دانشگاه وظیفه دارد به تبیین نظری سیره ائمه بپردازد

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۲۷ فروردین ۱۳۹۶


دانشگاه وظیفه دارد به تبیین نظری سیره ائمه بپردازد

دانشگاه وظیفه دارد به تبیین نظری سیره ائمه بپردازد

 

همایش ملی «عقلانیت در سیره رضوی» با حضور فضلالله ایرجی کجوری مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران و جمعی از مسؤولان جشنواره بینالمللی امام رضا (ع) در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد.

مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران در ابتدای این همایش وجود مبارک ائمه معصومین را یکی از سرمایه‌های عظیم جهان تشیع به ‌ویژه ایران اسلامی دانست و گفت: هیچ دین و آیینی مانند اسلام و تشیع از چنین نعمتی برخوردار نیست که در کنار پیامبر عظیم‌الشان از وجود 12 امام برخوردار باشد.

وی ادامه داد: متأسفانه تاکنون ما نتوانسته‌ایم از گنجینه بزرگ ائمه معصومین استفاده کافی را ببریم و جامعه ما نتوانسته در حد انتظار از فیوضات ائمه اظهار بهره‌مند شود.

سرسنگی تصریح کرد: نگاهی به سیر فرهنگ ما نشان می‌دهد ما بیش‌تر ائمه را با مراسم سوگواری آنها می‌شناسیم و احساس می‌کنیم بعد از آن احتیاجی به سیره ائمه نداریم.

وی افزود: نکته مهم اینجاست که ائمه ما فقط شخصیتهایی برای عزاداری نیستند، آنها مظاهری هستند که می‌توانند در طول زندگی بشر ما را سیراب، فضا را عطرآگین و آموزه‌هایی را به ما منتقل کنند که در طول زندگی از آن استفاده کنیم.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران یادآور شد: باید یک تعامل دوسویه بین دانشگاه و ائمه معصومین وجود داشته باشد. دانشگاه وظیفه دارد به تبیین نظری سیره ائمه بپردازد و نسل جوان را با سیره ائمه آشنا سازد.

وی افزود: متأسفانه نسل جوان ما بیش‌تر از آن‌که با ائمه معصومین آشنا باشد با قهرمانها و شخصیتهای تمدنهای دیگر آشناست. هرچند در بین دانشجویان و تشکلهای دانشجویی قشر آگاه به این مسایل وجود دارد ولی باید همه دانشجویان با سیره زندگی ائمه آشنا شوند. سرسنگی با بیان این‌که وظیفه دانشگاه است که دانشجویان را با زندگی ائمه اطهار آشنا کند، تأکید کرد: متأسفانه در برخی جاها چهره‌ای که از ائمه ما نشان داده می‌شود 180 درجه با واقعیت فاصله دارد، به طور مثال امامان ما به گونه‌ای نشان داده می‌شوند که گویا دائماً در حال سوگواری و گریه یا این‌که دائم در حال شمشیر کشیدن بوده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به میلاد حضرت علی (ع)، ادامه داد: نگاهی کوچک به زندگی امام علی (ع) نشان می‌دهد امامان ما در چه درجه‌ای از زندگی بوده‌اند. امروز برای معرفی عدالت بالاترین فرد حضرت علی است و همه ما شنیده‌ایم که ایشان چگونه در دوران حکومت عدالت را ایجاد کرده بودند.

سرسنگی در ادامه با اشاره به خانه‌نشینی چندساله حضرت علی (ع)، تصریح کرد: کدام شخصیت در میان سیاسیون ما سراغ داریم که حاضر است برای ایجاد وحدت و حفظ کیان جامعه در خانه بنشیند و سکوت کند؟

وی گفت: عظمت امام علی (ع) فقط در شمشیرش نیست بلکه در سکوتش هم هست و در زمانی که سرش را در چاه فرومی‌برد و با خدای خودش درد دل می‌کرد.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت: جامعه ما اگر می‌خواهد به نجات و رستگاری برسد چاره‌ای ندارد جز این‌که به صورت جدی و عمقی به سیره ائمه معصومین رجوع کند.

در ادامه خضری دبیر علمی این همایش هم گفت: موضوع این همایش مورد توجه پژوهشگران بسیاری قرار گرفت و دهها مقاله به دبیرخانه ارسال شد که از این میان 6 مقاله برای ارائه سخنرانی برگزیده شدند. گفتنی است در ادامه پژوهشگران برگزیده به ارائه مقاله خود پرداختند.

لازم به ذکر است این همایش از سری برنامه‌های بخش دانشگاهی جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) بود. منبع: فارس


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *