دادستان کل کشور: راه اندازی کارناوال بدون مجوز در ستادهای انتخاباتی ممنوع است

دسته: تیتر ویژه
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶

دادستان کل کشور:
راه اندازی کارناوال بدون مجوز در ستادهای انتخاباتی ممنوع است

حجت الاسلام محمدجعفر منتظری در نشست خبری با خبرگزاریهای داخلی، افزود: اگر مسئولان ستادها از مقررات تخطی کنند، در صورت وقوع حادثه باید جوابگوی حادثه باشند .

منتظری اظهار کرد: با توجه به اینکه در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی در سراسر کشور هستیم امیدواریم با برنامه ریزی های حساب شده ، منطقی و خوب، موجب حضور حداکثری مردم در جمعه آینده باشیم و ملت سرافراز ایران اسلامی برگ زرین دیگری بر تاریخ انقلاب اسلامی بیفزایند.

دادستان کل کشور با بیان اینکه برای انجام یک انتخابات پرشور، حماسی و حضور گسترده مردم قطعا نیازمند فراهم شدن زمینه های لازم است ، یکی از مهمترین مسائل امر انتخابات را امنیت انتخابات عنوان کرد و گفت: مسئولیت تامین امنیت فضای انتخابات چه فضای مجازی، حقیقی و چه حوزه های رای گیری و قبل از آن وجود امنیت در سطح شهرستان ها بخش ها و استان ها، استانداران ، فرمانداران و بخشداران هستند.

وی اضافه کرد: مراکزی که برای تبلیغات شوراهای اسلامی و ریاست جمهوری در سراسر کشور پیش بینی شده به عهده بخش های مختلف از وزارت کشور تا زیر مجموعه آن، استاندارها، فرمانداری ها ، بخشداری ها، نیروی اطلاعاتی انتظامی و قضایی است و همه دستگاه ها برای برقراری امنیت پایدار و موثر باید هماهنگی لازم را داشته باشند.

منتظری تصریح کرد: عناصر بدخواه و دشمنان درصدد برهم زدن امنیت هستند و هر مقداری هم بتوانند تلاش می کنند هرچند قطعا نخواهند توانست گام موثری در سلب امنیت بردارند ؛ اما هر کس بخواهد حرکتی برای لطمه خوردن به فضای امنیت مردم و کشور انجام دهد نظام با او برخورد خواهد کرد و به تعبیر مقام معظم رهبری سیلی محکومی خواهد خورد.

 مراقبت مسئولان و حضور مردم در صحنه، نقشه های دشمنان را خنثی می کند

وی ادامه داد: اما چون این احتمال وجود دارد باید تلاش کنیم فضای امن در کشور صورت گیرد لذا مراقبت مسئولان و هوشیاری و حضور مردم در صحنه می تواند خنثی کننده نقشه های بدخواهان نظام باشد.

منتظری گفت: انتظار داریم در مرحله اول مسئولان اجرایی انتخابات استانداران، فرمانداران و بخشداران بیش از بقیه به این امر اهتمام بورزند و اجازه سو استفاده به دیگران را ندهند ؛ از آنجا که از استاندار ، فرماندار و بخشداران بدلیل منصوب رئیس جمهور بودن، انتظار حمایت از نامزد خاص می رود اما انتظار داریم مجریان انتخابات ، قانون را رعایت و از حمایت یک کاندیدای خاص اجتناب کنند.

وی افزود: منظورم شخص معینی نیست بطور کلی هر ۶ نامزد همه علی السویه هستند و مسئولان حق ندارند از شخص خاصی حمایت کنند؛ مردم باید بتوانند با آزادی و کمال امنیت در انتخابات حضور یابند.

وی ادامه داد: در یک هفته اخیر گزارش های قابل توجهی از تخلفات و حمایت برخی مسئولان اجرایی را داشتیم و در مقام قضاوت نیستم که صحت دارد یا نه، اما می خواهم بگویم نفس این کار غیرقابل قبول است.

منتظری خاطرنشان کرد: به هیچ وجه مایل نیستیم کار به جایی برسد که برای مسئولان اجرایی پرونده قضایی تشکیل دهیم چون به موجب قانون، آنان حق تبلیغ له یا علیه نامزدی ندارند و جرم تلقی می شود و این در شان مسئولان اجرایی انتخابات و زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست و دستگاه قضایی تمایل به این کار ندارد.

وی افزود : به دادستان ها در سراسر کشور ابلاغ کردم با تخلف به هیچ وجه إغماض نکنند و مسئولان بدانند در رصد دستگاه قضایی هستند و بعدا گله مند نباشند که فرماندار یا بخشدار ما را به دادگاه بردید.

دادستان کل کشور با بیان اینکه دستگاه های امنیت ملی، دستورالعمل هایی ارائه کردند، گفت: همه کم و بیش با مقررات و ضوابط و مصوبات مرتبط آشنایی کامل دارند ؛ مسئولان ستادهای انتخاباتی مراقبت کنند گزارشی در شهرستان ها داشتیم که یا خود تخلف کردند یا از این تخلف جلوگیری نکردند ؛ راه اندازی کارناوال در فضای باز بدون مجوز ، ممنوع است و نیروی انتظامی موظف به جلوگیری از این اقدام و دستگاه قضایی هم موظف به برخورد با آن است.

 تخلفات نسبت به انتخابات قبلی کاهش یافت

منتظری درباره اینکه آیا با افزایش یا کاهش تخلفات نسبت به دوره های قبل مواجه بوده ایم، گفت: اعلام نظر هنوز زود است و باید تا پایان روند انتخابات صبر کنیم؛ اما تا این مرحله از کار نسبت به انتخابات گذشته – منظورم مجلس است چون از انتخابات ریاست جمهوری آمار ثبت و ضبط شده نداریم – کاهش داشته ایم.

 معاونان فضای مجازی ، موارد را رصد می کنند

دادستان کل کشور در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی براینکه با توجه به تخلف زیاد رسانه های غیردولتی، گفت: رسانه های دولتی در صورت تخلف به دادسراها معرفی می شوند اما اخبار تخلفاتی رسانه های دولتی که مشمول قانون می شوند ، خیلی محدود است و رسانه های غیردولتی هستند که وابستگی به جناح ها و جریاناتی دارند.

وی با بیان اینکه دو نوع جرم داریم، ادامه داد: یک دسته جرائمی که نیاز به شاکی دارد و دسته دیگر جرائمی که به شاکی نیاز ندارد یعنی جنبه عمومی دارد که به دادستان ها اعلام کردیم و معاونان فضای مجازی دادستانی کل و شهرستان ها این موارد را رصد می کنند.

 تخلفات شوراها قابل توجه است/ استفاده از بیت المال در تبلیغات

دادستان کل کسور در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره میزان تخلف شوراها و نحوه برخورد با آنان، گفت: تخلف شوراها به لحاظ گستردگی نسبت به ریاست جمهوری بیشتر است چون بیش از ٢٠٠ هزار کاندید داریم. وی ادامه داد: به دادستان ها در سراسر کشور گفتیم به این تخلفات رسیدگی کنند ، از آنجا که تخلفات آنان در حوزه و بخش خود است به تهران گزارش نمی شود اما تخلفات ریاست جمهوری به کشور گزارش می شود.

منتظری با قابل توجه دانستن تخلف نامزدهای شوراهای اسلامی ، اظهار کرد: بخشی، تبلیغات زودهنگام داشتند و اکنون هم با توجه به گزارش ها سو استفاده از بیت المال مشاهده می شود؛ برخی اعضای شوراها به دلیل دسترسی، از امکانات بیت المال استفاده می کنند و قطعا با آنان برخورد خواهد شد.

دادستان کل کشور تاکید کرد: اعضای شوراها بدانند تخلفاتشان رصد و با آنان برخورد خواهد شد.

 اصرار به زنده نبودن مناظره داشتم

دادستان کل کشور درباره بیان مطالبی از سوی قالیباف علیه جهانگیری و پاسخ او به قالیباف ، گفت: از همان نخست خودم اصرار داشتم مناظره زنده نباشد که بعد با افکار عمومی مواجه شدیم و در نهایت پخش زنده مناظره تصویب شد.

وی با توجه به مطالب رد و بدل شده در مناظرات زنده ادامه داد:‌ از دو دور مناظره قبلی خاطرات خوشی نداریم و معتقدیم در جامعه اسلامی زندگی می کنیم و نباید خود را با یک کشور لائیک مقایسه کنیم چون مردم خود نظام اسلامی را خواستند و در این راه جان و خون خود را فدا کردند؛ اسلام هم دستورالعمل هایی دارد و وقتی می خواهیم این برنامه های مناظره را با آموزه های دینی تطبیق دهیم واقعا درست نیست.

وی اضافه کرد: از جمله همین که اگر یک مسئول اجرایی و یا قضایی کار را انجام داده است، نباید علنی شود چون هر فردی در خانه خود مسائل محرمانه دارد که به همسایه و حتی خواهر و برادر خود هم نمی گوید ؛‌هیچ یک از این دو نامزد نباید این موضوع را مطرح می کردند و قرار نیست همه چیز برملا و افشا شود بویژه در دستگاه قضایی که حافظ اسرار مردم در جامعه است.

منتظری با بیان اینکه سینه ام پر از اسرار است، افزود: از سال 60 که در دادگاه سپاه بوده ام تا کنون پر از اسرار هستم اما مجاز به بازگو کردن همه این مطالب نیستم همانطور که شما خبرنگاران هر خبری را قبل از ویرایش و دروازه بانی روی خروجی نمی فرستید تا این خبر درصورت رسیدن به دست مردم تبعات سویی نداشته باشد.

 دادستانی در مباحث مناظره بعنوان مدعی العموم عمل نمی کند

منتظری درباره مطالب و توهین های مطرح شده برخی نامزدها در مناظره تلویزیونی و اینکه رهبری فرمودند به رئیس جمهور نباید توهین شود، گفت: در قانون تعریف و تبیین شده که یک سری مسائل مربوط به اشخاص و حق شخصی آنان است که اگر به او توهین، اهانت و جسارت شود می تواند شکایت کند و از آنجا که دکتر روحانی هم در پشت میز مناظره بعنوان کاندیدای ریاست جمهوری ظاهر شده، فرقی با چند نفر دیگر ندارد.

وی اضافه کرد: روحانی در پاستور رئیس جمهور است و در فضای انتخاباتی و پشت میز مناظره، یک نامزد ریاست جمهوری است و براساس قانون اگر به کسی در مقام رئیس جمهور اهانت شود نیاز به شاکی خصوصی ندارد و مدعی العموم می تواند وارد شود. منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *