در پرونده بابک زنجانی

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۱۵ دی ۱۳۹۵


در پرونده بابک زنجانی

واکنش رئیس قوه قضاییه به سخنان رئیس جمهور

در پرونده بابک زنجانی

resized_1718986_768

آیتالله آملی لاریجانی در جلسه مسؤولان عالی قضایی، سال نوی میلادی را به همه هموطنان مسیحی و مسیحیان سراسر جهان تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که سال جدید میلادی، سرشار از سعادت و بهروزی و به دور از ظلم و بیعدالتی در اقصی نقاط جهان باشد.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود، کارنامه قوه قضاییه خصوصاً در برخورد با مفاسد اقتصادی را بسیار روشن توصیف کرد و گفت: کارهایی که قوه قضاییه در این سالها انجام داده در گذشته سابقه نداشته، مثل رسیدگی به پرونده‌های کلانی چون پرونده فساد سه هزار میلیارد تومانی یا پرونده بابک زنجانی که با حجم زیاد مورد رسیدگی قرار گرفته است. البته این دو پرونده نیز به خاطر کلان بودن این‌قدر برجسته شد وگرنه دهها و صدها پرونده قابل توجه دیگر در قوه قضاییه دایماً رسیدگی می‌شود و حقوق بیت‌المال و اموال صاحبان حق به آنان باز می‌گردد.

آیت‌الله آملی لاریجانی افزود: قوه قضاییه در چارچوب وظایف خود، کارش را دنبال می‌کند و هرگز در پی این نیست که رسیدگی عادلانه را آلوده به برخی تبلیغات ناصحیح و نادرست کند.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: گاهی از ناحیه افراد مختلف، بدون اطلاع یا با اطلاع و متأسفانه با مقاصد سوء، به قوه قضاییه تعرض می‌شود که این بی‌انصافیها به هیچ وجه قابل قبول نیست. در پرونده فساد سه هزار میلیاردی، کار قوه قضاییه بسیار عظیم بود که متأسفانه هنوز ابعاد آن به اندازه کافی تبیین نشده است. در پرونده بابک زنجانی نیز بنده از سخنگوی قوه قضاییه خواسته‌ام که در فواصل مختلف، زحمات قوه قضاییه را در این پرونده که چند هزار ساعت نفر کار برده است، برای مردم تبیین کند.

آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان این‌که دستگاه قضایی براساس اسناد و مدارک به پرونده‌ها رسیدگی می‌کند و قضاوتش مبتنی بر ادعاهای روزنامه‌ها و رسانه‌ها در مورد افراد نیست، اظهار کرد: کسانی‌که مرتکب مفاسد اقتصادی می‌شوند، راهها را می‌شناسند و سختی کار دستگاه قضایی نیز در برخورد با چنین پرونده‌هایی دقیقا همین است. خیلی از اموال این افراد به نام دیگران است. در پرونده فساد سه هزار میلیاردی، قوه قضاییه با صرف ساعتها وقت از ناحیه کارشناسان موضوع را پیگیری و اموال را ردیابی کرد تا بتواند مستنداً بگوید این اموال متعلق به متهم است و این شخص، این اموال را از دولت و بانکها گرفته و باید برگرداند.

آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان این‌که عملکرد قوه قضاییه نباید به گونه‌ای نادرست زیر سؤال برود، راجع به پرونده بابک زنجانی افزود: این شخص اموال دولتی زیادی را به یغما برده است. البته خودش در ابتدای کاری گفت من طلب‌کار از دولت هستم ولی بررسیها نشان داد که این سخن، نادرست و او بیش از دو میلیارد دلار به نظام بانکی کشور و شرکتهای وزارت نفت بده‌کار است.

رئیس قوه قضاییه گفت: اولین کاری که قوه قضاییه انجام داد این بود که اجازه نداد این شخص از کشور فرار کند. دستگاه قضایی زمانی به سراغ این شخص رفت که مستندات موجود را هم در اختیار نداشت اما به دلیل توجه اتهام به او، این شخص را مورد پیگرد قرار داد و سپس در مراحل تحقیقات و رسیدگی، مسیر را برای بازگرداندن اموال، دنبال کرد.

آیت الله آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که ما هم باید بحث کیفری‌ را در این پرونده دنبال می‌کردیم، هم بحث حقوقی را. آنچه که از ابتدا غرض و هدف اصلی قوه قضاییه بود و برای ما در اولویت قرار داشت، بازگرداندن اموال به بیت‌المال بود. و بحمدلله تاکنون بیش از دو هزار میلیارد تومان از اموال شناسایی شده و به بیت‌المال باز گردانده شده که رقم کوچکی نیست و کار کوچکی هم نیست.

رئیس دستگاه قضایی با انتقاد از برخی اظهارات اخیر درباره پرونده بابک زنجانی، در سخنانی صریح اظهار کرد: این‌که گاهی گفته می‌شود پشت پرده این پرونده چرا معلوم نشده و چرا قوه قضاییه پاسخ‌گو نیست، حرف نادرستی است. اولاً علاوه بر حکمی که راجع به این شخص داده شده است، افرادی که با این پرونده مرتبط بودند از جمله برخی وزرای سابق، رئیس سابق بانک مرکزی و دیگران مکرراً به دستگاه قضایی احضار شدند و ساعتها مورد تحقیق و بازجویی قرار گرفتند. آنچه نباید فراموش شود این است که این پرونده هم‌چنان مفتوح است و هیچ‌کس نگفته که افراد مرتبط تبرئه شده اند یا برایشان قرار منع تعقیب صادر شده است. آیت الله آملی لاریجانی با بیان این‌که تلاش اصلی ما این است که اموال بیت‌المال بازگردد، هرگونه حاشیه‌سازی سیاسی را مانع این امر دانست و اظهار کرد: ما نه پرونده‌های مرتبط را بسته‌ایم و نه قصد عدم رسیدگی داریم؛ منتها اولین هدفمان بازگرداندن اموال مردم است و در این زمینه هم هیچ مسأله مخفی نداریم.

رئیس دستگاه قضایی با ابراز تأسف از القای برخی مسایل به گونه‌ای وارونه که گویی قوه قضاییه قصد پرده‌پوشی دارد، اظهار کرد: البته ما حرمت بعضیها را در این پرونده حفظ کرده‌ایم. بابک زنجانی بسیاری ادعاها را مطرح کرده که ما برای حفظ آبروی عده‌ای و برای تحفظ بر قانون آنها را علنی نکرده ایم. البته ما چون سخنان او را عین واقع نمی‌بینیم، دلیلی ندارد که هر آنچه می‌گوید را بپذیریم. البته در وقت خود باید تمام کسانی را که با این موضوع مرتبط بوده اند احضار کنیم اما در زمان فعلی که مقصود اصلی بازگردان اموال است نمی‌خواستیم «حاشیه‌های فوق متن» درست کنیم.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: ما حرفی نداریم و می‌توانیم تمام کسانی را که بابک زنجانی ادعاهایی در موردشان مطرح کرده است، احضار و در صورت لزوم بازداشت ‌کنیم تا معلوم شود که قضیه چه بوده است. دهها قلم از این قبیل ادعاها وجود دارد و هیچ اختصاصی هم به دولت سابق ندارد! اما تمرکز ما عمدتاً بر بازگرداندن اموال به بیت‌المال است.

آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان این‌که طوری القا می‌شود که گویی قوه قضاییه در این پرونده، راه خودش را به تنهایی رفته و از کمکهای وزارت اطلاعات استفاده نکرده است، تأکید کرد: گاهی انسان احساس می‌کند جای شاکی و مشتکی عنه عوض شده است! اتفاقا ما شاکی هستیم. دلیلش این است که در سال 92 بابک زنجانی بازداشت شده، در سال 94 آقای رئیس جمهور در جواب نامه وزیر اطلاعات مطلبی نوشتند مبنی بر این‌که خوب است پرونده در اختیار وزارت اطلاعات قرار بگیرد. بنده هم دو سه روز بعد این نامه به دادستان ارجاع داده و تأکید کردم که پیشنهاد خوبی است و این کار را انجام بدهید؛ منتها بعد مشخص شد که موانعی وجود دارد که مربوط به دستگاه قضایی نبوده، بلکه از ناحیه برخی وزارتخانه‌ها و افراد بوده است.

رئیس قوه قضاییه با بیان این‌که ان‌شاءالله به موقع در خصوص این موارد توضیحات لازم ارائه خواهد شد، اظهار کرد: در طول سال 92 و 93 بیش از سی- چهل جلسه مشترک بین دادستان، معاون وزیر اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و بانک مرکزی برگزار شده و دایماً موضوعات را رصد می‌کردند، حال چگونه ادعا می‌کنند که همکاری نشده است ؟ منبع: دادایران

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۰۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *