دانشگاه‌ نسل سوم در راه است

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۷ بهمن ۱۳۹۵


دانشگاه‌ نسل سوم در راه است

دانشگاه‌ نسل سوم در راه است

 180830092

حبیب شریف اظهار داشت: در دانشگاههای نسل سوم علاوه بر آموزش و پژوهش، کارآفرینی نیز صورت می‌گیرد به‌طوری‌که فرد پس از دانش‌آموختگی به دنبال کار دولتی دیگر نیست بلکه چنان توانمند شده که خود تبدیل به یک کارآفرین می‌شود.

وی با اشاره به این‌که دانشگاههای نسل اول آموزش محور بوده و نسل دوم نیز آموزش و پژوهش را مدنظر دارد که پژوهش با میل به پیشرفت دانش صورت می‌گیرد و بر اساس مقالات چاپ‌شده و… ارزیابی می‌شود، خاطرنشان کرد: در دانشگاه نسل سوم، پس از آموزش و پژوهش، بهره‌برداری از پژوهشها به‌منظور رونق اشتغال و اقتصاد و توسعه همه‌جانبه جامعه هدف است، به‌طوری‌که این پژوهشها اثر خود را در جامعه نشان دهد.

.

این مقام مسؤول، آموزش برای خلق دانشمندان آینده، تجاری‌سازی دانش و کارآفرینی، خلق ارزش از دانشی که آفریده می‌شود و… را از ویژگیهای دانشگاههای نسل سوم دانست و گفت: دانش‌آموختگان دانشگاههای نسل سوم به دنبال شغل کارمندی نیستند بلکه خودشان کارآفرین بوده و برای بقیه نیز شغل ایجاد می‌کنند.

شریف با عنوان این‌که دانشگاههایی مانند دانشگاه صنعتی شریف در کشور تا حدودی به سمت دانشگاه نسل سوم حرکت کرده است، اظهار داشت: با توجه به سیاستهای کلی نظام، تمام دانشگاههای کشور باید به‌سرعت به این سمت حرکت کنند. رئیس بنیاد ملی نخبگان فارس در ادامه درباره همایش بزرگ دانشمندان برتر کشور در شیراز نیز گفت: در این همایش 224 پژوهشگر برتر بین‌المللی از سراسر کشور به شیراز می‌آیند تا آخرین دست آوردهای علمی خود را به بحث و تبادل‌نظر بگذارند که سی‌ام بهمن‌ماه امسال به مدت دو روز این همایش در شیراز برگزار خواهد شد. وی با بیان این‌که 12 نفر از این 224 دانشمند از استان فارس هستند، خاطرنشان کرد: 8 نفر از پژوهشگران از دانشگاه شیراز و 4 نفر نیز مربوط به سایر دانشگاههای استان می‌باشند که درمجموع 12 نفر را شامل می‌شود و نکته مهم درباره این پژوهشگران این است که بیشترین آمار استنادهای بین‌المللی به دست آوردهای علمی آنها صورت گرفته که 24 درصد استنادها در دنیا را به خود اختصاص داده است.

شریف با اشاره به وضعیت تولیدات علمی کشور نیز گفت: وضعیت علمی کشور به لحاظ کمی خوب است به‌ویژه در پایگاه استنادی که نگاه می‌کنیم با رشد 5/17 درصدی رتبه اول منطقه و در عرصه بین‌المللی رتبه 17 را داشتیم که از نظر کیفیت در سالهای اخیر با گزارشهایی که به شکل منظم پخش می‌شود، گفتمان به سمت کیفیت است.

وی افزود: سهم ما در پژوهشها از کمیت 7/1 و این آمار در کیفیت به 2/2 درصد رسیده است و این رشد نشان می‌دهد به کیفیت در سطح جامعه علمی توجه ویژه‌ای شده و شاهد این امر حضور بیشتر دانشگاهها در حوزه‌های بین‌المللی است و هر سال این حضور بیشتر می‌شود که به‌عنوان نمونه در سال جاری شاهد حضور 14 دانشگاه در رتبه‌بندی بین‌المللی لایدن بودیم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان در پایان نیز گفت: بر اساس سند راهبردی کشور در تولید علم و فناوری، تکریم نخبگان از اهداف بوده و هدف توسعه فرهنگ تکریم و شناسایی اثرگذاری علمی و فرهنگی نخبگان و زمینه حضور آنها در جامعه و معرفی مشاهیر در سطوح ملی و بین‌المللی است که همایش دانشمندان برتر کشور در شیراز نیز در همین راستا برگزار می‌شود. منبع: فارس

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *