در بلایای طبیعی ثروتمندان مال و فقیران جان می‌دهند

دسته: حقوق بین الملل
بدون دیدگاه
جمعه - ۲۳ مهر ۱۳۹۵


در بلایای طبیعی ثروتمندان مال و فقیران جان می‌دهند

دبیر کل سازمان ملل خواستار ریشهکنی فقر در جهان شد

در بلایای طبیعی ثروتمندان مال و فقیران جان میدهند

 

 

بان کی -مون دبیر کل سازمان ملل پایان دادن به فقر مفرط را برای نجات زندگی انسانها و محدود ساختن لطمات ناشی از بلایای طبیعی ضروری دانست.

به گزارش بنیاد تامسون رویترز، دبیر کل سازمان ملل در حالی این درخواست خود را مطرح کرده که آمار نشان می‌دهد کشورهای فقیرتر در جهان بار مرگهای ناشی از وقوع زلزله، سونامی، سیل، طوفان و موج گرما را بر دوش می‌کشند.

تجزیه‌وتحلیل بیش از هفت هزار مورد بلایای طبیعی طی دو دهه گذشته که یک میلیون 350 و نفر را به کام مرگ کشیده نشان می‌دهد که 90 درصد مرگها در کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط رخ‌داده است. بان کی مون این مرگها را اعلام‌جرم شوم نابرابری خوانده است.

مطالعه انجام‌شده از سوی دفتر امور کاهش خطر بلایا (یونیسدر) که بامداد پنجشنبه انتشاریافته نشان می‌دهد که کشور فقیر هاییتی که در سال 2010 شاهد زمین‌لرزه‌ای مخرب بوده در فواصل سالهای 1996 تا 2015 بیش از هر کشور دیگر قربانی داده است.

هفته گذشته، هاییتی شاهد کشته شدن دست‌کم یک هزار نفر براثر طوفان مرگبار’ متیو’ بود و حدود 4/1 میلیون نفر از مردم آن نیاز به کمکهای فوری پیدا کردند.بان در پیامی به مناسبت روز بین‌المللی سالیانه کاهش بلایا گفت: کشورهای ثروتمند در مواجهه با بلایای طبیعی ضررهای مالی می‌دهند درحالی‌که کشورهای دارای درآمد پایین در بلایا جان می‌دهند. طی بیست سال گذشته، زلزله و سونامی بزرگ‌ترین قاتلان در جهان بودند و به دنبال آنها تغییرات جوی قرار دارد که اخیراً به دلیل گرمای جو زمین موارد آنها رو به فزونی است. بان هشدار داد که صدها میلیون نفر در جهان درخطر طغیان دریاها، زلزله، تغییرات فاحش جوی و آب و هوایی قرار دارند. به گفته وی این قربانیان آتی عمدتاً حاشیه‌نشین بوده و در سرزمینهایی زندگی می‌کنند که نزدیک خطوط ساحلی و در معرض طوفان قرار داشته یا اینکه زیر ارتفاعات سست و بی‌ثبات زندگی می‌کنند. وی افزود: ‘ لذا فقر مفرط باید ریشه‌کن شود چراکه برای کاهش خطر بلایا این کار ضروری است.

منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *