راهبری مبارزه با آسیبهای اجتماعی

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۴ دی ۱۳۹۵


راهبری مبارزه با آسیبهای اجتماعی

رئیس جمهوری: خوشبختانه مقام معظم رهبری از سال گذشته بعهده گرفتند:

راهبری مبارزه با آسیبهای اجتماعی

5

    حجتالاسلاموالمسلمین دکتر حسن روحانی رئیسجمهوری در گفتوگوی زنده و مستقیم تلویزیونی، ضمن ارائه گزارشی از مهمترین موضوعات روز کشور و اقدامات دولت در بخشهای مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، درباره مهمترین مسایل منطقهای و بینالمللی با مردم سخن گفت.

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، رئیس‌جمهوری در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که شما زیاد درباره بیکاری صحبت کردید، اما چرا این روزها حجم بیکاری تا این حد زیاد شده است، گفت: در میان همه مسایل حایز اهمیت، اشتغال مهم‌ترین است و بیکاری می‌تواند معضل بسیار بزرگی برای جامعه و کشور ما باشد.

دکتر روحانی بابیان این‌که وجود یک یا حتی دو نفر بیکار در یک‌خانه خیلی می‌تواند نگران‌کننده باشد، افزود: این مسأله که یک جوان که به سن 25 الی 30 سال رسیده و عمدتاً به دلیل نداشتن اشتغال، هنوز توان مالی برای ازدواج و شروع زندگی مشترک ندارد، خیلی مهم است. برای ما حیاتی است که برای اشتغال جوانان تلاش جدی انجام دهیم. دکتر روحانی با اشاره به این‌که تراکمی از افراد جویای کار در سالهای گذشته داریم، تصریح کرد: از سال 85 تا 90، وقتی به آمار اشتغال نگاه کنید، تقریباً اشتغال ثابت و خالص ما ثابت است؛ یعنی سالانه حدود 14 هزار شغل خالص ایجادشده و در نتیجه بیکاری در جامعه متراکم شده است.

رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که در دو سال گذشته آمار نسبتاً مناسبی برای اشتغال داریم، خاطرنشان کرد: کل شاغلین ما در سال 92، 21 میلیون و 300 هزار بوده است. بعدازآن در دو سال گذشته شرایط اشتغال بهتر شده و امروز کل شاغلین ما 23 میلیون نفر هستند.

دکتر روحانی در پاسخ به این سؤال که البته رقم بیکاری هم اضافه‌شده است، گفت: افزایش تعداد متقاضیان کار، امسال تقریباً یک رکورد بوده است. امسال یک‌میلیون و 200 هزار نفر خواستار شغل بودند. امسال و پارسال ما سالی 700 هزار شغل ایجاد کردیم. 700 هزار رقم بسیار بالایی است. کشورهایی که در طول دهه گذشته توانستند به‌طور متوسط بالای 600 هزار شغل در سال ایجاد کنند، 5 کشور بودند. رئیس‌جمهوری اضافه کرد: البته درعین‌حال بیکارهای قبلی هم هستند، بیکارهای جدید هم به آنها اضافه می‌شوند؛ یعنی اگر سالی یک‌میلیون نفر وارد بازار کار شوند و ما 700 هزار شغل ایجاد کنیم باز 300 هزار نفر به آمار بیکاران اضافه‌شده است.

دکتر روحانی ادامه داد: در یک سال گذشته وزارت ارتباطات اعلام کرد که یک‌صد هزار شغل در بخش فناوری ارتباطات به وجود آمده است. این بخش یک فضای مناسبی برای اشتغال است و برای گسترش اشتغال در این حوزه، فضای مجازی ما به لحاظ ایجاد باندها و پهن‌باندهای مناسب باید آماده باشد.

رئیس‌جمهوری تأکید کرد: باید سخت‌گیریها را برای شبکه‌های اجتماعی کم کنیم، چون مردم زندگی‌شان با شبکه‌های اجتماعی مرتبط است. امروز زمینه اشتغال زیادی در این عرصه وجود دارد.

دکتر روحانی در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر این‌که برخی کارشناسان شرایط اقتصادی کشور را شبیه شرایط رکود می‌دانند و نرخ رشد اقتصادی که از طرف دولت اعلام‌شده با احتساب درآمدهای نفتی 6.5 بدون آن 4.5 است، چطور می‌شود این را توجیه کرد آیا ما به سمت پیشرفت حرکت می‌کنیم؟ گفت: دو مرکز آمار ایران و بانک مرکزی مسؤول بررسی و اعلام رشد اقتصادی در کشور هستند. از ابتدای سال و در پیام نوروزی‌ به مردم عزیز اعلام کردم که برای سال جاری رشد 5 درصدی را هدف‌گذاری کرده‌ایم و همان موقع بعضی از دوستان گفتند که این اعلام زود بود چون معلوم نیست به رشد 5 درصد برسیم ولی در ماههای اولیه حرکتهایی که در جامعه بود نشان می‌داد که ما به سمت این میزان رشد خواهیم رفت. دکتر روحانی بابیان این‌که در 6 ماهه اول در بخش کشاورزی بر اساس محاسبات مرکز آمار ایران، 5.9 درصد رشد داشتیم، گفت: این رشد اقتصادی در بخش کشاورزی به نظرم ملموس است و امسال حدود 15 هزار میلیارد تومان معادل 11.5 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کردیم و کشاورز‌ان گندم‌کار رشد اقتصادی را در بخش خودشان شاهد هستند. رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که در بخش گردشگری نیز شاهد رشد هستیم، افزود: امروز برخی از هتلهای کشور که قبلاً نصف اتاقهای آنها خالی بوده، برای ماهها جا ندارند و از پیش رزرو هستند.

دکتر روحانی بابیان این‌که بخش تولیدات صنعتی رشد مناسبی داشته است، اظهار داشت: رشد در بخش کشاورزی 4.1، در بخش خدمات 4.8 و در بخش نفت 2.1 است و مجموعاً رشد اقتصادی کشور 6.4 است که در شرایط منطقه‌ای امروز بسیار خوب است.

رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که ‌پیش‌بینی بانک جهانی هم سال آینده هم رشد 6.6 است، گفت: بنابراین رشد امسال ما بیش از آن‌چه آخر پارسال هدف‌گذاری کرده بودیم، می‌باشد و حتماً تا پایان سال بیش‌تر خواهد بود.

دکتر روحانی اضافه کرد: کار بسیار بزرگی در بخش نفت انجام‌گرفته است، بعضیها نوشتند که رشد اقتصادی موجود مرهون نفت است، پس نفت مرهون چیست؟ رشد نفت مرهون مهندسین، کارگران نفت و تلاشگران این حوزه است. باز کردن چاه نفتی که، بسته‌شده، آسان و راحت نیست. صادرات نفت در اواخر پارسال و در دی‌ماه سال گذشته حدود یک‌میلیون بشکه بود. این‌که از زمان اجرایی شدن برجام، بتوانیم رشد تولید نفت داشته و چاههای نفت را باز و فعال کنیم، نیازمند سرمایه‌گذاری بزرگی است و حدود یک میلیارد دلار هزینه کردیم تا چاهها فعال شدند. کارگران صنعت نفت چندین ماه تلاش کردند تا این شرایط ایجاد شد و امسال، به‌جای 1.1 میلیون بشکه صادرات نفت خام، حدود 2.2 میلیون و با میعانات حدود 2.7 میلیون بشکه صادرات نفت و میعانات داریم و حرکت بسیار خوبی شروع‌شده است.

دکتر روحانی بابیان این‌که پارسال به دلیل فشار اقتصادی رشد مناسبی نداشتیم، گفت: بعد از این‌که در سال 91 رشد اقتصادی منفی 6.8 و سال 92 هم منفی 1.9 بود، در سال 93 و 94 رشد داشتیم. سال 95 هم‌سالی است که بعد از فضای برجام، شرایط کاملاً برای رشد صادرات نفتی و غیرنفتی مناسب شده است.

رئیس‌جمهوری در پاسخ به سؤالی درباره صادرات غیرنفتی اظهار داشت: امسال صادرات غیرنفتی در 6 ماهه اول خیلی بهتر از 6 ماهه پارسال بوده و صادرات غیرنفتی در 9 ماهه اول امسال، حدود 31 میلیارد دلار است و نسبت به سال گذشته حدود 9 الی 10 درصد رشد داریم. صادرات نفتی هم شرایط بهتری دارد به همین دلیل به شرایط اقتصادی آینده کشور خوش‌بین هستم.

دکتر روحانی با اشاره به این‌که در چند روز آینده به سالروز اجرای برجام می‌رسیم، اظهار داشت: آخرین قسمت تعهداتی که در برابر برجام داریم در همین سالروز برجام نهایی می‌شود و در فرد و یک بخش تعهداتی داریم که هنوز انجام‌نشده است و در حال انجام است. چون قول ما یک‌ساله است و 27 دی‌ماه امسال ان‌شاءالله اجرایی می‌شود. امیدواریم طرف مقابل هم به همه تعهدات خودشان در برجام عمل کنند و شاهد رونق اقتصادی در همه کشورها و مخصوصاً در آن کشورهایی باشیم که در برجام با هم تعامل داشتیم. نتیجه برجام همان برد – برد به نفع همه است و امیدوارم همه شاهد نتایج خوب آن در سالهای آینده باشیم.

دکتر روحانی در پاسخ به این سؤال مجری که پرسید، در آستانه سالگرد برجام هستیم، قبلاً عده‌ای ‏می‌گفتند که برجام تقریباً هیچ بود، الآن با اتفاقاتی که افتاده می‌گویند نه‌تنها هیچ بود بلکه خسارت بود. ‏در مقابل آن‌طرف طیف معتقدند که برجام اتفاق بزرگی در کشور بود. شما بعدازاین مدت هنوز فکر ‏می‌کنید که برجام اتفاق خوبی بود؟ اظهار داشت: تردیدی ندارم که برجام یک کار بزرگ ملت ایران بود.‏ رئیس‌جمهوری اضافه کرد: این یک موضوع ملی است. اشکال ندارد کسی نظری داشته باشد و نظرش را ‏بگوید و نقد کند. اینها در جامعه دمکراتیک طبیعی است. در جامعه ما همه آزاد هستند حرف بزنند، اما ‏برجام دستاوردی بود که در سایه آن حماسه‌ای که در سال 92 مردم در انتخابات آفریدند و فضای جهانی ‏را برای مذاکره مناسب کردند، یک کار بزرگی در مذاکره با 6 قدرت بزرگ انجام گرفت و به نتیجه‌ای ‏رسیدیم که هیچ‌کس در دنیا نیست که بگوید، ایران در این معامله ضرر کرده، سرش کلاه رفته و یا شکست‌خورده است.‏

دکتر روحانی تصریح کرد: آنهایی هم که مخالف‌اند مثل رژیم صهیونیستی و عربستان می‌گویند ایران سر طرف ‏مقابل کلاه گذاشته است. این حرف هم نادرست است. ما از اول گفتیم این توافق و مذاکرات برد – برد ‏خواهد بود. آثار برجام امروز تقریباً با گذشت یک سال از آن، در بخش صادرات نفتی و غیرنفتی نمایان شده است.

رئیس‌جمهوری با اشاره به این سؤال که شما گفتید اگر برجام نبود چه می‌شد؟، خاطرنشان کرد: اگر برجام ‏نبود، الآن طبق برنامه‌ای که تصویب کرده بودند تا به‌طور مداوم صادرات نفت ایران کاهش پیدا کند، در ‏سال 95 صادرات نفت ما به‌روزی 250 هزار بشکه رسیده بود.‏

رئیس‌جمهوری بابیان این‌که امروز با میعانات، درآمد نفتی ما از 2 برابر هم بیش‌تر است، گفت: ما حداکثر می‌توانستیم حقوق کارمندان را بدهیم کار دیگری نمی‌توانستیم انجام دهیم؛ امسال برنامه ما صرف 37 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی است که امیدواریم بیش از 30 هزار میلیارد تومان در این بخش مصرف کنیم.

رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که بیش از 11 میلیون نفر حاشیه‌نشین در کشور داریم که شرایط آنها از ساکنان روستاها به‌مراتب بدتر است و اینها تحت پوشش خدمات درمانی قرار گرفتند، اظهار داشت: با پایگاهها و مراکز درمانی که ایجادشده، همه اینها تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

دکتر روحانی بابیان این‌که مردم ما در سال حدود 4 میلیارد دلار هزینه خرید بلیط از شرکتهای خارجی می‌کنند و این پول باید به خودمان برگردد، تصریح کرد: این هواپیماها یک‌روزه وارد نمی‌شود و در طول سالهای آینده وارد کشور خواهد شد، اما امیدوارم چند فروند هواپیما تا پایان سال وارد شود و این حرکت بسیار خوبی است چراکه این هواپیماها را به‌صورت اجاره به‌شرط تملیک و بدون آن‌که هزینه آنها را بر بودجه عمومی و نفت تحمیل کنیم، خریداری می‌کنیم و شرکت ایران ایر متعهد است که هزینه آن را پرداخت کند.

دکتر روحانی با تأکید بر این‌که ایران هراسی را در برجام به شکست کشاندیم، گفت: دشمنان و مخالفین ما موضوع ایران هراسی را بر کرسی نشانده و ایران را به‌عنوان تهدیدی برای جهان معرفی کرده و در شورای امنیت سازمان ملل متحد تحریم ایران را بر مبنای اقدام علیه صلح و امنیت جهانی، تصویب کرده بودند.

دکتر روحانی اظهار داشت: دنیا معتقد است که در منطقه و جهان چه نقش مؤثری داریم و ‏خوشبختانه برای اولین بار در 50 سال اخیر در شورای امنیت قطعنامه‌ای در محکومیت رژیم اسراییل ‏تصویب شد و شرایط به‌گونه‌ای بود که آمریکا هم آن را وتو نکرد و نشان داده شد که آن کشوری ‏که در منطقه واقعاً تجاوزگر است، زمین مردم را می‌گیرد و برخلاف قانون خانه‌سازی می‌کند، ‏اسراییل است و نه ایران.‏ رئیس‌جمهوری تصریح کرد: علت عصبانیت رژیم صهیونیستی از توافق هسته‌ای این بود که ایران از آن لیست ‏تهدید جهانی خارج می‌شد. این برای آنها مهم بود؛ بنابراین کاملاً روشن است هرکس بیاید و محاسبه کند ‏آثار برجام و توافقاتی را که داشتیم، می‌بیند که این دستاوردها کاملاً مثبت است.‏

رئیس‌جمهوری گفت: در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی تلاش دولت این بوده که بتواند چرخه و مراحل تولید علم، ‏تحقیقات و نوآوری و در نهایت تجاری‌سازی شرکتهای دانش‌بنیان را فعال کند. مسایل اجتماعی هم ‏برای ما بسیار اهمیت دارد. مسأله اشتغال که شما در آغاز این مصاحبه مطرح کردید، یکی از مسایل مهم ‏برای جلوگیری از آسیب اجتماعی است. فقر و بیکاری بزرگ‌ترین پایه برای آسیبهای ‏اجتماعی در جامعه هستند. دکتر روحانی با اشاره به این‌که خوشبختانه از سال گذشته مقام معظم رهبری، راهبری مسأله مبارزه با ‏آسیبهای اجتماعی را خودشان شخصاً به عهده گرفتند، اضافه کرد: در همان جلسه اول ایشان فرمودند ‏که در این کار ما 20 سال تأخیر داریم. این جلسه را باید 20 سال پیش تشکیل می‌دادیم. خود ایشان ‏اهتمام ویژه‌ای به مسأله آسیبهای اجتماعی دارند.‏ رئیس‌جمهوری اظهار داشت: در رأس آسیبهای اجتماعی غیر از مسأله بیکاری که خودش پایه‌ای برای ‏آسیبهاست، در خود آسیبها که وارد می‌شویم مسأله اعتیاد بسیار مهم است. بچه‌هایی که بد سرپرست ‏هستند، معلولین، مشکلات فراوان از قبیل طلاق و معضلات دیگر که در جامعه هست، بسیار مهم است.‏

دکتر روحانی تصریح کرد: ازلحاظ تشکیلاتی شورای اجتماعی بعد از این‌که مقام معظم رهبری جلسه‌ای ‏تشکیل دادند، تشکیل شد. رئیس آن شورا، رئیس‌جمهور است و جلسات متعددی تشکیل‌شده است و ‏این‌که شما اشاره کردید که دولت توجه بیش‌ترش به اقتصاد و سیاست خارجی است این‌طور نیست. هر دو ‏هفته یک‌بار جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم، به‌اضافه جلسات فراوانی که در دولت درباره مسایل فرهنگی ‏برگزار می‌شود. هر دو هفته یک‌بار نیز جلسات شورای عالی فضای مجازی را داریم که خود مسایل فضای مجازی ‏و مسایل اخلاقی و اجتماعی مرتبط با آن، مسأیل بسیار مهمی در شرایط امروز جامعه هستند.‏

دکتر روحانی بابیان این‌که امسال در 16 آذر خوشحال بودم که در دانشگاهها افراد و جناحهای مختلف سخنرانی کردند، اظهار داشت: امسال بیش از 390 جلسه در دانشگاههای مختلف در 16 آذر تشکیل شد و من نیز در مراسم دانشگاه تهران شرکت کردم که در آن جلسه 13 نفر از نمایندگان تمام انجمنها و تشکلهای دانشجویی به بیان سخنان خود پرداختند و همه‌شان انتقادی صحبت کردند؛ ده‌نفر با لحن تند و 3 نفر با لحن معتدل؛ اما در عین حال، فضای بسیار خوبی در این زمینه داریم.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: تصور نمی‌کنم هیچ جای دنیا این‌طور باشد که رئیس دستگاه اجرایی بنشیند و دانشجویان بیایند با هر لحن و شیوه‌ای می‌خواهند نقد و انتقاد کنند و گاهی از حد نقد نیز جلوتر بروند.

دکتر روحانی با اشاره به این‌که نقدهایی که به دولت می‌شود، گاهی غیرمنصفانه و بی‌رحمانه و تخریب بوده و اگر ناراحت می‌شوم نه به خاطر دولت بلکه به خاطر تخریبهایی است که صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: مردم ما هوشیار هستند و کاملاً می‌دانند و به‌خوبی تشخیص می‌دهند و افرادی هم که این کارها را می‌کنند، خودشان ضرر می‌کنند؛ نگرانی‌ام برای این است که چرا اخلاق زیر پا گذاشته‌شده و حرف دروغ و غیرواقعی گفته می‌شود؛ چرا حرفی که ناصحیح است علیه دولت و دستگاههای دیگر زده می‌شود.

رئیس‌جمهوری با تأکید بر این‌که باید راست‌گویی و درستکاری را در جامعه ترویج کنیم، ادامه داد: ما باید وحدت، اتحاد و برادری را به وجود آوریم چراکه معتقدیم این رفتارهای ناپسند می‌تواند برای ما خطرناک باشد و در محضر ملت ایران به‌صراحت می‌گویم دولت توجه ویژه‌ای به مسایل فرهنگی و اجتماعی دارد و این را دنبال خواهد کرد. رئیس‌جمهوری در پاسخ به این پرسش از سوی مجری برنامه که «وقتی منشور حقوق شهروندی رونمایی شد یک عده گفتند حرام و ضد اسلام است و عده‌ای هم استقبال کردند و برخی هم گفتند انتخاباتی است»، گفت: حقوق شهروندی بسیار حایز اهمیت است و در دنیا برای آن جایگاه خاصی قایل هستند، چراکه مردم باید با حقوق خودشان کاملاً آشنا شوند و همان‌طوری که در آن سخنان گفتم حقوق هم دانستنی، هم خواستنی و هم گرفتنی است.

دکتر روحانی با تأکید بر این‌که مردم باید از حقوقشان مطلع بوده و برای اجرای آن به صحنه بیایند، ادامه داد: ما امروز نیاز به بیان و تکمیل حقوق شهروندی نوشته‌شده در قانون اساسی داریم. آن زمانی که قانون اساسی نوشته شد، فضای مجازی وجود نداشت و مسأله شفافیت و اطلاع‌رسانی به این صورت مطرح نبود. امروز باید اینها را طرح کنیم و مردم باید به حقوق خودشان توجه کنند.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالی درباره حقوقهای نجومی خاطرنشان کرد:: اگر می‌خواهیم در مورد ‏حقوق غیرمتعارف، غیرمنصفانه یا غیرعادلانه و هر چه اسمش را می‌گذاریم، مشکلی حل شود، راه‌حل ‏دارد. دولت هم قدمهای بسیار مهمی در این زمینه برداشته است. اگر می‌خواهیم این را ابزار انتخاباتی ‏کنیم نهضت ادامه دارد. یک عده می‌گویند حقوقهای نجومی، املاک نجومی و حسابهای نجومی ادامه دارد.‏

رئیس‌جمهوری با تأکید بر این‌که باید اینها را حل‌وفصل کنیم، ادامه داد: اولین دستگاهی که به حقوقهای غیرمتعارف واکنش نشان داد، خود دولت بود. این موضوع در هیأت دولت موردبحث واقع شد و بعدازآن بود که بحث در برخی رسانه‌ها شروع شد. بعد ما موضوع را بررسی کردیم و دیدیم در مجموع این مسأله علل مختلفی دارد. قانون و مقررات ما ایراد دارد. در اجرا و شفافیت ایراد داریم. دکتر روحانی افزود: دولت تصدی‌گری دارد. به‌هرحال شما می‌بینید یک بانک خصوصی است، مدیر آن بانک حقوقی دارد می‌گیرد، حقوق رئیس بانک دولتی اما نسبت به رئیس بانک خصوصی یک‌چهارم است، درحالی‌که رئیس این بانک دولتی قبلاً در بانک خصوصی دیگری مدیر بوده و ما او را به بانک دولتی آوردیم. این هم نامتعادل است. در این وسط خصولتی هم داریم. اگر دولتی است یک چارچوب دارد، اگر خصوصی است یک چارچوب دارد.

منبع: سایت دولت


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *