درس حقوق جزای عمومی

دسته: معرفی کتاب
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱۱ بهمن ۱۳۹۵


درس حقوق جزای عمومی

نکته-   درس حقوق جزای عمومی

 

94704101

نویسنده: حسین گلدوزیان

ناشر: خرسندی

سال انتشار: 1395

قیمت: 35000 تومان

عالم حقوق،‌ عالم نظریات است. لذا بسیاری از موضوعات در حقوق جزای عمومی، صرفاً نظر یک نویسنده حقوقی است که به آنها اشاره‌کرده و البته بعضاً بر این نظرات هیچ اثری مترتب نیست. لذا در آزمونهای حقوقی،‌ یا به‌هیچ‌وجه از آنها سؤالی طرح نشده یا طرح آن به زمانهای گذاشته برمی‌گردد و سالیان متمادی است که دیگر موضوع سؤال قرار نمی‌گیرد. پیرو این نکته، موضوعاتی که در جلد اول این کتاب بیان نشده‌اند عبارت‌اند از (ویژگیهای حقوق جزا، ارتباط حقوق جزا با سایر رشته‌های حقوق، تقسیم جرم از دیدگاه حقوقدانان، جرم محال مطلق یا نسبی،‌ سوءنیت ساده و مشدد، سوءنیت احتمالی و جازم،‌ سوءنیت معین و غیر معین).

سعی شده است مجموعه حاضر جامع‌ومانع باشد. بدین معنا که از یک‌جهت به تمام موضوعات مهم و اساسی در حقوق جزای عمومی پرداخته و از جهت دیگر،‌ از طرح مباحث کم‌اهمیت و بدون کاربرد خودداری شده است. هم‌چنین مطالب کتاب به‌گونه‌ای تدوین‌شده‌اند که مباحث اصلی و اساسی صرفاً با نقل‌قول به پایان نرسد، بلکه با شیوه‌های مختل،‌ اعم از نکته‌ها،‌ مثالها،‌ سؤالات و توضیحات برای خواننده تبیین گردد.

مکاتب حقوق کیفری که شامل مباحث فلسفه حقوق کیفری، جرم‌شناسی،‌ مجازاتها و… می‌باشند، از پیچیده‌ترین و سخت‌ترین مباحث حقوق جزا هستند و بنا به عرف نوشته‌های حقوقی در ایران، کتب حقوق جزای عمومی با موضوع مکاتب حقوق کیفری آغاز می‌شوند؛ اما در این کتاب، مکاتب حقوق کیفری نیز در آخرین قسمت جلد دوم بیان‌شده است. هدف از این تغییر رویه این است که دانش‌پژوهان ابتدا با مفاهیم اولیه حقوق جزا آشنا شوند، سپس به یادگیری مباحث و جملات سنگین و پیچیده فلسفی که از ویژگی ترجمه بودن برخوردار می‌باشند، بپردازند.

در نوع نگارش مطالب،‌ سعی شده است تمامی موضوعات موردنیاز برای شرکت در آزمونهای حقوقی در اختیار فراگیران قرار گیرد اما ازآنجاکه نظرها مختلف است،‌ نظر خاصی که همیشه موردقبول واقع می‌شود به‌عنوان نظر مبنا مشخص‌شده تا دانشجویان گرامی از یکسو بدانند که این تنها نظر نیست و نظر مخالفی هم وجود دارد و از سوی دیگر،‌ تکلیف آنان برای شناخت پاسخ صحیح در آزمونهای حقوقی نیز روشن باشد و بدانند که در نهایت برای آزمون، کدام نظر را باید بیاموزند و دچار تشویش نشوند. به همین منظور، اگر به‌زعم نگارنده نظر مبنا صحیح بود، با عبارت (نظر مبنا و صحیح) مشخص‌شده است،‌ در غیر این صورت،‌ فقط به بیان عبارت (نظر مبنا) اکتفا شده و دلیل مخالفت نیز در متن پاورقی توضیح داده‌شده است.

کتابهایی که در حال حاضر مورد مطالعه دانشجویان و دانش‌آموختگان حقوق قرار می‌گیرند به دو گروه تقسیم می‌شوند: اول (کتابهایی که به‌عنوان کتاب منبع شناخته می‌شوند. دوم) کتابهایی که جمع‌آوری مطالب کتابهای شناخته‌شده به‌عنوان منبع (گروه اول) هستند. نکته‌ای که مغفول مانده این است که برخی از مطالبی که در کتب منبع گروه اول وجود دارد، از کتابهای دیگری آورده شده، لیکن به آنها ارجاع داده نشده است. این کتابها نوشته بزرگوارانی مانند مرحوم دکتر عبدالحسین علی‌آبادی،‌ دکتر پرویز صانعی و دکتر مرتضی محسنی هستند.

شایسته است از دانش‌آموختگان ساعی و پرتلاش حقوق،‌ جناب آقای بردیا بهمن و سرکار خانم حنانه هدایتی که در تصحیح غلطهای تایپی و ترسیم نمودارها همکاری کردند و مدیر محترم انتشارات خرسندی که برای انتشار این اثر تلاش وافر نمودند قدردانی شود.

امید است که کتاب نکته-درس حقوق جزای عمومی نیازهای دانشجویان و دانش‌پژوهان حقوق و کسانی که قصد شرکت در آزمونهای حقوقی را دارند،‌ برطرف نماید.

 منبع: سایت انتشارات خرسندی


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۸۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *