راهکارهای تقویت ذهن برای شب امتحان

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۸ خرداد ۱۳۹۵


راهکارهای تقویت ذهن برای شب امتحان

دکترای تخصصی طب سنتی گفت: تقویت مغز و ذهن باعث افزایش توانایی تمرکز، حافظه و قدرت استدلال و محاسبه می‌شود که همگی برای گرفتن نتایج رضایت‌بخش از امتحانات ضروری هستند.
دکتر وحید تفضلی، دکترای تخصصی طب سنتی و استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در خصوص توصیه‌های طب سنتی برای ایام امتحانات دانشجویان گفت:  فصل بهار علاوه بر شادی و نشاطی که با خود به ارمغان می‌آورد برای دانش‌آموزان، دانشجویان و والدین آنها دغدغه و استرس امتحانات را هم به همراه دارد. توانایی ذهنی، نشاط و سلامت بدنی دو مسئله‌ مهم است که بر عملکرد افراد در جلسه امتحان اثر می‌گذارد. طب سنتی برای هر دو مورد توصیه‌های جالب‌توجهی دارد.
چند خوراکی معجزه‌آسا در تقویت حافظه
وی نخستین عامل که دانشجویان باید برای تقویت آن تلاش کنند را توانایی ذهنی عنوان کرد و افزود: تقویت مغز و ذهن باعث افزایش توانایی تمرکز، حافظه و قدرت استدلال و محاسبه می‌شود که همگی برای گرفتن نتایج رضایت‌بخش از امتحانات ضروری هستند. در این زمینه چند خوراکی خوش هضم و مقوی توصیه می‌شود که شامل بادام درختی، انجیر و گردو، نخود‌چی کشمش، زرده تخم‌مرغ عسلی، شله‌زرد و فالوده سیب است. این خوراکیها علاوه بر تقویت مغز و افزایش توان ذهنی برای دستگاه گوارشی بار اضافی نیستند. همچنین در افراد بدغذا هم به می‌توان به عنوان میان وعده‌ متنوع و مقوی مورد استفاده قرار گیرد. نکته مهم این است که در مصرف این غذاها افراط نشود.
تفضلی با اشاره به کتاب تغذیه در طب ایرانی اسلامی «بادام» را یکی از مواد مغذی تقویت کننده برای قوای ذهنی دانست و خاطرنشان کرد: علاوه بر این اغلب مواد معدنی نظیر آهن و کلسیم و فسفر هم در بادام موجود هستند. طبع بادام معتدل رو به گرم و برای اغلب مزاجها قابل تحمل است. یکی از نوشیدنیهای خوشمزه‌ای که می‌توان به راحتی از بادام تهیه کرد، شیر بادام است که طرز تهیه آن به این شکل است:
طرز تهیه شیر بادام
مواد لازم: مغز بادام خام 15 عدد، عسل یا شکر
3 قاشق غذاخوری، آب سرد 3 لیوان.
ابتدا پوست بادامها را جدا کنید. برای این کار ابتدا آنها را در آب در حال جوش بریزید و بعد از یک جوش خوردن بردارید و روی آنها آب سرد بریزید. با این کار پوستها به راحتی جدا می‌شوند، سپس بادامها را به همراه آب سرد و عسل یا شکر در مخلوط‌کن به طور کامل مخلوط کنید تا به صورت شیر درآید.
دانشجویان همچنین می‌توانند با درست کردن فالوده سیب به احساس فرح بخشی خود در گرمای تابستان و فصل امتحانات خود کمک کنند که طرز تهیه آن بسیار ساده و به این ترتیب است:
طرز تهیه فالوده سیب
مواد لازم: 4 عدد سیب‌درختی متوسط، عسل یا شکر یک قاشق غذاخوری، زعفران 4 پَر، گلاب یا عرق بیدمشک نصف استکان.
ابتدا سیبها را پوست کنده و رنده کنید. سپس با مواد دیگر کاملاً مخلوط کنید. ماده به دست آمده را در یخچال نگهداری و به اندازه دلخواه در میان وعده‌ها میل کنید. در صورتی که مزه شیرین فالوده اذیت کننده است به آن شکر یا عسل اضافه نکنید. فالوده سیب در هنگام گرمی هوا و برای افراد گرم مزاج هم می‌تواند بسیار فرحبخش باشد.
دکترای تخصصی طب سنتی در ادامه  اظهار داشت: افرادی که به علت سکونت در خوابگاه امکان تهیه این دو خوراکی خوشمزه و مقوی را ندارند، می‌توانند از مغز بادام درختی و آب سیب استفاده کنند. مویز یا همان کشمش سیاه نیز از موادی است که جهت تقویت حافظه و افزایش تمرکز بسیار مفید است.  نوع بی‌هسته‌ی آن هم در فروشگاههای خشکبار وجود دارد که لذیذتر است. میزان مصرف این فرآورده روزانه 30 گرم یا 21 عدد است که بهتر است صبح ناشتا استفاده شود. لازم به ذکر است که ورزش ملایم و مستمر حتی در حد 15 دقیقه در هنگام صبح یا عصر که دمای هوا معتدل است نیز، توان ذهنی را افزایش می‌دهد.
وی افزایش نشاط و سلامت بدنی را دو مسئله حائز اهمیت در فصل امتحانات دانست و افزود: خستگی و ناراحتی بدنی مسئله‌ای بسیار مهم است که حتی باعث شده برخی افراد قادر به حضور در جلسه امتحان نباشند یا نتوانند تا اتمام امتحان دوام بیاورند. یکی از علل جلوگیری از موارد ذکر شده توجه به وضعیت تغذیه است. یکی از نوشیدنیهایی که علاوه بر تقویت معده و بهبود هضم، باعث تقویت حافظه و تمرکز می‌شود و آرامبخش و نشاط‌آور نیز بوده و می‌تواند حرارت بدن را در هنگام گرمی هوا کاهش دهد، شربت جُلّاب یا همان شربت گلاب طب سنتی است که طرز تهیه آن بدین شرح است:
طرز تهیه شربت جُلّاب
مواد لازم: شکر 1 کیلو، گلاب 3 کیلو، زعفران یک قاشق چایخوری سرخالی.
شکر و گلاب را مخلوط کرده روی شعله ملایم بجوشانید، در حین جوشیدن کف آن‌را بگیرید صبر کنید تا نصف شود. سپس زعفران ساییده شده را با گلاب حل کرده و به آن اضافه نموده شعله را خاموش کنید. برای مصرف آن‌را با آب مخلوط کرده و میل کنید. در صورت تمایل می‌توانید تخم شربتی یا اسفرزه را نیز موقع مصرف به آن اضافه کنید.
تفضلی ادامه داد: مصرف برخی از غذاها که با هدف تقویت بدن و ذهن استفاده می‌شوند به علت سنگین بودن، نتیجه معکوس می‌دهند. در این میان می‌توان به خوراکیهای نظیر کله‌پاچه، ماکارونی چرب، جگر، پیتزا، آش رشته، سوسیس و کالباس اشاره کرد. همچنین روی هم خوردن خوراکیهای مختلف هم با به هم ریختن وضعیت معده سلامت و نشاط بدن را مختل می‌کنند. افراط در مصرف غذاهایی نظیر کاهو و ماست که رطوبت زیادی دارند، هم موجب سستی بدن و بی‌حالی می‌گردد و به ویژه باید در وعده‌های شب کمتر استفاده شوند. ترشیها هم می‌توانند باعث ضعف بدنی و کاهش توان ذهنی گردند.
دکترای تخصصی طب سنتی مصرف بیش از حد چای پررنگ، کاکائو و انواع قهوه و نسکافه را یکی از مواد شایع دیگری دانست که باعث اضطراب می‌شوند و خواب را نیز مختل می‌کنند. همچنین نوشابه‌های انرژی‌زا هم به علت وجود مواد محرک چنین اثری دارند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مصرف هم‌زمان بعضی غذاها و میوه‌های لطیف مانند شیر و توت، ماهی و توت‌فرنگی، شیر و پیاز، یا حتی شیر و ماهی در یک وعدۀ غذایی می‌تواند منجر به سوءهضم و فاسدشدن این غذاها در معده شود. نکتۀ مهم‌تر اینکه غذاهای لطیف و خوش‌هضم هرگز نباید پس از غذای سنگین و دیرهضم خورده شوند؛ مثلاً خوردن شیرینیها روی غذاهای چرب بسیار نامناسب است. دانش‌آموزان و دانشجویان در روزهای آزمون باید از غذاهای نفاخ پرهیز کنند، زیرا چنین غذاهایی هم موجب زحمت دستگاه گوارش می‌گردند و هم سیستم عصبی را آزار می‌دهند و موجب سنگینی و خواب‌آلودگی فرد می‌شوند، حبوبات نخیسانیده، کلم، تربچه، سیر و پیاز از این قبیل محسوب می‌شوند.


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *