دفتر ثبت اختراع و تجاری‌سازی طرحها در دانشگاه آزاد راه‌اندازی می‌شود

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
شنبه - ۶ شهریور ۱۳۹۵


دفتر ثبت اختراع و تجاری‌سازی طرحها در دانشگاه آزاد راه‌اندازی می‌شود

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی:

دفتر ثبت اختراع و تجاریسازی طرحها در دانشگاه آزاد راهاندازی میشود

 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی از عزم این دانشگاه برای راه‌اندازی یک دفتر ویژه متشکل از صاحبنظران و متخصصان این دانشگاه جهت انجام مراحل ثبت اختراعات، تجاری‌سازی طرحها و همچنین انتقال فناوری در آینده نزدیک خبر داد.

دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی افزود: با راه‌اندازی این دفتر مانند دانشگاههای بزرگ دنیا اگر تشخیص داده شود که اختراعی با ارزش و از قابلیت تجاری شدن برخوردار است، مسیر حقوقی ثبت اختراع، تجاری‌سازی و انتقال فناوری آن از سوی خود دانشگاه دنبال خواهد شد. وی اظهار کرد: طبق برنامه موجود کلیه طرحها و اختراعات قابل ثبت دانشجویان از سوی صاحب‌نظران مربوطه در یک کارگروه ویژه در معاونتهای پژوهش و فناوری واحدهای دانشگاهی بررسی و برای حمایت اعلام نظر خواهد شد.

واشقانی فراهانی با اذعان به اینکه در حال حاضر دفتر ثبت اختراع (پتنت) در دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی شده اما هنوز به صورت مناسبی شکل نگرفته است گفت: آنچه مدنظر ما است تشکیل دفتر جدیدی به‌منظور انتقال فناوری، ثبت اختراع و تجاری‌سازی طرحهای باارزش است. وی همچنین طرح برخی مسائل را مبنی بر پرداخت نشدن جایزه 100 میلیون ریالی برای اختراعات ثبت شده، به‌طور کامل بی‌اساس دانست و گفت: اگر موردی باشد حتماً آن را پیگیری خواهم کرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی همچنین گفت: طبق بخشنامه دانشگاه آزاد اسلامی، اختراعات ثبت شده که امتیاز آن به اسم دانشگاه آزاد اسلامی باشد، مبلغ 10 میلیون تومان تشویقی پرداخت می‌شود.

وی افزود: اگر اختراع ثبت شده متقاضی برای خرید و تجاری‌سازی داشته باشد طبق آئین‌نامه مالکیت معنوی با واگذاری طرح 50 درصد از ارزش آن متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی، 25 درصد متعلق به استاد راهنما و 25 درصد نیز متعلق به دانشجو است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، با بیان اینکه تعداد ثبت اختراعات داخلی دانشگاه آزاد اسلامی فراوان است، درعین‌حال تعداد ثبت اختراع بین‌المللی (پتنت) این دانشگاه را 11 مورد عنوان کرد و گفت: البته هنوز این طرحها به مرحله تجاری‌سازی نرسیده است.

وی درعین‌حال گفت: البته طبق قراردادی که سال گذشته با استانداری مازندران بسته شد، قرار است از فرایند حاصل از یکی از این پتنتهای بین‌المللی به صورت غیرمستقیم برای از بین بردن زباله‌های بیمارستانی استفاده شود که به لحاظ اجرایی در مرحله نصب تجهیزات است.

واشقانی فراهانی با تأکید بر اینکه برنامه دانشگاه آزاد اسلامی انجام فراخوان به‌منظور شناسایی طرحها و ابتکارات قابل تجاری شدن است گفت: به محض شناسایی طرحهای قابل تجاری شدن از سوی کارگروهها، نسبت به ظرفیت سنجی، بازاریابی و همچنین تجاری‌سازی آن گام خواهیم برداشت.

این مقام مسئول در دانشگاه آزاد با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در طرحهای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی از یک روال قانونی و مشخص برخوردار است، به محدودیت مالی این دانشگاه اشاره کرد و گفت: به دلیل اینکه بودجه این دانشگاه تنها از محل شهریه دانشجویان تأمین می‌شود بایستی دقت لازم در هزینه کرد آن صورت گیرد.

وی گفت: اگر دانشجویی ثبت اختراعی دارد و برای طرح خود برنامه کسب‌وکار یا بیزینس پلن (Business Plan) تهیه و به شورای اقتصاد و سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان دانشگاه آزاد محل خود ارائه کند، این طرح از سوی کارگروههای ذیربط بررسی و در صورت تصویب طرح تا 35 درصد میزان اعتبار موردنیاز طرح، دانشگاه در آن سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

واشقانی فراهانی تصریح کرد: البته در طرحهایی که مطابق با پیش‌بینیها از آینده روشن‌تر و سودآوری مناسبی برخوردار باشد، با تصویب شورای اقتصاد دانش‌بنیان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد، بعضاً تا 70 درصد اعتبار موردنیاز طرح با ارائه‌دهنده آن مشارکت در سرمایه‌گذاری صورت خواهد گرفت.

منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *