزوم نهادینه شدن مدیریت سبز در دانشگاهها گفت: سازمان محیطزیست از سال آینده رتبهبندی در زمینه مدیریت سبز را با شاخصهای جهانی در دانشگاهها انجام میدهد.

معصومه ابتکار طی سخنانی در اولین نمایشگاه دستاوردهای اجرایی دانشگاهها، مؤسسات آموزشی، پژوهشی و پارکهای علم و فناوری در حوزه مدیریت سبز که امروز در سازمان برنامه‌وبودجه برگزار شد، با اعلام این خبر گفت: در هفته پژوهش سازمان محیط‌زیست فراخوانی را اعلام کرد و بسیاری از دانشگاهها در این فراخوان شرکت کردند و در رقابتی که انجام شد سه دانشگاه برتر در زمینه مدیریت سبز معرفی شدند. در این راستا از سال بعد سازمان محیط‌زیست یک رتبه‌بندی سبز را برای دانشگاهها انجام می‌دهد که این رتبه‌بندی با شاخصهای جهانی انجام خواهد شد.

رئیس سازمان محیط‌زیست گفت: کمیته ملی توسعه پایدار برای تحقق اهداف 17 گانه خود که یکی از موضوعات مهم در حوزه توسعه پایدار است را دنبال می‌کند و در این زمینه گامهای مؤثری را برداشته است و شاخص‌بندیهای خوبی دارد.

ابتکار در ادامه افزود: مسأله شاخص‌بندی دستگاههای اجرایی تا سال گذشته در دانشگاهها وجود داشت اما متأسفانه امروز این مسأله حذف‌شده است و باید تلاش شود غفلتی که اتفاق افتاده برطرف شود و دولت و سازمان محیط‌زیست روی این مسأله تأکید دارد تا غفلت صورت گرفته جبران شود و مدیریت سبز به یکی از مؤلفه‌های تعیین‌کننده در دستگاههای اجرایی تبدیل شود.

وی تأکید کرد: امیدواریم در سالهای آتی با انگیزه‌های خوبی که در دانشگاهها وجود دارد و حساسیت دانشجویان و اساتید نسبت به این مسأله گامهای مؤثری در این زمینه برداشته شود.

معاون رئیس‌جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: امروزه ملاک کارآمدی دولتها در زمینه توسعه پایدار است و این‌که چقدر می‌توان توسعه را با شاخصهای زیست‌محیطی همسان کرد و جلوی آثار تخریبی آلودگی و برداشت بی‌رویه از منابع و آثار منفی اقتصادی و اجتماعی را گرفت و این مؤلفه مهمی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر این مسأله موردتوجه ویژه دولت قرارگرفته و با ابلاغ سیاستهای کلی محیط‌زیست توسط مقام معظم رهبری پیگیری می‌شود و دولت یازدهم بر این موضوع توجه داشته است. به‌طوری‌که در کنار اهتمام دولت به مسایل مختلف و رسیدگی به مشکلات حاد اقتصادی، تلاشها برای حل‌وفصل مناسبات با دنیا و مسأله برجام که دستاوردی بین‌المللی بود، به محیط‌زیست نیز نگاه ویژه‌ای می‌شود و دستاوردهای بسیار خوبی در این زمینه به‌دست‌آمده که حاصل نگاه همگرایی امروز دولت، مردم و دانشگاههاست.

ابتکار ادامه داد: ما موضوع مدیریت سبز و دولت سبز را اولین بار در دولت هفتم داشتیم که این موضوع در برنامه سوم لحاظ شد و در بودجه دولت در آن زمان در نظر گرفته شد و در برنامه چهارم نیز آمد و به‌طور رسمی تکلیف قانونی و اجرایی شد و آن را برای سایر دستگاهها ارسال کردیم؛ اما متأسفانه بعدازآن در دوره‌ای به آن توجه نشد و در حال حاضر دولت یازدهم با عنایت به این موضوع مسأله مدیریت سبز را به‌عنوان یک شاخص مهم در ارزشیابی عملکرد دستگاهها و هم در بحث امتیازات مربوط به بودجه در نظر گرفت و در حال حاضر آیین‌نامه مدیریت سبز برای همه دستگاهها ارسال‌شده است.

وی ادامه داد: شهرداریها نیز فعالیتهای خوبی را نیز در این زمینه انجام داده‌اند و شورای شهرها این دستورالعمل را به شهرداریها ابلاغ کردند که این حرکت ارزنده‌ای است که با همت اساتید و دانشجویان انجام بگیرد.

رئیس سازمان محیط‌زیست اظهار کرد: مدیریت سبز چند مؤلفه دارد که باید به آن توجه کرد و این مؤلفه‌ها شامل دانش‌بنیان و علمی بودن، دستوری نبودن و نوع‌آوری و خلاقیت است و افراد فعال باید بتوانند با به‌کارگیری روشهای نوآورانه دستاوردهای مدیریت سبز را افزایش دهند.

وی افزود: تحقیقات نشان داده است دولتهایی که این مدیریت را انجام داده‌اند مانند استرالیا موفق شده‌اند تا 20 درصد هزینه‌های جاری خود را کاهش دهند؛ بنابراین بحث صرفه‌جویی در هزینه‌ها همیشه در دولت یازدهم مطرح است و بحث مدیریت سبز می‌تواند در این زمینه کمک کند، به‌طوری‌که حتی با این روش می‌توانیم مشاغل جدید را نیز به وجود بیاوریم و به‌صورت برد برد در زمینه‌های علمی، اقتصادی و زیست‌محیطی عمل کنیم.

معاون رئیس‌جمهور تأکید کرد: در حال حاضر مصرف سوخت در کشور ما بالاست و با الگوی مصرف غلطی که داریم هم موجب آلودگی هوا و هم تولید گازهای گلخانه‌ای می‌شویم و با پیگیری مدیریت سبز می‌توانیم تمام این مسایل را از بین ببریم.

ابتکار در پایان گفت: در منشور حقوق شهروندی هوای پاک، زندگی سالم مورد توجه قرارگرفته است که از حقوق مهم شهروندی می‌باشد و بحث مهمی است که در دانشگاهها باید با نگاه جدی‌تری مورد توجه قرار گیرد و آموزش داده شود و در حال حاضر گامهای اجرایی خوبی در سازمان برنامه‌وبودجه در این راستا برداشته‌شده است. منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *