دزدان پورشه با هوشمندی یک زن شناسایی شدند

دسته: رویداد و حوادث
بدون دیدگاه
شنبه - ۱۳ آذر ۱۳۹۵


دزدان پورشه با هوشمندی یک زن شناسایی شدند

دزدان پورشه با هوشمندی یک زن شناسایی شدند

 387106_849

یک حادثه:

مرد جوانی در تماس با پلیس از سرقت مسلحانه خودروی پورشهاش خبر داد.

 او به مأموران کلانتری 101 تجریش گفت: چندی قبل با دختر جوانی عقد کردم و به‌زودی باید عروسی می‌کردیم. به همین دلیل به دنبال خانه‌ای اجاره‌ای در شمال تهران بودیم. دیروز عصر با همسرم به چند بنگاه سر زدیم و آخر شب او را به خانه پدرش رساندم و خودم هم چنددقیقه‌ای خانه پدرزنم ماندم. اما هنگام خروج و درحالی‌که پشت فرمان نشسته بودم شیشه پنجره با صدای مهیبی شکست و خرده‌شیشه‌ها داخل ماشین ریخت درحالی‌که وحشت‌زده بودم مرد جوانی که کلت در دست داشت با تهدید مرا از ماشین پیاده کرد و خودروام را به سرقت برد. هنوز مات و مبهوت به دور شدن خودرویم نگاه می‌کردم که یک پراید دودی نیز که به‌نظرم همدست سارق بود به‌دنبال‌اش با سرعت دور شد. با شکایت مرد جوان تحقیقات برای شناسایی و دستگیری سارقان پروشه، با دستور قاضی «موسوی» – دادیار شعبه اول دادسرای ویژه سرقت تهران- آغاز شد.درحالی‌که کارآگاهان پلیس در جست‌وجوی دزدان بودند صاحب خودرو به مأموران مراجعه کرد و مدعی شد که مرد ناشناسی با او تماس گرفته و مدعی شده که حاضر است در ازای دریافت پول خودرو را به او بازگرداند. اما آنها تا امروز در محل قرار حاضر نشده‌اند. درحالی‌که هیچ سرنخی از دزدان در دست نبود، زن جوانی با پلیس تماس گرفت و از وجود خودروی مشکوکی در پارکینگ مجتمع مسکونی‌شان خبر داد. به دنبال این تماس، بلافاصله مأموران راهی مجتمع مسکونی شده و پس از بررسی شماره پلاک مشخص شد که خودرو داخل پارکینگ همان پورشه‌ای است که چند روز قبل سرقت شده است. با کشف خودروی سرقتی، کارآگاهان دریافتند خودروی پورشه چند روز قبل توسط داماد یکی از ساکنان مجتمع به پارکینگ منتقل‌شده است.

بدین ترتیب «احسان» بازداشت شد و صاحب خودرو نیز بلافاصله دزد مسلح را شناسایی کرد.احسان، دیروز زمانی که در مقابل دادیار موسوی ایستاد به سرقت مسلحانه خودروی مدل‌بالا اعتراف کرد. او گفت: مدتی قبل با یکی از دوستانم سوار بر خودروی پرایدم در خیابان پرسه می‌زدیم که چشممان به خودروی پورشه افتاد و تصمیم گرفتیم آن را سرقت کنیم. با اسلحه‌ای که دوستم به‌عنوان امانت نزد من گذاشته بود ماشین را سرقت کرده و چند روزی به شمال رفتیم. پس از تفریح و مسافرت به تهران برگشتیم و تصمیم گرفتیم ماشین را به فروش برسانیم. اول با خودمان گفتیم که ماشین را به صاحبش بفروشیم. چند بار هم با او قرار گذاشتیم. اما بعد از مدتی به نتیجه رسیدیم که آن را به دیگران بفروشیم پول بیشتری به جیب می‌زنیم. به همین خاطر ماشین را به پارکینگ خانه پدرزنم بردم تا سر فرصت مشتری خوبی برایش پیدا کنم که دستگیر شدم. به دنبال اعترافهای مرد جوان همدست او نیز بازداشت شد.

یک تحلیل:

 

علل سرقت خودرو

1- سرقت خودرو به خاطر فروش آن

سارقینی که به‌قصد فروش مبادرت به سرقت خودروی نمایند برای دسترسی به پول آن به طریق مختلف عمل می‌کنند؛ که رایج‌ترین نوع آنها عبارت است از:

الف) برخی از سارقین پس از سرقت اتومبیل به مالخرهای حرفه‌ای و اوراقچیهای غیرمجاز مراجعه و آن‌را به همان صورت، یعنی بدون تهیه اسناد و مدارک و بدون ایجاد تغییرات در اصول و ارکان آن (تغییر شماره موتور، شماره شاسی، رنگ اتاق و…)، به قیمتی نازل به فروش می‌رسانند.

ب) گروهی از سارقین نیز خودروهای مسروقه را به نمایشگاههای خودرو برده و آن‌را در معرض فروش قرار می‌دهند. بدون اینکه دلالان و خریداران را در جریان مسروقه بودن آن قرار دهند و یا اینکه اطلاعی از این امر داشته باشند پس از قیمت‌گذاری سارق مبلغی از کل بهای آن‌را به‌عنوان بیعانه از خریدار گرفته و خودرو را به‌صورت امانت در نمایشگاه و در اختیار خریدار که اکثراً دلال هستند قرار می‌دهند و اظهار می‌دارند که روز بعد اسناد و مدارک خودرو را آورده و پس از انجام معامله رسمی و محضری بقیه پول خودرو را خواهند گرفت که معمولاً این گروه سارقین مبتدی و غیرحرفه‌ای هستند.

ج) برخی از سارقین، خودرو را پس از سرقت به گاراژ یا محل امنی برده و با استفاده از ابزار و آلاتی، ابتدا شماره موتور و شاسی را ساییده و محو می‌کنند، سپس با سنبه‌های شماره زنی شماره دلخواه

و موردنظر خود را در جای شماره قبلی حک می‌کنند. سپس اقدام به تهیه اسناد و مدارک و کارت شناسایی خودرو، البته به‌صورت جعلی، می‌نمایند. پس از انجام این اقدامات و آماده کردن مدارک لازم، خودرو را برای فروش با ظاهری آراسته و موقر به شهرستانهای اطراف برده و معمولاً به نمایشگاههای اتومبیل مراجعه کنند و با کمی قیمت زیر قیمت روز آن‌را عرضه می‌دارند.

2- سرقت خودرو به خاطر بردن لوازم و قطعات آن برخی از سارقین حرفه‌ای خودروهای آخرین‌مدل و آخرین سیستم را سرقت کرده و در یک محل امن و پنهانی اقدام به باز کردن قطعات و متعلقات آن (اعم از قطعات مکانیکی، برق ، بدنه و سایر لوازم) می‌کنند درواقع آن را اوراق می‌نمایند سپس لاشه غیر مصرف خودرو مسروقه را در نقاط دور از دسترس و رودخانه‌ها می‌اندازند. البته در پاره‌ای موارد سرقت قطعات خودرو شامل: ضبط، باند، سی دی و دیگر وسایل صوتی و تصویری آن صورت  گرفته است.

3- سرقت خودرو به خاطر ارتکاب جرایم دیگر دسته‌ای از سارقین که در ارتکاب جرایم و جنایات مهم دیگری از قبیل قاچاق مواد مخدر، اسلحه و مهمات، آدم‌ربایی، راهزنی، شرارت، سرقت از بانکها و مؤسسات دولتی که اغلب به طریق مسلحانه انجام می‌شود خودرو مناسبی را برای استفاده در ارتکاب این‌گونه جرایم، سرقت می‌کنند برخی از مجرمین امنیتی و مملکتی به‌منظور اجرای مقاصد پلید و شوم خود ازجمله ترور، خرابکاری، انفجار، ایجاد ناامنی و نارضایتی مردم، بمب‌گذاریها، جاسوسی و امثال آن اقدام به سرقت خودرو می‌نمایند و پس از ارتکاب جنایات و جرایم موردنظر خویش خودرو مسروقه را در کوچه و یا خیابانی رها می‌سازند( این‌گونه سارقین اکثراً وابستگان و اعضای گروههای ضدانقلاب هستند و معمولاً سرقتهای خودرو را به طریق مسلحانه و با تهدید سلاح انجام می‌دهند)

4- سرقت خودرو به خاطر انگیزه‌های دیگر می‌توان قیمت روزافزون خودرو، آسان بودن سرقت خودرو در مقایسه با سایر انواع سرقت، امکان سریع تغییر مشخصات خودروهای مسروقه، سهولت فروش خودروهای مسروقه، تمایل قاچاقچیان مواد مخدر به خرید بعضی از انواع خودروهای مسروقه مانند وانت تویوتا، نیسان، پاترول، لند کروزو … را نام برد. اقدامات مالکین به‌منظور پیشگیری از سرقت خودرو 1- خودروی خود را به لوازم ایمنی نظیر دزدگیر، سوییچ مخفی، قفل فرمان و قفل سوییچی و قفل پدال و سایر وسایل ایمنی و بازدارنده مجهز نمایید.

2- از پارک کردن خودرو در نقاط خلوت خودداری کرده و در صورت امکان در پارکینگ و یا در محلی با نورکافی پارک نمایید.

3- هنگام ترک خودرو دقت کنند که درها و شیشه‌ها به‌طور کامل بسته باشند و هنگام ترک خودرو از بجا گذاشتن اشیای قابل‌توجه و قیمتی جداً خودداری کنند.

4- چون بازکردن قفلهای سوییچی مشکل و مستلزم صرف زمان بیشتری می‌باشد بهتر است دربهای خودرو را مجهز به قفلهای سوییچی نمایند.

5- چنانچه از افراد ناشناس و غیرمطمئن خودرو خریداری کرده‌اید نسبت به تعویض قفل درها و تجهیزات ایمنی لازم، اقدام نمایید.

6- به منظور جلوگیری از باز کردن شیشه جلو و عقب و بادگیرها، خودروی خود را به تجهیزات ایمنی لازم مجهز نمایید.

7- هنگام تعویض چرخ پنچر شده یا برطرف کردن نقص فنی خودرو از قفل بودن درها اطمینان حاصل نمایند.

8- خودروها را به تعمیرگاههای غیر معتبر و ناشناس نسپارید . چون ممکن است مورد سو ء استفاده قرار گیرند .

9- به منظور کاهش آسیب‌پذیری در سرقت خودروها از نصب تزیینات اضافی در داخل و خارج اتومبیل خودداری نمایید.

10 – اگر به علت نقص فنی، خودروی خود را هل می‌دهید، اجازه ندهید افراد ناشناس پشت فرمان بنشینند.

11 – چنانچه خودروی خود را در پارکینگ منزل یا داخل حیاط پارک می‌کنید کلیه درهای آن‌را قفل کنید.

12 – هنگامی‌که خودروی خود را به‌منظور گرم شدن یا سایر موارد روشن می‌گذارید مواظب باشید که خودرو را به حال خود رها نسازید. 13 – هنگام وقوع حادثه در صورت مراجعه به مراکز درمانی خونسردی خود را حفظ و در صورت ترک خودرو نکات ایمنی را رعایت کنید.

14 – با اطمینان از اینکه فرزند خردسال شما در خودرو نشسته خودرو را رها نکنید. چون احتمال وقوع حادثه وجود دارد.

15 – به هنگام سوار کردن مسافر برای خارج از شهر – خصوصاً شبها – دقت بیشتری کنید.

16 – هنگام خرید خودرو مشخصات کامل از قبیل شماره موتور، شاسی، اتاق، رنگ و مدل آن‌را با اسناد صحیح و کارت خودرو دقیقاً مطابقت داده و آدرس محل کار و سکونت فروشنده را بخواهید.

17 -به هنگام تصادف و یا نزاعهایی که احتمال ساختگی بودن آن می‌رود مراقب باشید و اتومبیل را رها نکنید.

18 – شماره پلاک ماشین خود را به خاطر بسپارید و سایر مشخصات آن‌را درجایی ثبت کنید تا هنگام نیاز از آن استفاده کنید.

19 – چنانچه فردی با پیشنهاد وجه غیرمتعارف تقاضای کرایه دربست اتومبیل شما را برای محلهای خارج از شهر داشت تا قبل از شناسایی کامل وی از انجام این امر خودداری نمایید.

20 – سوییچ خودرو خود را درجایی مطمئن که در معرض دید و دسترس همگان نباشد نگهداری کنید.

21 – درب صندوق‌عقب خودروی‌تان را به قفل سوییچی مجهز نمایید.

22 – از قرار دادن سند، کارت و دیگر اوراق شناسایی خودرو در داخل آن جداً خودداری کنید.

23 – سعی کنید قفل در خودرو و سوییچ متفاوت باشد.

24 – از قرار دادن سوییچ و دسته‌کلید در داخل خودرو بپرهیزید.

25 – تا حد امکان از رادیو پخشهای کشویی استفاده کنید و به هنگام ترک اتومبیل آن‌را بردارید.

26 – از سپردن سوییچ اتومبیل خودتان به اشخاص غیرمطمئن جداً بپرهیزید.

27 – از گذاردن کیف‌دستی و دیگر وسایل در داخل اتاق خودرو و در معرض دید به‌نحوی‌که جلب‌توجه کند خودداری نمایید.

28 – در صورت سرقت خودروی‌تان بلافاصله به پلیس اطلاع دهید تا اقدامات لازم انجام گیرد.

29 -از شگردهای سارقان آگاهی یافته و با پیش‌بینی لازم از وقوع سرقت خودروی مربوطه پیشگیری کنید.

منبع حادثه:خبر آنلاین

منبع تحلیل:عوامل مؤثر بر افزایش سرقت خودرو و ارایه راهکارهای پیشگیری   گردآورنده: فرج شجاعی- از صفحه 113 تا 130


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *