در پی گزارش وزیر بهداشت به مجلس

دسته: حقوق پزشکی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱ تیر ۱۳۹۵


در پی گزارش وزیر بهداشت به مجلس

نمایندگان در جلسه علنی مجلس و پس از ارائه گزارش وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در مورد طرح تحول سلامت نظرات خود را در ارتباط با نحوه اجرای این طرح اعلام کردند.
دنیای حقوق: اصغر مسعودی نماینده ممسنی طی سخنانی دراین‌باره اظهار کرد: هنوز در جامعه ما روستاهای زیادی هستند که مردم آن باید در وقت اداری و در روزهای غیر تعطیل مریض شوند؛ چراکه امکانات درمانی به‌طور مناسب توزیع نشده و کمبود پزشک در روستاها وجود دارد.
وی افزود: هنوز مردم در روستاها باید کیلومترها برای رسیدن به پزشک متخصص در جاده‌ها حرکت کنند و امکاناتی که مبتنی بر عدالت است وجود ندارد و خدماتی باکیفیت مطلوب بر اساس طرح تحول سلامت، در نقاط برخوردار ارائه می‌شود.
مسعودی تصریح کرد: علی‌رغم اجرای طرح تحول سلامت پیشگیری دیده نمی‌شود و درمان اولویت بیشتری نسبت به پیشگیری دارد و هنوز طرح پزشک خانواده علی‌رغم قانون، صراحت قانون، به‌درستی به اجرا درنمی‌آید.
علیرضا سلیمی نماینده محلات نماینده دیگری بود که در ارتباط با طرح تحول سلامت گفت: نگرانی ما از این طرح این است که با حضور وزیر بهداشت آغاز و با خروج آقای هاشمی قاضی‌زاده از وزارت بهداشت تمام شود و این موضوع مردم را نگران کرده است.
وی افزود: درآمدهای نجومی پزشکان در طرح تحول سلامت هزینه‌ها را افزایش می‌دهد و این افزایش هزینه دولت را بدهکار کرده و لازم است از سوی وزارتخانه مدیریت شود.
سلیمی تصریح کرد: تعرفه‌ها در قوانین جدید بدون در نظر گرفتن منابع افزایش‌یافته و تداوم آن تقریباً امکان‌پذیر نیست و همچنان شاهد تفاوت خدمات در بخش دولتی و خصوصی هستیم و مردمی که از حداکثر امکانات در این ساختار برخوردارند خدمات بیشتری دریافت می‌کنند و مردم کم برخوردار و کم‌بضاعت خدماتی باکیفیت پایین‌تر می‌گیرند.
نماینده مرکز پژوهشها نیز در ارتباط با نحوه اجرای طرح تحول سلامت و گزارش قاضی‌زاده هاشمی از عملکرد دولت در حوزه بهداشت و درمان گفت: در برنامه پنجم توسعه با استفاده از تجارب کشورهای موفق دنیا بسته اصلاح نظام سلامت طراحی شد که ارکان مهم و تأثیرگذاری داشت. همچنین مقرر شد 10 درصد از منابع هدفمندی یارانه‌ها به بخش بهداشت تعلق گیرد؛ اما در دولت گذشته توجهی به برنامه‌های پنج‌ساله نبود و این دولت نیز بدون توجه به این برنامه طرح تحول سلامت را اجرا کرد. درحالی‌که بودجه وزارت بهداشت نسبت به سال 92 دو برابر شده و حاکمیت تمام حمایت خود را از طرح تحول سلامت کرده نحوه اجرای طرح تحول در کنار برخی از موفقیتهایش باعث شده بخش سلامت به حاشیه برود و تنها درمان موردتوجه قرار گیرد.
وی افزود: برقراری عدالت در بهره‌برداری از خدمات در قانون برنامه پنجم دیده‌شده بود اما این بخش در طرح تحول سلامت نادیده گرفته شد. همچنین چند شغله نبودن پزشکان و یکپارچه‌سازی بیمه‌ها در طرح تحول دیده نشد و پزشک خانواده نیز مورد بی‌توجهی قرار گرفت و هزینه‌های سرپایی افزایش زیادی یافته است.
وی تصریح کرد: پزشکان و پرستاران به خاطر ایجاد توقع و خواسته از دریافتیهای خود هیچ‌گاه راضی نبودند و بی‌توجهی به قوانین بالادستی در طرح تحول سلامت مشهود است. درمان محوری به‌جای پیشگیری محوری طرح سلامت را با یک چالش مواجه خواهد کرد و اجرای این طرح یک درس برای سیاست‌گذاری کشور است که نشان داد آنقدر برای خدمت عجله داشتیم که فرصت تحقق قوانین بالادستی و مطالعه و واکاوی شرایط را از دست دادیم. خبرگزاری ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *