درخواست اپوزیسیون برای برکناری نظام

دسته: حقوق در سایر جوامع
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۵ آبان ۱۳۹۵


درخواست اپوزیسیون برای برکناری نظام

مصریها خواهان کنارهگیری سیسی شدند

درخواست اپوزیسیون برای برکناری نظام

مخالفان کودتا در مصر در اعتراض به سیاستهای اقتصادی رئیسجمهور این کشور در استانهای مختلف دست به تظاهرات زدند و خواستار برکناری سیسی شدند. همچنین گروهی از مخالفان مصری در بیانیهای مردم این کشور را به اقدام برای سرنگونی دولت دعوت کردند؛ اتفاقاتی که خبر از بازگشت تنش سیاسی به مصر میدهد.

به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، مخالفان کودتای نظامی مصر در چندین استان این کشور در اعتراض به ناتوانی دولت در مقابله با بحران اقتصادی موجود و صدور دستوراتی برای آزادسازی نرخ ارز (دلار) و قیمت سوخت و نیز کمبود کالای اساسی دست به تظاهرات زده و برکناری عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر را خواستار شدند.

معترضان تصاویر محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر و شعارهای رابعه العدویه را در دست داشتند.

این تظاهرات یک هفته پیش از فراخوانها برای تظاهرات گسترده در تاریخ یازدهم ماه جاری میلادی برگزار شد.

«ائتلاف حمایت از قانون» وابسته به اخوان المسلمین مصر پیش‌تر از مردم مصر دعوت کرده بود علیه تصمیمات اخیر دولت تظاهرات کنند.

این ائتلاف در بیانیه‌ای در صفحه رسمی خود در فیس‌بوک خطاب به مردم مصر اعلام کرد: به خیابانها بیایید و از حقوق خود و انقلاب ژانویه دفاع کنید. ما در برابر شکستی هستیم که هرروز بزرگ‌تر می‌شود.

در ادامه این بیانیه آمده است، اسکناسهایی را که عکس سیسی را از آنها برده‌اید، در دست بگیرید و مخالفت خود را با مسأله اخذ وام از صندوق پول اعلام کرده و اجازه ندهید که مصر به دست گروهی که اقدام به آزادسازی نرخ ارز و قیمت بنزین کردند، بیفتد.

بانک مرکزی مصر اعلام کرد که نرخ پوند مصر در بازارهای داخلی طبق سازوکار عرضه و تقاضا از سوی تاجران و شهروندان تعیین خواهد شد. این در حالی است که قیمت سوخت طبق تصمیم هیئت کل انرژی مصر در جایگاههای سوخت‌گیری حدود 8 / 46 درصد افزایش یافت.

این در حالی است که فراخوانها برای برگزاری تظاهرات اعتراضی به شکلی گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشرشده و دراین فراخوانها از مردم مصر برای تظاهرات در تاریخ 11 نوامبر جاری (21 آبان) تحت عنوان «انقلاب فقرا علیه گرانی» دعوت‌شده است اما دراین میان گروه مخالفی که پشت این فراخوانها است مشخص نشده است.

از سوی دیگر مخالفان مصری ازجمله ایمن انور در بیانیه‌ای قاهره را مسؤول وخامت شرایط اقتصادی و محدودیت آزادیها دانسته و از مردم این کشور خواستند برای سرنگونی این دولت اقدام کنند.

در بیانیه مذکور آمده است، مدیریت کشور توسط دولت کنونی باعث شده که مصر به این درجه از سقوط برسد و با صدور دهها دستور متناقض و عجولانه که موجب هدر رفتن اموال مردم و ضایع شدن حقوقشان شد، بزرگ‌ترین حامیان خود را نسبت به‌سلامت عقلی و عشقش به کشور مردد کرد. دراین بیانیه آمده است، رهبر کشور به نظر مخالفان و آرای مردم توجهی ندارد و همین امر ملی‌گراها را نسبت به وضعیت حال حاضر و آینده کشور با توجه به استمرار ماجراجوییهای حساب‌نشده، نگران کرده است.

مخالفان مصری دولت را به سپردن بخش اقتصاد مصر به دست یک گروه نالایق متهم و تأکید کردند، آنها باعث خروج سرمایه‌ها از کشور و وخامت شرایط اقتصادی شدند. به‌نحوی‌که با قراردادهای نادرست، ارزش پول کشور پایین آمده و قیمت کالا و خدمات و نرخ بیکاری افزایش یافت.

امضاکنندگان این بیانیه تأکید کردند: هزینه‌ها در بخش امنیتی و برای سرکوب مردم به‌عنوان هزینه‌های لازم برای تهیه کالاها و خدمات اساسی افزایش‌یافته است. ما از مردم مصر می‌خواهیم در اعتراضات خود خواستار برکناری دولت و بازگرداندن آن به مردم شوند چراکه دولت کنونی شایسته مصر نیست.

این بیانیه از سوی گروهی از چهره‌های سیاسی مصر که خود را «هیئت مقدماتی انجمن ملی مصر» نامیده‌اند، امضا شد. هیئت مذکور شامل ایمن نور، ایهاب شیحه، ثروت نافع، حاتم عزام، سیف‌الدین عبدالفتاح، عبدالرحمان یوسف، طارق الزمر، محمد کمال و محمد محسوب می‌شود.

منبع: ایسنا

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *