راهکارهای مناسبی برای مقابله با اقدام امریکا اتخاذ می‌کنیم

دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۱۳ بهمن ۱۳۹۵


راهکارهای مناسبی برای مقابله با اقدام امریکا اتخاذ می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه:

راهکارهای مناسبی برای مقابله با اقدام امریکا اتخاذ میکنیم

 

%d8%b5-16

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد تشکیل کمیتهای در این وزارتخانه برای پیگیری امور ایرانیان خارج از کشور گفت: پس از اتخاذ مواضعی در آمریکا در مورد ایران و برخی از کشورهای مسلمان پیشبینی دقیقی در خصوص راهکارها و اقدامهای مناسب در مقابل این اقدام صورت گرفت.

«بهرام قاسمی»: در این خصوص می‌توان به تشکیل کمیته‌ای متشکل از چند نهاد و وزارت امور خارجه در محل این وزارتخانه اشاره کرد.

وی تصریح کرد: این کمیته کار خود را آغاز کرده و امیدواریم که بتواند راهکارهای متناسب را برای وضعیت جدید پیش‌بینی کند.

قاسمی با بیان این‌که این کمیته دستورالعملهایی را تهیه و به سفارتخانه‌های ایران در سراسر جهان ابلاغ کرد، افزود: این دستورالعملها در خصوص پاسداشت و منزلت ایرانیان خارج از کشور به‌خصوص کسانی که در آمریکا ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند، تهیه‌شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر وزیر امور خارجه کویت به ایران که گفته می‌شود حامل پیام امیر آن کشور در خصوص میانجیگری میان ایران و عربستان بوده و هم‌چنین چشم‌انداز روابط تهران و ریاض تصریح کرد: کویت همسایه ما است و سیاستها و مواضع مشخصی در قبال آنها داریم البته ذکر این نکته مهم است که جمهوری اسلامی علاقه‌مند است که با همه همسایگان روابط منطقی، متناسب و متوازنی داشته باشد.

وی گفت: همواره تعاملات و رفت‌وآمدها میان ما و کویت وجود داشته است، این سفر را باید در چارچوب روابط دوجانبه میان دو کشور و به‌عنوان پاسخی به سفر سال گذشته آقای ظریف به کویت ارزیابی کرد.

قاسمی افزود: ایشان حامل پیام امیر کویت در مورد مسایل اقتصادی، سیاسی بود و در خصوص مسایل منطقه‌ای، بحرانهای سوریه و عراق نیز تبادل‌نظر شد، یعنی مسایلی که می‌تواند بر هر دو کشور ایران و کویت تأثیرگذار باشد. وی اظهار داشت، در این سفر به عواملی که می‌تواند ثبات را در منطقه تحکیم و از چالشهای بیش‌تر جلوگیری کند نیز پرداخته شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به این‌که میانجیگری کویت میان ایران و عربستان را نمی‌تواند تأیید کند، ادامه داد: در ارتباط با سایر کشورهای منطقه‌ای نیازی به میانجی نداریم و مسایل ما با این کشورها می‌تواند دوجانبه مورد رایزنی قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در مورد عربستان هم هرگاه آنها آماده باشند که گامهایی را بردارند و خطاهای گذشته خود را جبران کنند و آماده همکاریهای بیش‌تری با ایران باشند قطعاً مورد استقبال جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد.

قاسمی در پاسخ به این‌که آیا برای مقابله با دستور ترامپ در خصوص منع ورود ایرانیان و چند کشور مسلمان دیگر به امریکا در سازمانهای بین‌المللی پیگیری خواهد شد؟ گفت: در بیانیه‌ای اعلام کردیم که راهکارهای خود را آماده خواهیم کرد و راهکارهایی که بتواند متناسب با اقدام آمریکا باشد را مدنظر قرار می‌دهیم که از آن جمله تشکیل همان کمیته‌ای بود که در خصوص وضعیت ایرانیان مقیم خارج فعالیت می‌کند، در مورد بقیه جزییات هم ترجیح می‌دهم در مقطع کنونی صحبت نکنم.

وی در مورد جزییات سفر آقای روحانی به مسکو، اظهار داشت: روابط ما با روسیه نزدیک و رو به رشد است و به‌عنوان همسایه‌ای که در قسمت شمالی و آبهای خزر با هم همسایه هستیم از ظرفیتهای زیادی برخوردار است و در همه حوزه‌ها همکاریهای ما با جدیت پیش می‌رود.

قاسمی ادامه داد: تبادل هیأتها و مقامات همواره وجود داشته و به‌صورت وزیران مختلف و فرستاده‌های ویژه آقای پوتین یا دیگران و این رفت‌وآمدها ادامه پیدا خواهد کرد، هم‌چنین سفر آقای روحانی به مسکو در دستور کار ما هم وجود دارد و روی آن کار می‌کنیم و در زمان مناسب تاریخ آن را اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما در ملاقاتها میان مقامات دو کشور حتی‌الامکان روابط دوجانبه را مرور می‌کنیم، بی‌شک در سفر مقامات عالی‌رتبه همه موضوعات می‌تواند روی میز مذاکره قرار گیرد.

وی در پاسخ به این‌که ملک سلمان پادشاه عربستان و ترامپ در تماس تلفنی در خصوص رویارویی با ایران توافق کردند، مصادیق این رویارویی چه خواهد بود؟ تصریح کرد: من از چنین توافقی بی‌اطلاع هستم و تنها می‌دانم که تماسی تلفنی میان دو طرف بوده و تصور می‌کنم مجموعه‌ای خردگرا و با تعقل به سمت مقابله با ایران توانمند، مقتدر و با تاریخ چند هزارساله در منطقه حساس غرب آسیا نمی‌رود. منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *