دستگیری قاتل بی‌رحم زن جوان در هتل قشم

دسته: جرمشناسی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۳ آبان ۱۳۹۵


دستگیری قاتل بی‌رحم زن جوان در هتل قشم

دستگیری قاتل بیرحم زن جوان در هتل قشم

یوسف سبحانی با اعلام این خبر خاطرنشان کرد: این قاتل شهریورماه سال گذشته با تیراندازی به سمت خانم جوانی به نام (الف. ج) وی را به قتل رسانده بود.

دادستان عمومی و انقلاب عنبرآباد اذعان کرد: گزارشی مبنی بر قتل در روستای جهادآباد از توابع شهرستان عنبرآباد اعلام شد. مأموران در محل حادثه حاضر شدند اما متأسفانه مقتول در دم براثر اصابت چندین گلوله اسلحه کلاشنیکف جان سپرده بود.

وی تصریح کرد: پس از بررسی مشخص شد انگیزه قتل مسائل خانوادگی بوده است، احتمال تنش و درگیری طایفه‌ای هم وجود داشت با توجه به تأکید رئیس‌کل دادگستری استان مبنی بر جلوگیری از ایجاد تنش طایفه‌ای در منطقه جنوب دستگیری این قاتل در دستور کار ویژه دادستانی عنبرآباد قرار گرفت.

سبحانی در پایان گفت: پلیس آگاهی این شهرستان اقداماتی انجام داد و موفق به شناسایی مخفیگاه متهم شد. در یک عملیات با ارسال نیابت قضایی متهم که دریکی از هتلهای جزیره قشم ساکن بود دستگیر و با قرار موقت روانه زندان شد. این پرونده در دادسرای عنبرآباد در حال تکمیل تحقیقات است.

%d8%af%d8%b3%d8%aa%da%af%db%8c%d8%b1%db%8c-%d9%82%d8%a7%d8%aa%d9%84-%d8%a8-%db%8c%d8%b1%d8%ad%d9%85-%d8%b2%d9%86-%d8%ac%d9%88%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d9%87%d8%aa%d9%84-%d9%82%d8%b4%d9%85

منبع: رکنا

عوامل مؤثر در بروز قتل

در خصوص این‌که چرا یک فرد، ‌انسانی را می‌کشد نظرات گوناگونی از سوی دانشمندان ابرازشده است. به‌طور مثال، ‌برخی از اخلاقیون و زیست شناسان وجود یک کروموزوم (Y) اضافی را در فرد موجب بروز خشونت زیاد می‌دانند. هم‌چنین ازنظر عده‌ای از روان شناسان، ‌تعارض بین «نهاد» و «فرامن» و از نگاه برخی از جامعه شناسان، ناکامی و خشونت عامل قتل است (صدیق سروستانی، 1386: 133-140). تضاد گرایان نیز رقابت، ستیز و ناسازگاری افراد با یکدیگر برای دستیابی به منابع کمیاب و محدود را عامل اصلی وقوع قتل می‌دانند.

در مقابل، افرادی که آمادگی بیشتری برای همسازی با اصول و ارزشهای پذیرفته‌شده جامعه دارند کمتر مرتکب قتل می‌شوند. به‌علاوه هنگامی‌که افراد جامعه نتوانند از طریق وسایل موردقبول جامعه اهداف خود را محقق سازند ممکن است از ابزارهای نامشروع استفاده کنند و در چنین شرایطی جرایمی نظیر قتل افزایش خواهد یافت (احمدی، 1384: 194 و 195). انتقام‌گیری نیز می‌تواند یکی از دلایل عمده قتل به شمار رود.

آثار و پی آمدها

الف- بروز مشکلات اقتصادی در خانواده مقتول:

ازآنجایی‌که برخی از خشونتها منجر به فوت سرپرست خانواده می‌شود، این دسته از خانواده‌ها با از دست دادن سرپرست خود با مشکلات اقتصادی روبه‌رو می‌شوند که درنتیجه آن، ‌کودکان و دیگر اعضای خانواده مجبور می‌شوند که در سنین پایین ترک تحصیل کنند و برای تأمین هزینه‌های زندگی به کار کردن مشغول شوند. از طرفی، از دست دادن یکی از اعضای خانواده، اعضای دیگر خانواده را با بحرانهای گوناگون مواجه کرده و زمینه انحرافات و بروز مسائل را در خانواده فراهم می‌کند.

ب- رواج بیشازحد خشونت و پرخاشگری در جامعه:

رواج بیش‌ازحد خشونت و پرخاشگری در جامعه در طول زمان منجر به شکل‌گیری فرهنگی خاص می‌شود که خشونت و پرخاشگری را به‌عنوان تنها راه‌حل تضادها و مشکلات در سطح روابط بین فردی می‌داند. رواج فرهنگ خشونت در جامعه به بازتولید آن در حد بالا کمک می‌کند و این امر منجر به افزایش تضاد و تنش در روابط بین افراد می‌شود.

ت- پایمان شدن حقوق شهروندی:

جرم قتل جزء آن دسته از جرایمی است که قربانی به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند حق ازدست‌داده خود را جبران کند؛ زیرا این نوع جرم منجر به از بین رفتن قربانی می‌شود (همان، 83-85)

مهمترین اقدامات و راهکارهای پیشگیرانه:

ایجاد اشتغال و درآمد کافی برای همه افراد جامعه، توزیع برابر ثروت، ‌توسعه عدالت اجتماعی، مبارزه با بی‌سوادی، ‌فقر، اعتیاد و حاشیه‌نشینی، تصویب قوانین مناسب و رونق فرهنگ مبارزه با جرم، آموزش همگانی، حذف برنامه‌ها و فیلمهای خشن از تلویزیون، برنامه‌ریزی فرهنگی و آموزشی، برنامه‌ریزی برای تقویت سازمانها و امور مشاوره و مددکاری، تقویت برنامه‌های فرهنگی و دینی، تقویت نهادهای قضایی و انتظامی، برنامه‌ریزی به‌منظور ارتقای سطح تحصیلات افراد جامعه، برنامه‌ریزی به‌منظور مقابله بافرهنگ ابتذال و رشد فرهنگ انسانی اخلاقی در بین مردم، ‌توجه به آموزش‌وپرورش و تعلیم و تربیت درست، آموزشهای لازم و مناسب درزمینهٔ عواقب طلاق و نحوه پیشگیری از پاشیده شدن انسجام خانواده و جلوگیری از ازدواجهای اجباری ازجمله راه‌کارهای مؤثر در کاهش نرخ قتل است (بیات، 1387: 90 و 91) منبع: تبیان زنجان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۱۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *