درآمدی بر جامعه‌شناسی حقوق بین‌الملل

دسته: معرفی کتاب
بدون دیدگاه
شنبه - ۲ بهمن ۱۳۹۵


درآمدی بر جامعه‌شناسی حقوق بین‌الملل

درآمدی بر جامعه‌شناسی حقوق بین‌الملل

711210312

نویسنده: سعید کافی انارکی

ناشر: خرسندی

سال: 1395

قیمت: 12500 تومان

نظر به این‌که همواره حقوق و ترتیبات انتظام بخش حقوقی بر پایه رویه‌ها و پدیده‌های اجتماعی عمل می‌کنند، علم حقوق بدون در نظر گرفتن واقعیات و مقتضیات زندگی اجتماعی غیرقابل تصوّر خواهد بود.

حقوق بین‌الملل یک پدیده اجتماعی است که دربردارنده عناصر بی‌شمار اجتماعی در حوزه یک نظام حقوقی جهان‌شمول می‌باشد.

بر این پایه حقوقدانان هرگز نمی‌توانند منکر این امر باشند که حقوق بین‌الملل دارای ارتباطی عمیق با سایر فعل‌وانفعالات اجتماعی است.

در این رابطه مهم‌ترین پرسش نوشتار حاضر این است که تأثیر عناصر اجتماعی در یک نظام حقوقی به‌ویژه نظام حقوق بین‌الملل در چیست؟ این تحقیق ضمن این‌که حقوق بین‌الملل و تئوریهای فلسفی آن از قبیل مکاتب حقوق طبیعی و حقوق وضعی را در یک چهارچوب جامعه‌شناختی تحلیل می‌نماید، با امعان نظر در اتحاد و همبستگی بین‌المللی دولتها، آن را از منظر مبانی علم جامعه‌شناسی بررسی می‌کند و می‌کوشد تا از طریق روشهای نوع شناختی، ساختار و نوع اتحاد بین‌المللی موجود را از منظر علوم اجتماعی بررسی نماید تا از این طریق دریابد که همبستگی جهانی امروز، یک همبستگی کامیونیتال ابتدایی و مبتنی بر اتحاد شباهتها است یا یک همبستگی پیچیده‌ای در اتحادی از تفاوتهای ساختاری متحد شده می‌باشد؟

 دیگر پرسش مهم در این پژوهش این است که آیا حقوق بین‌الملل یک نظام حقوقی بدوی است یا یک سیستم حقوقی پیچیده و پیشرفته می‌باشد؟

در این رابطه پدر پازیتیویزم مدرن، پرفسور اچ ال ای- هارت، قویاً اعتقاد دارد که حقوق بین‌الملل به علت فقدان وجود قواعد ثانویه یک نظام حقوقی بدوی است.

امّا در این تحقیق، نتایج تجزیه‌وتحلیل فاکتورهای اجتماعی حقوق بین‌الملل استدلالات هارت را نقض کرده و اثبات می‌نماید که نظم حقوقی بین‌المللی موجود، جایگاهی در میانه یک نظام حقوقی بدوی و یک نظام حقوقی توسعه‌یافته را دارد و منشأ قدرت الزام‌آور آن همانا وجدان عمومی جامعه در حال گذار و پویای بین‌المللی می‌باشد.

منبع: سایت انتشارات خرسندی


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *