در آینده دانشگاهها به کلینیکهای حل و درمان مشکلات جامعه تبدیل شوند

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶


در آینده دانشگاهها به کلینیکهای حل و درمان مشکلات جامعه تبدیل شوند

در آینده دانشگاهها به کلینیکهای حل و درمان مشکلات جامعه تبدیل شوند

 

 

رئیس دانشگاه شهید مدنی استان آذربایجان شرقی عملکرد یک ساله این دانشگاه در حوزههای علمی، فرهنگی، پژوهشی و دانشجویی را تشریح کرد.

حسن ولی زاده گفت: دانشگاه شهید مدنی آذربایجان یکی از دانشگاههای جامع و تأثیرگذار کشور و استان است، بالغ‌بر شش هزار و 500 دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری در این دانشگاه تحصیل می‌کنند که این تعداد در مهرماه و آغاز سال تحصیلی جدید به بیش از هفت هزار نفر افزایش پیدا می‌کند.

به گفته وی بیش از 98 درصد دانشجویان این دانشگاه در دوره روزانه تحصیل می‌کنند و حدود سه سال است که پذیرش دانشجو در دوره شبانه در تمام رشته‌های کارشناسی این دانشگاه متوقف‌شده است.

ولی زاده ادامه داد: 265 نفر عضو هیأت ‌علمی و 210 نفر نیروی اداری در این دانشگاه مشغول فعالیت هستند.

وی با بیان این‌که رویکرد دانشگاه، توسعه رشته‌های تحصیلات تکمیلی به خصوص در رشته‌های بین رشته‌ای و کاربردی است، گفت: در 22 رشته، مقطع دکتری و در 60 رشته مقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه دایر است.

وی اضافه کرد: بر اساس رتبه‌بندی جدید در بین دانشگاههای جامع کشو، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با رشد دو پله از رتبه 27 به رتبه 25 ارتقا یافت.

ولی زاده خاطرنشان کرد: در این رتبه‌بندی شاخصهای مختلفی از جمله نوع رشته‌های تحصیلی، میزان تولید علم، تحقیقات کاربردی، میزان خدمات رفاهی و دانشجویی، کیفیت آموزش، فعالیتهای فرهنگی و غیره بررسی می‌شوند.

رئیس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با اشاره به مفهوم دانشگاههای نسل سوم گفت: دانشگاههای نسل اول و دوم، دانشگاههای آموزش محور بودند و دانشگاه محلی برای آموزش و کسب آگاهی و دانش بود، با تعریف دانشگاههای نسل سوم در عرصه‌های دانشگاهی، نام وزارت آموزش عالی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تبدیل شد، فناوری که در نام وزارتخانه به آن اشاره شد، تأکید می‌کند دانشگاههای کشور باید بتوانند از علم و آگاهی، فن و صنعت و ثروت حاصل کنند؛ ما باید به دنبال علم نافع باشیم که معضلات و مشکلات جامعه ما را در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و غیره حل‌وفصل کند. دانشگاه شهید مدنی آذربایجان نیز هم‌سو با برنامه‌های بالادستی، تصمیمات وزارتخانه و دانشگاههای کشور، برای توسعه فعالیتهای پژوهشی و امکانات و تجهیز کارگاهها و آزمایشگاههای پژوهشی، تقویت و توسعه دفتر ارتباط با صنعت، تلاش می‌کند.

وی از ایجاد و فعالیت کلینیک صنعت، معدن و تجارت در شهرک سلیمی خبر داد و گفت: برای اولین بار این کلینیک زیر نظر دانشگاه شهید مدنی آذربایجان مشغول به فعالیت است و در یک محیط مناسب فعالین صنعت با تیم دانشگاهی متشکل از اعضای هیأت علمی این دانشگاه و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و ظرفیتهای دانشگاهی آشنا می‌شوند، مرکز رشد نیز قبل از عید در دانشگاه راه‌اندازی و تأسیس شد و به دنبال آن اولین شرکت دانش‌بنیان نیز ثبت شد.

وی ابراز امیدواری کرد؛ به موجب فعالیت مرکز رشد این دانشگاه در شش ماه آینده پنج الی شش شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه و توسط اعضای هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی ثبت شود.

ولی زاده گفت: معتقدم در آینده‌ای نزدیک، دانشگاهها به کلینیکهای حل و درمان مشکلات جامعه تبدیل خواهد شد، یک زمانی وقتی صحبت از تولید علم و مقاله بدین شکل امروزی می‌شد، خیلی از دانشگاهیان نمی‌توانستند باور کنند که جایگاه ایران در جایگاه کنونی (رتبه اول در منطقه) قرار بگیرد، بحث ارتباط با صنعت و تولید فناوری توسط دانشگاهیان نیز همین‌گونه است، در آینده‌ای نه چندان دور این مسأله دیگر یک آرزو و ایده نخواهد بود و شکل اجرایی جدی خواهد داشت.

رئیس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، با اشاره به راهکارهای تحقق اهداف دانشگاههای نسل سوم، خاطرنشان کرد: باید سیاست‌گذاریها در راستای حمایت و نگاه ویژه به اعضای هیأت علمی و دانشجویانی باشد که بتوانند پژوهشهای کاربردی انجام و اثرگذاری مناسب و لازم را در حل مشکلات جامعه داشته باشند.

وی یادآور شد: اگر استادی ببیند که به این‌گونه فعالیتها ارزش کافی داده می‌شود تشویق شده و در مسیر تحقیقات کاربردی فعال می‌شوند.

ولی زاده در بخش دیگری از سخنان خود به اسناد بالادستی دانشگاههای کشور همچون سند جامع علمی کشور خاطرنشان کرد: بر این اساس دانشگاهها باید ظرفیتها و پتانسیلهای خود را به سمت تحقق اهداف، راهبردها و اولویتهای نقشه جامع علمی سوق داده تا، وضعیت مطلوب علم و فناوری در افق 1404 محقق شود.

رئیس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان اضافه کرد: این دانشگاه با وجود اساتید توانمند متعدد و با انگیزه در رشته‌های مختلف می‌تواند در فن‌آفرینی و کارآفرینی که از ملزومات حرکت به سمت علم نافع و اقتصاد دانش‌بنیان است، بسیار اثرگذار بوده و در ثروت آفرینی از طریق علم که از جمله برنامه‌های مورد اشاره در نقشه جامع علمی کشور است، مؤثر باشد.

وی خاطرنشان کرد: اولین قدم در تنظیم برنامه راهبردی عملیاتی با شناسایی دقیق نقاط ضعف و قوت و فرصتها و تهدیدهای دانشگاه و با الهام از همه اسناد بالادستی به ویژه نقشه جامع علمی کشور بوده که در هیأت امنای دانشگاه به تصویب رسیده است.

وی ادامه داد: برای این‌که بتوان از توانمندیها و ظرفیتهای دانشگاه حداکثر استفاده را برده و بهترین نتیجه را گرفت، برنامه‌ریزی دقیقی در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی انجام‌شده و با رویکرد کیفی‌سازی آموزش و پژوهش، آیین‌نامه‌ها و دستورالعملهای داخلی دانشگاه تنظیم‌شده است تا دانشگاه به سمت کارآفرینی و دانشگاه نسل سوم حرکت کند.

ولی زاده گفت: از آغاز سال 93 مشکل بودجه در دانشگاه وجود داشت و اعتبار تخصیص شده کافی نبود. مشکل از آنجا حاصل‌شده بود که در طول سالهای گذشته فکری برای تأمین اعتبار نیروی انسانی و اعضای هیأت‌علمی جذب‌شده در این دانشگاه نشده بود. در طول سه سال گذشته با وجود بحرانهای بسیار جدی، بخشهای قابل توجهی از این مشکل در این دانشگاه حل شد.

وی با بیان این‌که در سال 96 این مشکل به حداقل خواهد رسید، ابراز امیدواری کرد؛ با رشد قابل توجه بودجه در سال 97 به طور کلی مشکل اعتبار حل شود. منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *