دیدار با الهام علی اف و ایرانیان مقیم آذربایجان


دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۹ مرداد ۱۳۹۵


دیدار با الهام علی اف و ایرانیان مقیم آذربایجان


رییس جمهور درسفر به جمهوری آذربایجان:

دیدار با الهام علی اف و ایرانیان مقیم آذربایجان

رئیس‌جمهور بابیان اینکه ایران آماده کمک برای حل مشکل قره‌باغ است گفت: ایران به‌عنوان همسایه آذربایجان و روسیه همواره تلاش کرده مسیری برای گفت‌وگو در خصوص حل مشکلات میسر باشد.
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور که به باکو سفرکرده، ظهر یکشنبه به‌وقت محلی مورد استقبال رسمی الهام علی‌اف رئیس‌‌جمهور آذربایجان قرار گرفت.
وی در جریان سفر به جمهوری آذربایجان و شرکت در نشست خبری مشترک با رئیس‌جمهور این کشور، گفت: در طول سه سال گذشته، روابط دو کشور به‌سرعت در حال گسترش بوده است.
روحانی بابیان اینکه تمایل دو ملت و دو دولت، توسعه روابط در تمام زمینه‌ها است، ادامه داد: درزمینه توسعه تجارت دو کشور، کاهش تعرفه‌ها که نیازمند توافق کمیسیون های مشترک است، گامهایی برداشته‌شده، هدف نهایی ما تجارت آزاد بین دو کشور است.
رئیس‌جمهور عنوان کرد: ایران درزمینه تعرفه با کشورهای اوراسیا در حال رایزنی است. مایل هستیم با جمهوری آذربایجان هم دراین‌باره به توافق برسیم.
رئیس‌جمهور گفت: در خصوص قره‌باغ هم گفت‌وگو کردیم که آقای رئیس‌جمهور در گزارشی آن‌را بیان کردند و همچنین نظرات جمهوری اسلامی ایران در این خصوص که معتقد است باید صلح و ثبات در منطقه برقرار باشد و برای حل مشکلات با یکدیگر گفتگو کنیم.
وی افزود: عدم‌تغییر مرزها هم مورد تأکید ما قرار گرفت و امیدواریم مسائل و مشکلات منطقه از طریق گفت‌وگو و تلاش کشورهای دیگر به صلح، ثبات و امنیت در منطقه منتهی شود.
روحانی بابیان اینکه برای حل مشکل قره‌باغ اگر کمکی از دست ما برآید دریغ نخواهیم کرد، گفت: ایران به‌عنوان همسایه آذربایجان و روسیه همواره تلاش کرده مسیری برای گفت‌وگو در خصوص حل مشکلات میسر باشد.
 لغو روادید میان ایران و آذربایجان
الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان هم در نشست خبری مشترک با رئیس‌جمهور کشورمان با تأکید بر اینکه ما به دنبال خط شمال به جنوب هستیم، گفت: تفاهم‌نامه‌هایی در اجلاس پیش رو در این خصوص امضاء خواهیم کرد.
وی همچنین در این نشست اعلام کرد: از این به بعد هم‌وطنان ایران و آذربایجان بدون ویزا به کشورهای هم‌سفر می‌کنند. رئیس‌جمهور آذربایجان بابیان اینکه ایران و آذربایجان اختلاف فکری ندارند، گفت: ما گام مهمی برای تعامل بیشتر میان کشور برقرار کرده‌ایم. علی‌اف هم‌چنین تأکید کرد: در جلسه اخیر باید موضوع حمله ارمنستان موردبررسی قرار گیرد.
 امضای 6 سند همکاری میان ایران و جمهوری آذربایجان
در نخستین روز سفر رسمی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان شش سند همکاری دو کشور در باکو امضا شد. ایران و جمهوری آذربایجان تفاهم‌نامه‌های همکاری اجرای طرح دالان حمل‌ونقل شمال – جنوب، همکاری وزارتخانه‌های ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات درزمینه امنیت الکترونیکی و ‹همکاری در امور استانداردسازی› را امضا کردند.
برنامه اجرایی همکاری وزارت فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان و سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران در حوزه گردشگری شامل سالهای 2016 الی 2019 میلادی، توافقنامه قرنطینه گیاهی و تفاهم‌نامه میان بانکهای مرکزی ایران و جمهوری آذربایجان ازجمله اسناد امضاشده میان دو کشور است.
گفتنی است؛ شرکت در اجلاس سه‌جانبه ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان، از دیگر برنامه‌های رئیس‌جمهوری کشورمان به آذربایجان است که در این اجلاس روحانی، ولادیمیر پوتین و الهام علی‌اف همکاریهای سه‌جانبه، ازجمله در حوزه بازرگانی، انرژی، ارتباطات، مسائل زیست‌محیطی، مبارزه با تروریسم، حمل‌ونقل و ترانزیت را موردبحث و بررسی قرار خواهند داد.
به گزارش فارس، هم‌زمان با سفر روحانی به جمهور آذربایجان و در آستانه دیدار روسای جمهور ایران و روسیه، مهدی سنایی سفیر ایران در مسکو از زادی دو زندانی ایرانی توسط ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه خبر داد.
وی افزود: دو زندانی ایرانی که حدود سه سال پیش در روسیه دستگیر و به ۱۲ و ۱۴ سال زندان محکوم‌شده بودند، امروز و در آستانه دیدار روسای جمهور ایران و روسیه آزاد شدند.
حجت‌الاسلام حسن روحانی شامگاه یکشنبه و در دیدار صمیمی با ایرانیان مقیم جمهوری آذربایجان، بابیان اینکه ایرانی هرکجا هست، سفیر فرهنگ دینی و ملی است، از نهایی شدن خط ترانزیتی شمال به جنوب با مشارکت ایران و جمهوری آذربایجان خبر داد.
رئیس‌جمهور با اشاره به ویژگی و امتیاز جمهوری آذربایجان نسبت به سایر همسایگان ایران ازلحاظ دینی، مذهبی و تاریخی مشترک تأکید کرد: باید از این فرصت برای تأمین منافع دو دولت و ملت به‌خوبی بهره ببریم.
رئیس‌جمهور در ابتدای سخنان خود روابط جمهوری اسلامی ایران با اکثر همسایگان ازجمله جمهوری آذربایجان را بسیار خوب، حسنه و صمیمانه توصیف کرد و ادامه داد: همه نمایندگان نهادها و ارگانهای جمهوری اسلامی ایران، تجار، گردشگران و دانشجویان نقش تأثیرگذاری در حسن روابط با جمهوری آذربایجان دارند و این حسن روابط تهران – باکو به نفع امنیت، ثبات و توسعه دو کشور است.
روحانی با اشاره به سطح روابط روزافزون جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان از ابتدای کار دولت یازدهم تاکنون و همچنین توسعه روابط در زمینه‌های تجاری، بانکی، اقتصادی، سرمایه‌گذاری، علمی، فنّاورانه، اقتصادی و صنعتی، ادامه داد: افتتاح کارخانه خودروسازی و داروسازی توسط جمهوری اسلامی ایران به نفع مردم این کشور و منطقه خواهد بود. رئیس‌جمهور همچنین به جایگاه ژئوپلیتیکی و نقش ایران در ارتباط شرق به غرب و شمال و جنوب، اشاره کرد و گفت: باید با توسعه ارتباطات با کشورهای همسایه و منطقه از نعمت جاذبه‌های تاریخی و توریستی کشورمان به‌خوبی بهره ببریم.
روحانی بابیان اینکه خط ترانزیتی شمال به جنوب با مشارکت ایران و آذربایجان نهایی می‌شود، ادامه داد: تصمیم اصلی در این سفر مشارکت در خط ترانزیتی، شمال – جنوب و اتصال راه‌آهن آستارا به رشت بوده که دو کشور با مشارکت یکدیگر و به‌صورت سرمایه‌گذاری مشترک اقدام خواهند کرد.
رئیس‌جمهور با اشاره به اجلاس فردا و سه‌جانبه ایران، آذربایجان و روسیه، ‌اظهار داشت: ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان، روابط سه‌جانبه آغاز می‌کنند و اجلاس روز دوشنبه، تأمین‌کننده منافع سه کشور و منطقه خواهد بود. منبع: میزان

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *