دیدار دوجانبه رئیس‌جمهور کشورمان با ولادیمیر پوتین


دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۰ مرداد ۱۳۹۵


دیدار دوجانبه رئیس‌جمهور کشورمان با ولادیمیر پوتین


دیدار دوجانبه رئیس‌جمهور کشورمان با ولادیمیر پوتین

رئیس‌جمهور کشورمان که برای اجلاس سه‌جانبه ایران، روسیه، آذربایجان به باکو رفته، روز گذشته و در حاشیه این اجلاس، با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.
حجت‌الاسلام دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان که برای حضور در نشست سه‌جانبه باکو به جمهوری آذربایجان رفته است، در ادامه دیدارهای خود در این کشور، یکشنبه‌شب با ایرانیان مقیم این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
روحانی در این دیدار بابیان اینکه «ایرانی هرکجا هست، سفیر فرهنگ دینی و ملی است»، از نهایی شدن خط ترانزیتی شمال به جنوب با مشارکت ایران و جمهوری آذربایجان خبر داد.
رئیس‌جمهور با اشاره به ویژگی و امتیاز جمهوری آذربایجان نسبت به سایر همسایگان ایران ازلحاظ دینی، مذهبی و تاریخی مشترک تأکید کرد: باید از این فرصت برای تأمین منافع دو دولت و ملت به‌خوبی بهره ببریم. وی تصریح کرد: دولت یازدهم سیاست برد – برد را نه‌تنها در مذاکرات هسته‌ای بلکه در روابط خود با سایر کشورها بکار گرفته است.
رئیس‌جمهور بابیان اینکه پیگیری سیاست برد – باخت بادوام و بلندمدت نبوده و به نفع هیچ کشوری نیست،‌ تصریح کرد: اگر مذاکرات هسته‌ای نیز برد – باخت بود هرگز موفق نمی‌شدیم و در صورت موفقیت نیز ادامه‌دار نبود.
روحانی افزود: سیاست برد – برد و اعتدال دولت یازدهم به این معناست که تنها به فکر خود بودن منجر به موفقیت نمی‌شود. دولت یازدهم به‌جز کشورها و قدرتهایی که قصد مخاصمه با جمهوری اسلامی ایران دارند، خواهان برقراری روابط حسنه با همه کشورهای دنیا است و ما باید معرف مهربانی و خدمت به همه انسانها باشیم، مگر اینکه کسی بخواهد به منافع و تمامیت ارضی ملت ایران، خدشه‌ای وارد نماید.
وی همچنین با اشاره به سطح روابط روزافزون جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان از ابتدای کار دولت یازدهم تاکنون و همچنین توسعه روابط در زمینه‌های تجاری، بانکی، اقتصادی، سرمایه‌گذاری، علمی، فنّاورانه، اقتصادی و صنعتی، ادامه داد: افتتاح کارخانه خودروسازی و داروسازی توسط جمهوری اسلامی ایران به نفع مردم این کشور و منطقه خواهد بود. رئیس‌جمهور به جایگاه ژئوپلتیکی و نقش ایران در ارتباط شرق به غرب و شمال و جنوب، اشاره کرد و گفت: باید با توسعه ارتباطات با کشورهای همسایه و منطقه از نعمت جاذبه‌های تاریخی و توریستی کشورمان به‌خوبی بهره ببریم. وی بابیان اینکه خط ترانزیتی شمال به جنوب با مشارکت ایران و آذربایجان نهایی می‌شود، ادامه داد: تصمیم اصلی در این سفر مشارکت در خط ترانزیتی، شمال – جنوب و اتصال راه‌آهن آستارا به رشت بوده که دو کشور با مشارکت یکدیگر و به‌صورت سرمایه‌گذاری مشترک اقدام خواهند کرد.

روحانی در ادامه دیدارهای خود در باکو، روز گذشته با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه دیدار کرد. پوتین در این دیدار بابیان خاطره‌انگیز بودن سفر پائیز سال گذشته خود به تهران گفت: روابط تهران و مسکو در تمامی عرصه‌ها گسترش‌یافته و آینده بسیار روشنی دارد.
تهران، مسکو و باکو توانمند در اجرای طرحهای منطقه‌ای
ولادیمیر پوتین پیش‌ازاین دیدار در مصاحبه‌ای گفت: ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان با استفاده از توانمندیهای خود می‌توانند طرحهای مختلف دوجانبه، سه‌جانبه و منطقه‌ای را اجرا کنند. وی که در چارچوب نشست سه‌جانبه با سران ایران و جمهوری آذربایجان در باکو حضور دارد، افزود: سه کشور زمینه اجرای همکاریهای اقتصادی در حوزه انرژی، حمل‌ونقل و همچنین دریای خزر رادارند. رئیس‌جمهور روسیه ادامه داد: نشست باکو برای افزایش همکاریهای سه کشور بسیار مهم است و دستاوردهای خوبی خواهد داشت که زمینه‌ساز نتایج خوبی برای منطقه است.
پوتین گفت: مسکو، تهران و باکو می‌توانند در مورد موضوعهای مختلف مانند اقتصادی، بازرگانی و حمل‌ونقل گفت‎وگو و همکاری کنند و از منافع چند سویه آن بهره ببرند. رئیس‌جمهور روسیه همچنین درباره مشکل منطقه قره‌باغ گفت: مسکو برای حل تنش بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر این مسأله کمک خواهد کرد تا راه‌حل قابل قبولی پیدا شود. وی بابیان اینکه این مسأله میراث دوران شوروی سابق است تأکید کرد که موضوع قره‌باغ برای هر دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان حساسیت زیادی دارد، ولی تلاش می‌کنیم با جلب رضایت دو طرف این موضوع از راه سیاسی حل شود.
رئیس‌جمهور روسیه ادامه داد: راهبرد در نظر گرفته برای این موضوع برنده بودن مردم دو کشور است تا منافع دوجانبه داشته باشد. به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین همچنین روز جمعه در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه اعلام کرده بود که موضوع بحث نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و آذربایجان درباره کریدور بین‌المللی شمال به جنوب که شمال اروپا را به جنوب شرقی آسیا متصل کند خواهد بود.
منبع: حمایت

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *