رئیس‌جمهور در سالگرد برجام عمل‌نکردن 1+5 به تعهداتشان را باعث بازگشت ایران به نقطه مطلوب دانست
 رفع تحریمهای بانکی در حد انتظار نیست


دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۶ تیر ۱۳۹۵


رئیس‌جمهور در سالگرد برجام عمل‌نکردن 1+5 به تعهداتشان را باعث بازگشت ایران به نقطه مطلوب دانست
 رفع تحریمهای بانکی در حد انتظار نیست


رئیس‌جمهور در سالگرد برجام عمل‌نکردن 1+5 به تعهداتشان را باعث بازگشت ایران به نقطه مطلوب دانست
 رفع تحریمهای بانکی در حد انتظار نیست

دنیای حقوق: حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور روز گذشته هم‌زمان با یک‌سالگی امضای توافق هسته‌ای بین ایران و 1+5، در جلسه هیأت دولت، گفت: برنامه جامع اقدام مشترک به نفع همه کشورها و صلح، امنیت، ثبات و توسعه جهانی بوده و نقض آن به ضرر همه خواهد بود و هرکس بخواهد شروع‌کننده باشد، بازنده سیاسی در صحنه بین‌المللی است.
روحانی در ادامه اظهارداشت: برجام به مفهوم تفاهم در اصل مذاکرات، در 23 تیرماه به نتیجه رسید و اجرای آن از 26 دی‌ماه آغاز شد و اینکه در برخی رسانه‌ها عنوان‌شده که یکسال از اجرای برجام گذشته است صحیح نیست و از اجرای برجام کمتر از 6 ماه گذشته است.
وی ادامه داد:
اگر روزی 1+5 بخواهد از تعهدات خود سر باز بزند، ما کاملاً آمادگی داشته و از لحاظ توانمندی هسته‌ای در شرایطی هستیم که در زمان کوتاهی می‌توانیم به نقطه مطلوب خود دست پیدا کنیم.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه به واسطه برجام تحریمهای تسلیحاتی برداشته شده و ما قادر به ارتقاء قدرت دفاعی و نظامی خود هستیم، گفت: البته امروز هم برای خرید برخی تسلیحات هنوز با پیچ‌وخمهایی مواجه‌ایم، اما در این راستا توانسته‌ایم موانع را برطرف کنیم. روحانی با بیان اینکه پیش از توافق هسته‌ای دشمنان ما را به موضوعی واهی و بی‌ریشه مبنی بر ساخت سلاح هسته‌ای متهم می‌کردند و با تبلیغات این موضوع را در افکار عمومی جهان توسعه می‌دادند، گفت:
با حل مسأله پی.ام.دی روشن شد که اتهامات به ایران، بی‌اساس بوده و ما هرگز به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نبوده و نخواهیم بود و موضوع حائز اهمیت برای ما توانمندی در غنی‌سازی به‌عنوان مسأله‌ای فنی و علمی بوده است. وی با اشاره به اینکه به واسطه توافق، تحریمهای مربوط به هسته‌ای در همه زمینه‌ها برداشته شده، خاطرنشان کرد: البته در برخی زمینه‌ها ازجمله بانکها هنوز به روال مدنظر و مورد انتظار نرسیده‌ایم، هرچند قدمهای خوبی در این راستا برداشته شده و ارتباطاتی با بانکهای بزرگ دنیا برقرارشده است.
سرعت خیره‌کننده ایران برای بازگشت
علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان نیز درباره برجام و آینده آن اظهار داشت: ایران توانمندیهای مختلفی دارد؛ اگر طرف مقابل در نقض برجام دست‌به‌کاری بزند همگان متضرر می‌شوند.
وی افزود: ما برجام را قبول داریم و آغازکننده نقض آن نخواهیم بود و امیدوارم آنها نیز عاقل باشند و آن را نقض نکنند. صالحی در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما ادامه داد: تصورم این است که طرف مقابل تلاش خواهد کرد که برجام آسیب نبیند زیرا خوب می‌دانند که آسیب رسیدن به توافق هسته‌ای قبل از آن‌که به ما ضرر بزند به آنان آسیب خواهد زد.
نخستین آسیب به آمریکاییها این است که اعتبار سیاسی آنان زیر سؤال می‌رود که برای کسب آن هزینه زیادی کرده‌اند و اگر در دنیا جا بیفتد که این‌قدر بدعهدی کرده‌اند هزینه‌های زیادی برایشان خواهد داشت.
 برجام تفاهم تجاری و اقتصادی نیست
حمید بعیدی‌نژاد رئیس هیأت کارشناسی ایران در مذاکرات با 1+5 هم روز گذشته در جمع خبرنگاران، درخصوص آینده برجام باوجود کارشکنیهای آمریکاییها، گفت: بی‌شک ما به چیزی کمتر از اجرای کامل برجام رضایت نخواهد داد. این تفاهم واجد تعهدات متقابل است. همانطور که ایران به تعهداتش عمل می‌کند انتظار دارد طرفهای دیگر هم به تعهداتشان عمل کنند و مشکلاتی که امروز در خصوص حوزه رفع تحریمها و محدودیتها وجود دارد را رفع کند. به گزارش فارس، وی با بیان اینکه پیش از برجام دولت به مردم قول ارتقای سطح معیشت، اشتغال و حتی ارزانی را داد ولی عملاً در این یک سال اتفاقی صورت نگرفته، گفت: برجام یک تفاهم تجاری، اقتصادی و تفاهم مربوط به بحث توسعه اقتصاد نیست.
برخی از انتظارات که در افکار عمومی و یا برخی از رسانه‌ها ایجاد شد که به موضوعات غیربرجامی تسری می‌یافت و انتظار حل مسائل فراتر از برجام را انتظار داشت، با واقعیتهای
 برجام هماهنگی ندارد.
منبع: میزان

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *