راهبردهای قانون‌گذاری در حقوق مالکیت صنعتی

دسته: معرفی کتاب
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۹ فروردین ۱۳۹۶


راهبردهای قانون‌گذاری در حقوق مالکیت صنعتی

راهبردهای قانون‌گذاری در حقوق مالکیت صنعتی

نویسنده: مریم شیخی

ناشر: خرسندی

سال انتشار: 1395

قیمت: 28000

حمایت از حقوق مالکیت فکری و شاخه برجسته آن یعنی حقوق مالکیت صنعتی از ملزومات اصلی توسعه صنعتی و اقتصادی هر کشور است. قوانین مربوط به حقوق مالکیت صنعتی و نه حوزه مربوط به آن یعنی حمایت از اختراعات، مدلهای مصرفی، طرحهای صنعتی مدارهای یکپارچه الکترونیکی، علایم و اسامی تجاری، نشانه‌های مبدأ جغرافیایی کالا، اسرار تجاری و حمایت در برابر رقابت غیرمنصفانه، در کشورهای مختلف به‌ویژه کشورهای صنعتی بر مبنای راهبردهای کلان اقتصادی، سیاسی و حقوقی و سایر مؤلفه‌های تأثیرگذار تنظیم می‌گردد تا اهداف مدنظر سیاست‌گذاران عرصه‌های فوق را تأمین نماید.

ایران از سال 1310 با تصویب قانون ثبت علایم و اختراعات دارای سابقه‌ای دیرینه در این عرصه بوده است. در سال 1386 بر مبنای اصلاح قانون فوق، قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علایم تجاری تصویب گردید که مدت آزمایشی آن در سال 1391 به اتمام رسید و علی‌رغم ارائه طرحی دایر بر دائمی شدن این قانون، تمدید مدت آزمایشی آن به مدت یک سال از سوی مجلس صحه‌ای بر نقایص و ایرادات عدیده قانون بود. حال که فقط چند ماه به اتمام این مدت باقی‌مانده است.

کتاب حاضر به عنوان اولین کتاب در زمینه راهبردهای قانون‌گذاری در زمینه حقوق مالکیت صنعتی در ایران در سه بخش تدوین و به چاپ رسیده است. در بخش اول حقوق مالکیت صنعت و شاخه‌های آن به اختصار و با بررسی مسایل اصلی مطروحه در آنها تدوین گردیده است. بخش دوم اختصاص به راهبردها، اصول و روشهای قانون‌گذاری در خصوص حقوق مالکیت صنعتی دارد و به طراحی ساختار اصولی قانون‌گذاری در این حوزه پرداخته است و در همین بخش به تفصیل ایرادات و نقایص قانون 1386 مطرح گردیده است. بخش سوم و اصلی کتاب ارائه پیش‌نویس قانون جامع حمایت از حقوق مالکیت صنعتی است. این بخش با استفاده از مطالعه تطبیقی بر روی قوانین کشورهای پیشرو در عرصه حقوق مالکیت صنعتی و اسناد بین‌المللی موجود در این عرصه، پیش‌نویس 165 ماده‌ای شامل تمامی موضوعات نه گانه حمایتی در حقوق مالکیت صنعتی ارائه کرده است.

در قسمت دوم این بخش گزارش توجیهی پیش‌نویس شامل شرح مواد، جایگاه آنها در کل مجموعه، لزوم وجود مواد و هم‌چنین محل اخذ یا اقتباس آن در اسناد بین‌المللی و قوانین کشورها ارائه گردیده است. با توجه به مدت اندک باقی‌مانده از اتمام دوره آزمایشی قانون 1386 و لزوم طی روند قطعی الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی، بعد از پذیرش عضویت ناظر، و لزوم رعایت شروط اصلی الحاق، از حمله الحاق به موافقت‌نامه جنبه‌های مرتبط با تجارت حقوق مالکیت فکری (تریپس)، پیش‌نویس ارائه‌شده که با رعایت استانداردهای موردنظر تریپس از جمله حمایت جامع و پوشش تمامی حوزه‌های حمایتی تدوین گردیده است می‌تواند مورداستفاده قانون‌گذاران و سیاست‌گذاران این عرصه و هم‌چنین دانشجویان و سایر اعضای جامعه حقوق مالکیت فکری کشور قرار گیرد.

منبع: سایت انتشارات خرسندی


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *