دعوی ممانعت از حق چیست؟

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۴ مهر ۱۳۹۵


دعوی ممانعت از حق چیست؟

دعوی ممانعت از حق چیست؟

586023519

ماده 159 قانون آئین دادرسی مدنی در تعریف دعوی ممانعت از حق می‌گوید: دعوی ممانعت از حق عبارت است از دعوی کسی که رفع ممانعت از حق ارتفاق یا انتفاع خود را در ملک دیگری بخواهد.
حق ارتفاق و حق انتفاع
منظور از حقوق ارتفاق، آن دسته از حقوقی است که برای شخص، در ملک دیگری وجود داشته باشد (ماده 93 قانون مدنی) مثلاً در زمین یا خانه کسی، مجرای فاضلاب یا مجرای آب باران زمین یا خانه دیگری باشد.
حق انتفاع عبارت از حقی است که به‌موجب آن شخص می‌تواند از مالی که عین آن ملک دیگر است یا مالک خاصی ندارد استفاده کند (ماده 40 قانون مدنی)
به‌طور مثال اگر مالک باغی که منافع باغ را به کسی به مدت یک‌ساله اجاره داده است هم‌زمان حق استفاده از فضای باغ و برگها و چاه آب و سایر تأسیسات یا منافع باغ را نیز در همان مدت به دیگری واگذار کند، البته به‌نحوی‌که مزاحمتی برای مالک منافع نداشته باشد، لطمه‌ای به حقوق او وارد نکند و مانع از استیفای حقوق او نشود به این حقی که برای فردی که از وسایل باغ استفاده می‌کند ایجادشده حق انتفاع می‌گویند و مثالی دیگر اینکه ممکن است مالک ملک مسکونی، مالکیت منافع آن را که عبارت از حق سکونت در آن باشد به مدت یک سال به مستأجر اجاره دهد ولی هم‌زمان حق انتفاع و بهره‌برداری از ثمرات و میوه درختانی که در حیاط این ملک کاشته شده‌اند را به دیگری بدهد.
در صورت تحقق ارکان بزه (رکن مادی، معنوی و قانونی) مرتکب علاوه بر رفع ممانعت از حق به یک ماه تا یک سال حبس تعزیری محکوم می‌گردد. منبع:خبرگزاری میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۲۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *