دانشگاه آزاد پس از سالها گزارش«تحقیق و تفحص مجلس» را تکذیب کرد

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۲ بهمن ۱۳۹۵


دانشگاه آزاد پس از سالها گزارش«تحقیق و تفحص مجلس» را تکذیب کرد

دانشگاه آزاد پس از سالها گزارش«تحقیق و تفحص مجلس» را تکذیب کرد

 

967464441

 در پی انتشار گزارش «دلایل انتصاب رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی توسط رهبر معظم انقلاب» دانشگاه آزاد به این موضوع واکنش نشان داد و پس از سالها گزارش تحقیق و تفحص مجلس را تکذیب کرد.

در توضیحات دانشگاه آزاد آمده است: «با توجه به انتشار گزارشی در گروه دانشگاه آن خبرگزاری با عنوان «دلایل انتصاب رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی توسط رهبر معظم انقلاب» به شناسه 131951103224 مورخ 95/11/3 ضمن اعلام مجدد استقبال دانشگاه آزاد اسلامی از صدور حکم مقام معظم رهبری مبتنی بر انتصاب جناب آقای دکتر ولایتی به ریاست هیأت مؤسس این دانشگاه و بدون هرگونه موضع‌گیری سلبی یا ایجابی در خصوص گزارش موصوف به اطلاع می‌رساند عبارت ذکرشده در انتهای گزارش مذکور «دستور کار و مصوبات هیأت امنا و هیأت مؤسس نشان می‌دهد تصمیمات کلان دانشگاه صرفاً بر مبنای گزارشات و اطلاعات (دکتر) جاسبی و حمایت بی‌چون‌وچرای (آیت‌الله) هاشمی رفسنجانی (ره) و همراهی عملیاتی (دکتر میرزاده) و (دکتر عباسپور) بوده و سایر اعضای هیأت مؤسس نقش چندانی ایفا نکرده‌اند». خلاف واقع بوده و نادرست است. آقای دکتر میرزاده در سالهای مورداشاره هیچ مسؤولیت اجرایی در دانشگاه آزاد اسلامی نداشته است و تنها از سال 1386 طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان عضو هیأت امنا و مؤسس منصوب‌شده است و حتی استناد به گزارش تحقیق و تفحص مجلس قبل نیز نمی‌تواند چنین واقعیت آشکاری را تحت‌الشعاع قرار دهد. لذا مقتضی است دستور فرمایید توضیحات بالا مطابق ماده 23 قانون مطبوعات جمهوری اسلامی ایران درج شود. در پاسخ به اظهارات روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی ذکر دو نکته حایز اهمیت است. اول آنکه آن قسمت از خبر فوق‌الذکر و مورداشاره این دانشگاه عیناً از گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی آورده شده است که در بخش 1-7، پاراگراف سوم آمده است: «متأسفانه فعالیت ستادی دانشگاه ضعیف و همه امور عملاً بر مبنای منویات و دستور رئیس هیأت امنا و رئیس دانشگاه انجام پذیرفته و تصمیمات کلان با کمترین اطلاعات و ارزیابی اتخاذشده است. دستور کار و مصوبات هیأت امنا و هیأت مؤسس نشان می‌دهد تصمیمات کلان دانشگاه صرفاً بر مبنای گزارشات و اطلاعات آقای دکتر جاسبی و حمایت بی‌چون‌وچرای جناب آقای هاشمی رفسنجانی و همراهی عملیاتی آقایان دکتر میرزاده و عباسپور بوده و سایر اعضای هیأت امنا و مؤسس نقش چندانی ایفا ننموده‌اند».

اما در مورد حق تحقیق و تفحص باید گفت در اصل 76 قانون اساسی چنین آمده است: «مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد.» گزاره «تمام امور کشور» بیانگر این است که هیچ امری از امور برای تحقیق و تفحص، از صلاحیت عمومی مجلس مستثنی نشده است؛ یعنی مجلس حق تحقیق و تفحص در تمام موضوعات و امور کشور را خواهد داشت و تفاوتی نمی‌کند که آن امور و موضوعات، مرتبط با سازمانهای تحت کنترل قوه مجریه یا قضاییه باشد یا نه.

عدم توجه به قانون شاید در دانشگاه آزاد اسلامی مسبوق به سابقه باشد اما یادآور می‌شود گزارشات تحقیق و تفحص از دستگاهها توسط مجلس شورای اسلامی که به‌واسطه نظارت دقیق و پیگیری تعدادی از نمایندگان مردم و طبق ذات قانونی این نهاد ارائه می‌شود حکم سند را دارد.

دومین مورد که باید به آن اشاره کرد این است که بهتر بود روابط عمومی این دانشگاه مصداق اعتراض خود را نمایندگان مردم و گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی قرار می‌داد یا این‌که میرزاده در جلسه 19 خرداد 1393 که در موردبررسی گزارش مذکور میهمان کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بود موارد اعتراضی خود را بیان می‌کرد نه این‌که پس از سالها استناد به واقعیات مکتوب در گزارش مجلس شورای اسلامی را زیر سؤال ببرد. منبع: فارس

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *