دکتر حسن ستوده تهرانی

دسته: چهره ها
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲۷ دی ۱۳۹۵


دکتر حسن ستوده تهرانی

دکتر حسن ستوده تهرانی

 

614556683

(تو 1286 ش)، استاد دانشگاه و نویسنده در تهران متولد شد. پس از پایان دوره‏ ابتدایی و متوسطه در سال 1304 ش از مدرسه‏ علوم سیاسی فارغ‏التحصیل و داخل وزارت دادگستری شد. در سال 1306 ش برای ادامه تحصیل به فرانسه عزیمت کرد و موفق به اخذ لیسانس و دکتری در اقتصاد و امور اداری شد.

ضمن تحصیل در دانشکده حقوق پاریس موفق به دریافت دیپلم مدرسه‏ علوم سیاسی در رشته مالی شد. در سال 1315 ش به ایران مراجعت و در دانشکده‏ حقوق به تدریس آمار و حقوق اداری اشتغال یافت تا آن‌که کرسی تدریس تاریخ دیپلماسی عمومی به وی واگذار گردید. از آثار وی: «تاریخ دیپلماسی عمومی»، در دو مجلد.[1] فرزند حاج علی‏اکبر بازرگان، در 1286 در تهران متولد شد.

پس از اتمام دوره‏ دبستان و دبیرستان وارد دانشکده‏ حقوق تهران شد و لیسانس گرفت. در 1307 در زمره دانشجویان اعزامی به اروپا قرار گرفت و به فرانسه عزیمت کرد و در پاریس دوره‏ لیسانس و دکترا را گذرانید و به ایران بازگشت. در 1318 پروانه‏ وکالت دادگستری گرفت و در همان سال به سمت دانشیاری آمار در دانشکده حقوق انتخاب گردید و یک سال بعد استاد کرسی تاریخ دیپلماسی عمومی شد و پس از چندی، کرسی استادی حقوق تجارت و حقوق دریایی و هوایی را عهده‏دار شد.

وی مدتی نیز معاونت دانشکده حقوق را عهده‏دار بود. دکتر ستوده تهرانی ضمن عهده‏داری وظایف دانشگاهی، مشاغلی را نیز احراز کرد ازجمله چندی مشاور حقوقی و رئیس اداره بررسی و آمار بانک کشاورزی بود. چندی هم عضویت هیأت مدیره شرکت سهامی بیمه را عهده‏دار گردید و در 1332 در کابینه‏ سپهبد زاهدی، به معاونت وزارت اقتصاد برگزیده شد و قریب یک سال و نیم در آن سمت بود.

دکتر ستوده تألیفاتی برای تدریس رشته‏ تخصصی خود نوشته و انتشار داد، ازجمله سه جلد تاریخ دیپلماسی عمومی است که سالها در دانشکده حقوق تدریس می‏شد. وی از وکلای مبرز دادگستری بود و چون به زبانهای فرانسه و انگلیسی تسلط داشت، بیشتر شرکتهای خارجی وکالت خود را به او واگذار می‏کردند. منبع: وب‌سایت علمی دانشجو


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۰۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *