رئیس کمیسیون قضایی مجلس:
 بالا بودن آمار فوریتها لوایح قضایی را به تعویق می‌اندازد

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۶ تیر ۱۳۹۵


رئیس کمیسیون قضایی مجلس:
 بالا بودن آمار فوریتها لوایح قضایی را به تعویق می‌اندازد

رئیس کمیسیون قضایی مجلس:
 بالا بودن آمار فوریتها لوایح قضایی را به تعویق می‌اندازد

دنیای حقوق: رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس دهم در خصوص انتقاداتی مبنی بر کند بودن عملکرد کمیسیون قضایی برای بررسی طرحها و لوایح گفت: برخی انتقادات به عملکرد کمیسیون قضایی وارد است زیرا گاهی شرایط طوری پیش می‌رود که برحسب یک اتفاق یا شرایط روز جامعه، یک طرح یا لایحه در فوریت رسیدگی قرار می‌گیرد و منجر به اطاله بررسی سایر طرحها و لوایح می‌شود.
الهیار ملکشاهی در خصوص میراث تعدد طرحها و لوایح باقی‌مانده از کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نهم اظهار کرد: علیرغم انتقاداتی که به این کمیسیون وارد می‌شود، غالب طرحها و لوایح در مجلس نهم بررسی شده و به پایان رسیده و قرار است در مجلس دهم در دستور رسیدگی صحن علنی قرار گیرد.
وی ادامه داد: بدون شک این مساله که تصویب و تعیین تکلیف نهایی لوایحی که خلاء قوانین را تکمیل می‌کند و بسیاری از پرونده‌ها در دادسراها با سرعت بیشتری مختومه می‌شود، امری مسلم است و اعضای کمیسیون قضایی هم تلاش خود را برای تعیین تکلیف طرحها و لوایح قضایی به کار می‌گیرند اما مجلس نیز در مسیر تصویب قوانین، موفق به ارائه قوانینی شده است که در کاهش آمار زندانیان مؤثر بوده است.
ملکشاهی با بیان مثالی اظهار کرد: به‌عنوان‌مثال قانون نحوه اجرای محکومیت مالی که در مجلس نهم تصویب کردیم حدود 20 هزار نفر زندانی به‌واسطه آن، آزاد شدند. قانون آیین دادرسی کیفری هم مثال دیگری است که در حال حاضر اجرایی شده و نقاط قوت و ضعف آن در حال شناسایی است.
رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در واکنش به این پرسش که متأسفانه با اتمام هر دوره از مجلس، نمایندگان دوره جدید تمام طرحها و لوایح نیمه‌تمام را از نو، بررسی می‌کنند و این باعث از بین رفتن زمان و هزینه‌های بسیاری می‌شود، آیا می‌توان راه چاره‌ای برای این موضوع یافت؟
خاطرنشان کرد: زمانی که یک دوره از مجلس تمام می‌شود همه را یکجا تحویل می‌دهند و در نوبت رسیدگی قرار می‌گیرند اما برای طرحهایی که مجلس نهم بررسی آنها را به اتمام رسانده این مساله دیگر صدق نمی‌کند و فقط در نوبت رسیدگی و بررسی صحن علنی در مجلس بعدی قرار می‌گیرد و دیگر نیازی به بررسی کمیسیون نیست.
ملکشاهی یادآور شد: معنی بررسی مجدد طرحها و لوایحی که از مجالس قبلی باقی می‌ماند، این است که بررسی آنها در داخل کمیسیون و کمیته‌های تخصصی نیمه‌تمام باقی‌مانده و برای در جریان قرار گرفتن نمایندگان در دوره جدید بررسی مجدد نیاز خواهد بود تا قانون جامع و کاملی به تصویب برسد.
وی همچنین در خصوص انتقاداتی مبنی بر کند بودن عملکرد کمیسیون قضایی برای بررسی طرحها و لوایح گفت: برخی انتقادات به عملکرد کمیسیون قضایی وارد است اما به‌طورکلی اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی، تمام لوایح و طرحها را در دستور کار خود قرار داده‌اند اما گاهی شرایط طوری پیش می‌رود برحسب یک اتفاق یا شرایط روز جامعه، یک طرح یا لایحه در فوریت رسیدگی قرار می‌گیرد و منجر به اطاله بررسی سایر طرحها و لوایح می‌شود.
منبع : روزنامه حمایت

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *