دختر نوجوان طعمه تلگرامی هکر طمع‌کار

دسته: رویداد و حوادث
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲۴ آبان ۱۳۹۵


دختر نوجوان طعمه تلگرامی هکر طمع‌کار

دختر نوجوان طعمه تلگرامی هکر طمعکار

چطور بفهمیم تلگراممان هک شده است؟

 368278222

 

یک حادثه

 

هکر جوان پس از به دست آوردن عکسها و اطلاعات خصوصی طعمهاش دست به اخاذی میلیونی از او زد اما طمع وی باعث شد که پلیس وارد ماجرا شده و او را دستگیر کند.

چند روز پیش زنی همراه دختر نوجوانش راهی پلیس فتا شیراز شد و به شکایت از هکری پرداخت که با تهدید و نشر اکاذیب، خواب را از چشمان آنها ربوده بود.

این زن گفت: مدتی قبل دخترم پیامکی دریافت کرد که در آن نوشته شده بود برای جلوگیری از هک شدن تلگرامش باید روی لینکی، کلیک کند. او هم این کار را انجام داد و پس از وارد کردن کد 4 رقمی که از سوی تلگرام برایش ارسال شده بود، در دام یک هکر شیاد گرفتار شد.

جوان هکر از این طریق توانست به تلگرام دخترم و همه اطلاعات و عکسهای او دست پیدا کند. او حتی به جای دخترم با پسرهای اقوام چت می‌کرد و با نوشتن مطالب مستهجن کاری کرد که آبروی دخترم به خطر بیفتد.

شاکی ادامه داد: مدتی که گذشت، جوان هکر با دخترم تماس گرفت و مدعی شد که در اینستاگرام، صفحه‌ای با نام او باز کرده و در آنجا عکسهای کاملا خصوصی دخترم به همراه شماره تلفنش را درج کرده است.

دخترم با دیدن این صفحه، شوکه و دچار افسردگی شده بود تا جایی که وقتی این مرد تماس گرفت و خواست برای حذف صفحه، میلیونها تومان به او پرداخت کنیم، این کار را انجام دادیم.

پس از پرداخت پول اما، تهدیدهای او همچنان ادامه داشت و حالا وی دخترم را تهدید کرده که اگر تن به خواسته‌های شومش ندهد، هرگز صفحه اینستاگرام جعلی را حذف نخواهد کرد.

با شکایت این زن، تیمی از کارشناسان پلیس فتا وارد عمل شدند و با بررسیهای تخصصی توانستد جوان هکر را شناسایی کنند.

این مرد در یک عملیات ضربتی دستگیر شد اما پس از انتقال به اداره پلیس ادعای عجیبی را مطرح کرد. او گفت: من به دختر نوجوان علاقه داشتم اما هر چه تلاش کردم نتوانستم با او ارتباط برقرار کنم.

برای همین تصمیم گرفتم تلگرامش را هک کنم و با دسترسی به اطلاعات خصوصیاش، با او تماس گرفته و بتوانم به وی نزدیک شوم.

پس از اعترافات این مرد برای او قرار قانونی صادر شد و پروندهاش در اختیار مرجع قضایی قرار گرفت.

آموزش و تحلیل

چگونه بفهمیم تلگراممان هک شده و جلوی آن را بگیریم؟

با رفتن در قسمت ستینگز اپیکیشن تلگرام می‌توانید بفهمید آیا حساب کاربری شما هک شده است یا نه؟ تا جلوی آن را بگیرید.

اینکه از چه طریقی در حال استفاده از تلگرام هستید، در قسمت ستینگز/settings مشخص است. بعد از ورود به این قسمت روی Privacy and Security کلیک کنید و سپس بخش Active Sessions را انتخاب کنید. در اینجا لیست گوشیها، پی‌سیها و سایر ابزارهایی که با آن از تلگرام استفاده می‌کنید، مشخص شده است. مثلاً اگر هم‌زمان از گوشی آیفون و نسخه دسکتاپ تلگرام استفاده می‌کنید، نام هر دو در لیست با تاریخ و ساعت آخرین استفاده نوشته شده است.

برای اطمینان و درصورتی‌که نام ابزار مشکوک را در این لیست مشاهده کردید می‌توانید ابزار مشکوک را پاک کنید و یا با ابزار اصلی آنلاین شده و هم‌زمان روی Terminate all other sessions کلیک کنید تا سایر ابزارهای مشکوک دسترسی‌شان قطع شود.

راه دیگر هک کردن تلگرام، نصب برنامه‌هایی خاص بر روی گوشی شماست. این برنامه‌ها معمولا ظاهری فریبنده دارند و از ظاهر آنها مشخص نیست که یک برنامه هکر می‌باشند. یکی از معروف‌ترین آنها با نام setting در دستگاه شما ذخیره می‌شوند. این برنامه‌ها قادرند تمام اطلاعات گوشی شما را به ایمیلی که در آن وارد می‌شود ارسال کنند. کافی است شما این برنامه را پیدا کنید و پاک کنید تا عملکرد آن متوقف شود.

از ویژگیهای فضای مجازی جعل هویت و یا پنهان ماندن هویت است پس به راحتی فریب ظاهر دروغین مجرمین سایبری را نخوریم و به آسانی به آنها اعتماد نکنیم. امروزه فضای‌مجازی در کنار همه فرصتهایی که به ارمغان آورده ، آسیبها و تهدیدهایی نیز برای کاربران فضای مجازی به همراه داشته است. که این آسیبها و تهدیدات به‌عنوان پدیده‌ای نوظهور در کنار سایر آسیبهای اجتماعی، دغدغه‌هایی نیز برای افراد جامعه و خانواده‌ها به وجود آورده است. ارتباط با افراد غریبه در فضای مجازی می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری را برای کاربران به ارمغان داشته باشد لذا به شهروندان عزیز توصیه می‌شود همان رفتاری که در فضای حقیقی انجام می‌دهند و همان محدودیتهایی که برای خود درنظر می‌گیرند، در فضای مجازی نیز انجام دهند. بالابردن دانش و آگاهی کاربران و افزایش سواد اینترنتی می‌تواند عامل مهمی در ناکام گذاشتن تبهکاران سایبری باشد. دانش اینترنتی خودتان را افزایش دهید و با بالابردن سطح نظارت خود بر فرزندان مانع تحقق اهداف و افکار شوم مجرمین سایبری شوید.

منبع: خبر آنلاین

منبع تحلیل: باشگاه خبرنگاران جوان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *