دلایل غیرقانونی بودن امضای توافقنامه واگذاری جزایر تیران و صنافیر به عربستان

دسته: حقوق بین الملل
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۹ دی ۱۳۹۵


دلایل غیرقانونی بودن امضای توافقنامه واگذاری جزایر تیران و صنافیر به عربستان

عضو هیأت دفاع از مصری بودن جزایر تیران و صنافیر مطرح کرد

دلایل غیرقانونی بودن امضای توافقنامه واگذاری جزایر تیران و صنافیر به عربستان

 

659638348

عضو هیأت دفاع از مصری بودن دو جزیره تیران و صنافیر گفت: اگر السیسی این توافق را امضا کند، به اتهام خیانت بزرگ محاکمه و به حبس ابد محکوم خواهد شد.

دنیا حقوق به نقل از ارم نیوز، عصام الاسلامبولی وکیل مصری و عضو هیأت دفاع از مصری بودن دو جزیره «تیران و صنافیر» گفت که توافق ترسیم مرزها با عربستان که به‌موجب آن دو جزیره تیران و صنافیر به این کشور واگذار خواهد شد، تاکنون از سوی عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر امضا نشده است. وی افزود: به‌موجب اصل 77 قانون اساسی مصر، هرکسی که مأموریت مذاکره از طرف دولت را بر عهده دارد و از این حق سوءاستفاده می‌کند و به کشور ضرر می‌رساند، به اتهام خیانت بزرگ محاکمه می‌شود و مجازات آن حبس ابد است؛ بنابراین بر اساس این اصل، هرکسی که این توافق را امضا کند چه پارلمان با آن موافقت کند یا رئیس‌جمهور، محاکمه خواهد شد.

این حقوقدان مصری گفت: انتقال این توافقنامه از سوی دولت به پارلمان قبل از صدور حکم از سوی دستگاه قضایی نوعی قلدری سیاسی است که هدف از آن خلق واقعیت جدیدی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که عربستان نمی‌تواند به دادگاه بین‌المللی مراجعه کند، زیرا بر اساس قرارداد وین، اگر قانون یا متنی قانونی در کشور دیگری وجود داشته باشد که مانع از امضای این‌گونه توافقها باشد، انعقاد این توافق در اصل جایز نیست.

اسلامبولی درباره حکم اخیر دادگاه امور اضطراری مبنی بر توقف حکم ابطال توافق ترسیم مرزها با عربستان گفت: بودونبود این حکم فرقی نمی‌کند، زیرا بر اساس قانون، احکامی که از سوی دادگاه اداری صادر می‌شود، فقط از سوی شورای دولت قابل‌بررسی است نه قاضی امور اضطراری و خود این حکم نیز تخلف دیگری از قانون و قانون اساسی به شمار می‌رود.

دولت مصر فروردین امسال پس از امضای توافقنامه مرز دریایی با ریاض اعلام کرد جزایر تیران و صنافیر در آبهای سرزمینی عربستان سعودی قرار دارند.

مصر در قبال بخشیدن این جزایر به عربستان سعودی، 20 میلیارد دلار دریافت می‌کند.

این اقدام قاهره واکنشها و اعتراضهای بسیاری را در محافل سیاسی، رسانه‌ای و نهادهای مدنی این کشور ایجاد کرد به‌طوری‌که عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، به خیانت و فروش اراضی این کشور متهم شد.

مردم مصر نیز در اعتراض به این قرارداد، چندین تظاهرات گسترده در قاهره، پایتخت این کشور و دیگر نقاط برگزار کردند.

بیش از 200 فعال و معترض مصری در این تظاهرات‌‎ دستگیرشده و عده‌ای به حبس محکوم‌شده‌اند.

پیش‌ازاین نیز دیوان اداری مصر در تیرماه طرح واگذاری این دو جزیره را فاقد اعتبار اعلام کرده بود.

اما دولت مصر پنجشنبه 9 دی طرح واگذاری جزایر تأیید و به مجلس مصر ارسال کرد.

دیوان عالی مصر با این طرح مخالف است و قرار است تا دو هفته دیگر نظر نهایی خود را اعلام کند.

این جزایر با توجه به مرز بین‌المللی که در سال 1906 میان بریتانیا و امپراتوری عثمانی تعیین شد، اساساً متعلق به مصر هستند اما عربستان سعودی ادعای ارضی آنها را دارد.

واگذاری این جزایر مصر به عربستان بیش از همه منافع رژیم صهیونیستی را تأمین می‌کند.

جزیره 80 کیلومترمربعی تیران در ورودی تنگه تیران واقع‌شده که دریای سرخ را از خلیج عقبه جدا می‌کند.

جزیره صنافیر نیز در شرق جزیره تیران قرار دارد. اهمیت راهبردی این جزایر ازآن‌جهت است که تنگه تیران تنها دسترسی رژیم اسراییل از خلیج عقبه به دریای سرخ است و نقش مهمی در تبادلات تجاری این رژیم ایفا می‌کند. منبع: تسنیم


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *