دولت کردستان عراق به بازگشت ایزدیها کمک نمی‌کند

دسته: حقوق بین الملل
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۱ دی ۱۳۹۵


دولت کردستان عراق به بازگشت ایزدیها کمک نمی‌کند

دیدهبان حقوق بشر:

 دولت کردستان عراق به بازگشت ایزدیها کمک نمیکند

 583124691

دیدهبان حقوق بشر میگوید محدودیتهایی که دولت اقلیم کردستان بر جابهجایی کالا ایجاد کرده است به بازگشت اقلیت ایزدی به مناطق زندگیشان در شمال عراق آسیب رسانده است.

خبرگزاری فرانسه نوشت، اقلیت ایزدی که از نظر افراط‌گرایان بی‌دین هستند به شدت مورد حمله گروه تروریستی داعش قرار گرفتند.

در گزارش جدید دیده‌بان حقوق بشر درباره محدودیتها اعمال شده به دست دولت اقلیم کردستان در جابه‌جایی کالا، آمده است: این محدودیتها به هیچ‌گونه مناسب نیست و به دسترسی مردم به غذا، آب، شرایط زندگی و سایر حقوق اساسی به شدت آسیب وارد می‌کند. این محدودیتها به‌ویژه بر منطقه سنجار به عنوان مأمن اصلی ایزدیها که اقلیتی مذهبی و کردزبان هستند تأثیر گذاشته است.

این منطقه از نظر تئوریک تحت حاکمیت دولت مرکزی در بغداد است اما در عمل از سوی نیروهای پیش‌مرگ اقلیم کردستان عراق کنترل می‌شوند.

لمی فقیه، معاون بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای اظهار داشت: دولت اقلیم کردستان عراق محدودیتها و شروط نامناسبی را برای ورود و خروج کالا به منطقه سنجار تعیین کرده است. پس از حملات ویرانگر داعش به شهر سنجار و کشتار بسیاری از ایزدیهای ساکن این منطقه در حدود دو سال قبل، محدودیتهای اعمال شده از سوی دولت اقلیم کردستان عراق سیلی دردناک دیگری برای ایزدیها است.

مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر در ادامه از اربیل خواست در راستای تسهیل بازگشت هزاران ایزدی به شهر سنجار قدم بردارد نه این‌که موانع جدیدی در از سرگیری زندگی‌شان در این شهر ایجاد کند.

در گزارش دیده‌بان حقوق بشر آمده است: دولت اقلیم کردستان باید دسترسی مردم سنجار و صدها غیرنظامی این منطقه را به نیازهای اصلی تسهیل کند تا این اقلیت بتوانند به خانه‌های خود بازگردند نه این‌که با ایجاد موانع بیشتر بازگشت آنها به زندگی خود را دشوارتر کند.

به گفته کارشناسان دیده‌بان حقوق بشر تاکنون این افراد حتی نتوانستند یک کشاورز معمولی در این منطقه بیابند که از سوی دولت کردستان تضمینی برای خرید کالا دریافت کرده باشد.

به گفته مقامات دیده‌بان حقوق بشر مسؤولان کرد نگران فعالیت حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) در این منطقه هستند.

دیده‌بان حقوق بشر در این بیانیه به نقل از برخی مسؤولان حزب دموکرات کردستان عراق آورده است: حضور حزب کارگران کردستان که بسیاری از ساکنان ایزدی سنجار را برای تشکیل یگانهای مقاومت سنجار به خدمت گرفته و شاخه نظامی منطقه است، علت نگرانی شدید حزب دموکرات جناح حاکم در اقلیم کردستان است.

حزب کارگران کردستان گروه شورشی جدایی‌طلبی است که در ترکیه فعال بوده و مدتهای مدیدی است که در شمال عراق پایگاههای متعدد دارند اما حضور این گروه در پی افزایش نفوذ داعش در سراسر این منطقه طی سال 2014 افزایش یافته است.

این گروه از سوی آنکارا، اتحادیه اروپا و آمریکا گروهی تروریستی محسوب شده است. این در حالی است که آنکارا یکی از نزدیک‌ترین متحدان دولت اقلیم کردستان عراق محسوب می‌شود.

بنابر آمار دیده‌بان حقوق بشر حدود 360 هزار ایزدی پیش از سال 2014 در منطقه سنجار زندگی می‌کردند که 90 درصد آنها در پی خشونتها اکنون وضعیت آوارگی را تجربه می‌کنند. تعداد بسیار اندکی از این اقلیت اکنون به خانه‌ها خود بازگشته‌اند.

سازمان ملل می‌گوید: گروه تروریستی داعش در قبال این اقلیت دست به یک نسل‌کشی زده است.

منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *