دانشگاه و موسسه تحقیقاتی ایرانی در جمع مؤثرترینهای جهان


دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۹ تیر ۱۳۹۵


دانشگاه و موسسه تحقیقاتی ایرانی در جمع مؤثرترینهای جهان


دانشگاه و موسسه تحقیقاتی ایرانی در جمع مؤثرترینهای جهان

بررسی پایگاه شاخصهای اساسی علم (ESI) موسسه تامسون رویترز ISI نشان می‌دهد که ۳۵ دانشگاه و موسسه تحقیقاتی کشور به جمع دانشگاهها و مؤسسات تحقیقاتی یک درصد برتر دنیا راه یافتند.

دکتر علی گزنی – معاون پژوهش و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اعلام این خبر گفت:
دانشگاه علوم پزشکی تهران از نظر کمیت تولید علم و در جمع ۷۰ دانشگاه برتر دنیا در حوزه داروشناسی و سم‌شناسی در جایگاه ۲۶ دنیا قرارگرفته است.

وی گفت:
در حوزه مهندسی دانشگاههای شریف، امیرکبیر، تهران و علم و صنعت ایران به ترتیب رتبه‌های ۵۰، ۵۲، ۵۶ و ۶۹ دنیا و در حوزه علوم کشاورزی نیز دانشگاه تهران در جایگاه ۶۴ دنیا قرار گرفتند.
افزایش تعداد دانشگاهها و مؤسسات تحقیقاتی کشور در جمع مؤثرترینها
گزنی گفت:
در خردادماه ۱۳۹۴ مؤثرترین دانشگاههای جهان موردبررسی قرار گرفتند، معلوم شد که ۳۰ دانشگاه از ایران در جمع مؤثرترین دانشگاهها و مؤسسات تحقیقاتی جهان قرار داشتند.
در آبان ماه ۱۳۹۴ این تعداد به ۳۳ مورد افزایش یافت. هم‌اکنون تعداد دانشگاهها و مؤسسات تحقیقاتی کشور در جمع مؤثرترینها به ۳۵ مورد افزایش‌یافته است.
 مفهوم مؤثرترین دانشگاهها و مؤسسات تحقیقاتی
وی افزود: هرچند پایگاه استنادی ISI مدعی است که از طریق نمایه‌سازی برجسته‌ترین نشریات، مهمترین بخش علم دنیا را دسترس‌پذیر کرده است، اما این موسسه در پایگاه شاخصهای اساسی علم به معرفی مؤسسات یک درصد برتر دنیا می‌پردازد.
معاون پژوهش و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام یادآور شد: این مؤسسات شامل دانشگاهها، مؤسسات تحقیقاتی یا نهادهایی می‌شوند که در حوزه تولید علم فعال هستند. ISI به محاسبه تعداد استنادهای دریافتی هر یک از این مؤسسات می‌پردازد.
وی افزود: تمام مؤسسات برحسب تعداد استنادهای دریافتی به صورت نزولی مرتب‌سازی شده و در نهایت تنها یک درصد از آنها انتخاب می‌شوند. ISI حضور هر موسسه در حوزه‌های موضوعی ۲۲ گانه موردسنجش قرار می‌دهد، از همین رو یک موسسه می‌تواند بسته به فعالیتهای مؤثرش در یک تا چند حوزه موضوعی راه یابد.
 اهمیت رتبه‌بندی
گزنی خاطرنشان کرد:
افزایش تعداد دانشگاهها و مؤسسات تحقیقاتی جمهوری اسلامی ایران در جمع مؤثرترینها بیانگر آن است که آنها در جهت افزایش مرجعیت علمی حرکت می‌کنند.
وی اظهار داشت: هرچند استنادها به عنوان یک پدیده آفتهای خاص خود را دارند، اما در طول چند دهه گذشته دنیای علم استناد را به عنوان مهمترین شاخص سنجش میزان مرجعیت علمی مورد تأکید قرار داده است.

معاون پژوهش و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: استنادها به مفهوم میزان استفاده از علم تولید شده هستند. حضور یک موسسه در جمع مؤثرترینها در یک حوزه موضوعی نشان از کیفیت و اثرگذاری تحقیقات آن موسسه دارد.

وی افزود: ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا حدود یک‌پنجم کمیت علم دنیا را تولید می‌کنند، اما همزمان آنها بیش از یک سوم از استنادها دنیا را دریافت می‌کنند. دانشگاههای برتر بیش از هر چیزی تلاش دارند به تولید علم برتر بپردازند، علمی که مرجعیت علمی را به دنبال دارد.
دانشگاهها و مؤسسات تحقیقاتی کشور در جمع یک درصد برترینها
گزنی گفت:
۱۴ دانشگاه جامع، ۱۰ دانشگاه و موسسه تحقیقاتی علوم پزشکی، ۸ دانشگاه صنعتی، ۲ دانشگاه غیرمتمرکز و یک پژوهشگاه از جمهوری اسلامی ایران در جمع مؤثرترین دانشگاهها و مؤسسات تحقیقات جهان قرار گرفتند.
وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، شیراز، اصفهان، کرمان، تبریز، مشهد، ایران، بقیه‌الله و موسسه پاستور ایران در جمع مؤثرترینها قرارگرفته‌اند. از بین دانشگاههای جامع دانشگاه تهران، تربیت مدرس، شیراز، تبریز، مشهد، بوعلی سینا، رازی، کاشان، گیلان، یاسوج، یزد، الزهرا، سمنان و ارومیه در جمع یک درصد برتر دنیا هستند.
معاون پژوهش و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: از میان دانشگاههای صنعتی دانشگاه شریف، اصفهان، امیرکبیر، علم و صنعت، خواجه‌نصیرالدین طوسی، نوشیروانی بابل، شاهرود و شیراز در جمع برترینهای بین‌المللی قرارگرفته‌اند.
وی یادآور شد:
دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نور نیز از میان دانشگاههای غیرمتمرکز در میان دانشگاههای برتر قرارگرفته‌اند و پژوهشگاه دانشهای بنیادی از مجموع پژوهشگاههای کشور در جمع یک درصد پراستنادترینها قرار گرفت.
منبع: مهر

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *