رایزنی کمیته ملی المپیک با OCA برای شفاف‌سازی مصوبه دردسرساز!

دسته: حقوق ورزشی
بدون دیدگاه
شنبه - ۱۰ مهر ۱۳۹۵


رایزنی کمیته ملی المپیک با OCA برای شفاف‌سازی مصوبه دردسرساز!

رایزنی کمیته ملی المپیک با OCA برای شفاف‌سازی مصوبه دردسرساز!

845513409

مصوبه اخیر شورای المپیک آسیا در رابطه با بازیهای آسیایی و کاهش سهمیه‌های رشته‌های انفرادی با ابهاماتی همراه است طوری که مسؤولان کمیته المپیک را وادار به رایزنی آسیایی برای شفاف‌سازی کرده است.
ویتنام طی دو روز گذشته میزبان شصت و هشتمین نشست اعضای هیأت اجرایی شورای المپیک آسیا (OCA) همراه با سی و پنجمین جلسه مجمع عمومی شورای المپیک آسیا بود که در حاشیه پنجمین دوره بازیهای ساحلی آسیا در شهر دانانگ برگزار شد.
در جریان این دو نشست اعضای هیأت اجرایی شورای المپیک آسیا که کیومرث هاشمی تنها عضو ایرانی آن است، در مورد موضوعات مهمی بحث و بررسی شد و تصمیماتی هم اتخاذ شد ازجمله معرفی ژاپن به‌عنوان محل برگزاری بازیهای آسیایی ۲۰۲۶، تغییر مقر شورای المپیک آسیا و پیگیری فعالیتهای این شورا در پنج کشور تایلند، هند، چین، قزاقستان و کویت تا زمان مشخص شدن مقر جدید و برگزاری بازیهای آسیایی ۲۰۱۸ اندونزی در ۴۰ رشته.
یکی دیگر از مصوبات مهم شورای المپیک آسیا در رابطه با بازیهای آسیایی بود و تعداد حضور ورزشکاران کشورهای مختلف دراین بازیها؛ دراین رابطه مصوب شد که کمیته ملی المپیک کشورهای مختلف می‌توانند «حداکثر در هر رشته با ۲ ورزشکار» داشته باشند.
این تصمیم به‌نوعی مهم‌ترین و جنجالی‌ترین مصوبه OCA است که ورزش خیلی از کشورها و ازجمله ایران را برای حضور در بازیهای آسیایی که مهم‌ترین رویداد ورزشی قاره کهن به‌حساب می‌آید، با چالشی جدی مواجه خواهد کرد. به‌هرحال کاروان ورزش ایران در چنین رویدادی برای کسب جایگاه بالا در جدول توزیع مدالها روی مدال‌آوری رشته‌هایی چون تکواندو، کاراته و کشتی حساب زیادی دارد کما اینکه در بازیهای آسیایی کره جنوبی تکواندو و کاراته به ترتیب چهار و سه مدال طلا از مجموع ۲۱ مدال طلا کاروان ایران را به نام خود ثبت کردند و این‌گونه این دو رشته نقشی تعیین‌کننده در جایگاه پنجمی ایران داشتند.
با این حساب اگر طرح «حداکثر دو سهمیه برای رشته‌ها» اجرایی شود، ورزش ایران با مشکل جدی در بازیهای آسیایی به لحاظ مدال‌آوری و کسب جایگاه قابل‌توجه در جدول توزیع مدالها مواجه خواهد شد.
بااین‌همه، کمیته ملی المپیک که کیومرث هاشمی را به‌عنوان نماینده ایران در نشست هیأت اجرایی شورای المپیک آسیا داشت، هیچ واکنشی حتی در حد اطلاع‌رسانی نسبت به این موضوع نداشته است؛ این در حالی است که شورای المپیک آسیا به‌طور رسمی «حضور حداکثر دو ورزشکار برای هر رشته در بازیهای آسیایی» را به‌عنوان یکی از مصوبات خود اعلام کرده است.
البته در رابطه با این مصوبه ابهاماتی مطرح است. به‌هرحال شورای المپیک آسیا دراین مصوبه به نام هیچ رشته‌ای اشاره نکرده است و همین موضوع این سؤال به وجود آورده است که آیا این مصوبه برای همه رشته‌های انفرادی است یا برخی از رشته‌های خاص؟
درهرصورت خبرنگار مهر کسب اطلاع کرد که مسؤولان کمیته ملی المپیک در حال رایزنی با شورای المپیک آسیا هستند تا در رابطه با این مصوبه شفاف‌سازی شود و سپس در قالب اطلاعیه‌ای رسمی، موضوع اطلاع‌رسانی خواهد شد. منبع: مهر


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *