راهی جز مقابله درباره برجام برای ایران باقی نمانده است


دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
شنبه - ۲ مرداد ۱۳۹۵


راهی جز مقابله درباره برجام برای ایران باقی نمانده است


هشدار رییس مجلس در صحن علنی خانه ملت:

راهی جز مقابله درباره برجام برای ایران باقی نمانده است

دنیای حقوق: رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه سازمان انرژی اتمی طرح راه‌اندازی کارخانه هسته‌ای را تهیه و به مجلس گزارش کار دهد گفت:
اقدامات ایذایی در مقابله با توافق هسته‌ای به نقطه‌ای رسیده است که راهی جز مقابله برای ایران باقی نمانده است.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق قبل از دستور مجلس خود در خانه ملت اظهار داشت: گزارش اخیر دبیر کل سازمان ملل به شورای امنیت درباره توافق هسته‌ای و اظهارات برخی نمایندگان 1+5 در شورای امنیت گرچه از نظر حقوقی حاوی تعهدی برای ایران نبود اما از جهات مختلف خطاهایی را در برداشت که برای جایگاه دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت نوعی سقوط آزاد محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: از طرفی دبیرکل در گزارش خود، پایبندی ایران به تعهدات را دلگرم کننده می‌داند و از طرفی دیگر هیچ اشاره‌ای به نگرانیهای ایران و شکایت ایران از عدم اجرای همه تعهدات طرف 1+5 نمی‌کند. لاریجانی گفت: آیا دبیرکل مأمور بود که گزارش کامل از اجرای تعهدات دو طرف بدهند یا مأمور ناظر 1+5 در این ماجراست.
وی ادامه داد: آقای بان کی مون در گزارش خود پرتاب موشک بالستیک ایران را مخالف روح توافق هسته‌ای دانسته اما قضاوت در تخطی را بر عهده شورای امنیت گذاشته سؤال این است که پرتاب موشک با کدام قسمت از توافق هسته‌ای ناسازگاری دارد، روح برجام امر سیالی نیست که مجالی برای دبیرکل ایجاد کند که هر حرف بی‌ربطی را به آن نسبت دهد.
رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد:
در توافق هسته‌ای هیچ اشاره به موضوع موشک بالستیک وجود ندارد صرفاً در قطعنامه 2231 آن‌هم در ضمیمه آن به این امر اشاره شده است که ایران از ساخت موشکهایی که طراحی آن برای حمل سلاح هسته‌ای باشد پرهیز کند، مگر ایران چنین طراحی انجام داده است که آقای دبیرکل آن را مغایر با روح برجام اعلام کرد.

لاریجانی افزود: دبیرکل سازمان ملل در اظهار خویش بیان کرده است چون بالقوه می‌تواند باعث افزایش تنش در منطقه شود.
واقعاً تعجب‌آور است دبیرکل سازمان ملل مطالب خود را بر چنین پایه سستی قرار داده است اگر چنین مبنایی را بپذیریم ایران حتی نباید 2 میلیون بشکه نفت هم بفروشد چون برخی از کشورهای منطقه آن را دستاویز تنش قرار می‌دهند. وی گفت:‌ اگر دیگران دنبال تنش در منطقه هستند چه ربطی به قدرت دفاعی ایران دارد. رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای دبیرکل پس از توافق هسته‌ای تاکنون، 52 لایحه و قطعنامه در کمیته‌های مختلف مجلس نمایندگان و سنای آمریکا علیه کشور ما طرح‌شده که اکثر قریب به‌اتفاق آن کاملاً باروح برجام مخالف است گرچه همه آنها مسیر تصویب را طی نکرده، اما سه مصوبه اخیر در مجلس نمایندگان آمریکا آنقدر صراحت در مخالفت با برجام دارد که مقامات کاخ سفید هم اعلام کردند با آن مخالفند، چطور شما در این زمینه‌ها سکوت کرده‌اید.
 لاریجانی گفت: آیا مصوبه مجلس آمریکا در مورد روادید مخالف روح برجام نبود؟ چرا در گزارش خود اعلام نکردید؟
وی در ادامه نطق خود تأکید کرد: سبک‌تر از این دعاوی اشاره دبیرکل سازمان ملل و برخی اعضای شورای امنیت به سفرهای فرمانده نیروی قدس به عراق است که آن را مصداق نقض دانسته است.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: گزافه‌گویی هم حدی دارد، به‌جای تشکر از ایران و نیروی قدس که با حضور غیرتمندانه خود در مقابل تروریستهای وحشی به دولت عراق کمک کردند و توانستند داعش را از بسیاری از شهرهای عراق بیرون کنند، ادعانامه کذایی منتشر می‌کنید.
لاریجانی گفت: مجلس شورای اسلامی با کمال تأسف از اقدام دبیرکل سازمان ملل به دولت آمریکا و مجلس نمایندگان و سنا هشدار می‌دهد اقدامات ایذایی در مقابله با توافق هسته‌ای به نقطه‌ای رسیده است که راهی جز مقابله برای ایران باقی نمانده است.
رئیس نهاد قانون‌گذاری کشور افزود: لازم است سازمان انرژی اتمی مطابق قانون مربوطه، طرح راه‌اندازی کارخانه هسته‌ای برای غنی‌سازی در درجات موردنیاز کشور را آماده کند و در این زمینه به مجلس شورای اسلامی نیز گزارش کار بدهد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ نمایندگان نیز پس از سخنان رئیس مجلس فریاد مرگ بر آمریکا سر دادند.
 رئیس سازمان انرژی اتمی: قدرت بازگشت‌پذیری ایران در صورت نقض برجام حیرت‌آور است
علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به قدرت حیرت‌آور بازگشت‌پذیری ایران در صورت نقض برجام اظهار داشت:
ایران با قوت و با همت متخصصان داخلی، بحث تحقیقات و پیشرفت هسته‌ای را دنبال می‌کند. وی درباره صحبتهای رئیس مجلس در خصوص ایجاد کارخانه غنی‌سازی گفت: منظور آقای لاریجانی از ایجاد کارخانه غنی‌سازی، بحث بازگشت‌پذیری بود و کارخانه جدیدی در دستور کار نیست. رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص کارهای صورت گرفته توسط متخصصان ایرانی، عنوان کرد:
ما می‌توانیم در اسرع وقت به شرایطی به‌مراتب بهتر از شرایط قبل برسیم. این البته زمانی اتفاق خواهد افتاد که طرف مقابل برجام را نقض کند و این نقض مورد تائید هیأت نظارت بر برجام قرارگرفته باشد.
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه منظورش از اینکه گفته توطئه و پخت‌وپزهایی در کار است چه بوده است، گفت: ما در یکی دو ماه گذشته شاهد تناقض‌گوییهای فراوانی غربیها بوده‌ایم. صالحی با تأکید بر هوشیاری مسئولان تصریح کرد: باید مسائل را رصد کنیم و قبل از اینکه اتفاقی رخ دهند صحنه را خوب برانداز کرده باشیم و بتوانیم اقدامات لازم را انجام دهیم. رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در ادامه هم تأکید کرد که با توجه به این‌که برنامه صنعت هسته‌ای ما در یک افق بلندمدت هست تقاضا داریم که این برنامه محرمانه بماند.
منبع: روزنامه حمایت

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *