دفاع از عملکرد در پرونده بابک زنجانی

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۹ دی ۱۳۹۵


دفاع از عملکرد در پرونده بابک زنجانی

اقدام وزارت اطلاعات و وزارت امور خارجه:

دفاع از عملکرد در پرونده بابک زنجانی

12

وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات و شرکت ملی نفت نسبت به اظهارات برخی مسئولان قوه قضائیه در خصوص پیگیری پرونده بابک زنجانی واکنش نشان داده و اطلاعاتی از روند پیگیری این پرونده ارائه کردند. در روزهای گذشته، انتقادات برخی از مسئولان قوه قضائیه از برخی دستگاههای اجرایی برای پیگیری پرونده بابک زنجانی منتشر شد. هماینک وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات نسبت به این اظهارات واکنش نشان داده و بیانیههای جداگانهای صادر کردهاند.

 

  وزارت خارجه: از دو سال قبل هیچ گلایهای از سوی مقامهای قوه قضائیهعنوان نشده بود

وزارت امور خارجه کشورمان با صدور اطلاعیه ای نسبت به اظهارات اخیر برخی مقامات دستگاه قضایی واکنش نشان داد. به گزارش مهر، در بخشی از این اطلاعیه آمده است:وزارت امور خارجه از جلسه ای که حدود دوسال قبل در دفتر ریاست محترم قوه قضائیه با حضور معاون اول محترم رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و برخی مسئولان دیگر در خصوص پیگیری موضوع بابک زنجانی برگزار شد تاکنون با قوه قضائیه همکاری کامل کرده و با فراهم ساختن تمامی تسهیلات در مرکز و نمایندگی ها، هیچ درخواستی را بی پاسخ و پیگیری نگذاشته و هیچگاه نیز گلایه ای از سوی مقامات محترم قضائیه در این زمینه نشنیده است. وظایف و حوزه فعالیت وزارت امور خارجه طبق قوانین داخلی و عرف بین المللی کاملاً مشخص است. ابهامات اخیر پیرامون پیگیری بین المللی موضوع بابک زنجانی از آنجا ناشی می شود که ورود دستگاه دیپلماسی به موضوعات باید به شکل «رسمی و آشکار» صورت پذیرد، در حالی که هیچ یک از اقدامات بابک زنجانی و هم دستانش از مسیر های قانونی و رسمی انجام نشده و تمامی اقدامات وی به صورت «متقلبانه، غیر رسمی، زیر زمینی و مخفیانه» انجام پذیرفته به نحوی که نه تنها در داخل کشور با شبکه های فاسد و سرشاخه های آن هماهنگ بوده بلکه در خارج نیز صرفاً از ارتباطات غیر شفاف و شبکه های فساد مالی بهره می جسته است. شاید به همین دلیل است که هیچگاه از وزارت امور خارجه خواسته نشده که رأساً وارد پیگیری موضوع شود و لذا هیچ اطلاعاتی از محتوای پرونده برای پیگیری در اختیار وزارت امور خارجه قرار نگرفته، چون اصولاً ورود به چنین حوزه ای خارج از شئونات عرفی هر وزارت امور خارجه ای است. بر طبق عرف معمول جهانی، چنین حوزه هایی وظیفه ذاتی سایر دستگاه ها به ویژه دستگاه اطلاعاتی است که ظاهراً علیرغم تاکید ریاست محترم جمهور بر ضرورت احاله امر به آن دستگاه، تاکنون مستقلا اجازه ورود به این پرونده را نداشته است.

 کنایه به دستاوردهای برجام سبب تعجب است

در ادامه این اطلاعیه با اشاره به این که وزارت امور خارجه کماکان آمادگی دارد در چارچوب اختیارات و وظایف ذاتی، قانونی و عرفی خود به همکاری کامل با قوه محترم قضائیه ادامه دهد آمده است:بار دیگر تاکید می شود که درخواست از وزارت امور خارجه تاکنون صرفاً تسهیل سفر ها و ملاقات های مقامات قضایی با افراد و مقامات کشور های مربوطه بوده که در این مسیر ستاد و نمایندگی های وزارت امور خارجه از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است. براین اساس است که اظهارات غیرمنتظره اخیر برخی مسئولان محترم این قوه در مورد این وزارت خانه که همواره مورد محبت و لطف دستگاه قضایی قرار داشته است و کنایه به تلاش های مخلصانه سربازان کشور در عرصه دیپلماسی و دستاورد های افتخارآمیز ملت ایران در ارتباط با برجام، سبب تعجب شده است.

 وزارت اطلاعات: 700 میلیون دلار از وجوه زنجانی در خارج کشور را شناسایی کردیم

در این حال، وزارت اطلاعات نیز در واکنش به اظهارات مسئولان دستگاه قضا، طی بیانیه ای به تشریح بخشی از فعالیت های این وزارتخانه در قبال پرونده بابک زنجانی پرداخت و پاسخگویی به استعلام های متعدد مراجع قضایی در راستای این پرونده را یادآور شد. بر اساس این اعلامیه، وزارت اطلاعات در دو بعد پیشگیری و عملیاتی اقدام به ردیابی مالی فعالیت های زنجانی و بانک های وی در خارج از کشور و شناسایی 700 میلیون دلار از وجوه آن ها کرده است. این وزارتخانه همچنین از شناسایی عوامل مداخله گر و مخل در روند رسیدگی به پرونده از جمله عوامل نفوذی در داخل زندان خبر داد. برخی دیگر از اقدامات وزارت اطلاعات در خصوص این پرونده نیز بنابر اطلاعیه یاد شده به شرح زیر می باشد: شناسایی دو فروند کشتی کانتینر بر، شناسایی واردات 500 دستگاه خودرو از تاجیکستان به ارزش قرارداد 15 میلیون دلار، کشف چهار هزار قطعه دبیت کارت به ارزش چهار میلیون دلار، شناسایی اموال کارگزار زنجانی در اسپانیا، مالزی و ایران، کشف مقادیر قابل اعتنایی از طلا و توقیف مبلغ 185 میلیون و 650 هزار و 500 تومان وجه نقد در سال 1394 و 1395، بررسی صحت و سقم حدود 50 مورد ادعای واریز وجه زنجانی در خلال رسیدگی قضایی و پس از آن در کشور های مبداء کانادا، چین، ترکیه، امارات، مالزی، تاجیکستان، استرالیا، فیلیپین، سوئیس، ایتالیا، روسیه و ژاپن. روابط عمومی وزارت اطلاعات تاکید کرده این گزارش بخشی از اقدامات انجام شده ای است که قابل اعلام عمومی بوده و شامل همه اقدامات نیست. منبع: خراسان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *