دانشگاهها مراکز اخلاق حرفه‌ای راه‌اندازی کنند

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۳ آبان ۱۳۹۵


دانشگاهها مراکز اخلاق حرفه‌ای راه‌اندازی کنند

مدیر اداره ارتباط با صنعت دانشگاه امیرکبیر

دانشگاهها مراکز اخلاق حرفهای راهاندازی کنند

 

مدیر اداره ارتباط با صنعت و کارآفرینی دانشگاه امیرکبیر ضمن تاکید بر لزوم راهاندازی مراکز اخلاق حرفهای در دانشگاهها، فروش پایاننامه و مقاله را اقدامی در راستای خدشهدار شدن حیثیت علمی کشور عنوان کرد.

مالک نادری ، بابیان اینکه توسعه سریع کمی آموزش عالی منجر به بروز معضل فروش پایان‌نامه و مقاله شده است، اظهار کرد: در کشوری با جمعیت حدود 80 میلیون نفر نزدیک به 2500 دانشگاه داریم این در حالی است که تعداد دانشگاههای کشور چین با جمعیت بالای یک میلیارد نفر کمتر از کشور ما است ازاین‌رو مسلم است که توسعه کمی دانشگاهها به افزایش معضلاتی همچون فروش پایان‌نامه منجر می‌شود.

مدیر اداره ارتباط با صنعت و کارآفرینی دانشگاه امیرکبیر افزود: دانشجویی که در کنکور درصد منفی می‌زند ولی بااین‌حال وارد دانشگاه می‌شود مشخص است زمان ارائه پایان‌نامه از مسیر درست اقدام نمی‌کند و کار علمی ارائه نمی‌دهد زیرا این دانشجو با الفبای کار علمی آشنایی نداشته و کیفیت لازم را برای پایان نامه‌نویسی ندارد.

وی بابیان اینکه نگارش این نوع پایان‌نامه‌ها توسط دانشجویان یا نخبگانی که وضع مالی خوبی ندارند انجام می‌شود، گفت: عمدتاً دانشجویانی که اقدام به خرید پایان‌نامه می‌کنند از دانشگاههای درجه 2 و 3 هستند زیرا در حدود 15 دانشگاه برتر داریم که با توجه به رقابت این دانشگاهها با سایر مراکز این موضوع کمتر پیش می‌آید و مشابه بودن پایان‌نامه به صفر نزدیک است.

نادری نظام و اکوسیستمی شامل استاد، دانشجو و دانشگاه را دراین موضوع دخیل دانست و افزود: در دل کمیت درصد خطا هم دیده می‌شود البته درصد خطا در کشور ما با برخی از کشورها برابر است اما میزان این خطاها به دلیل ازدیاد دانشجو بالا است که همین مسئله به خدشه‌دار شدن برند علمی کشور دامن می‌زند.

مدیر اداره ارتباط با صنعت و کارآفرینی دانشگاه امیرکبیر بابیان اینکه در دنیا روندهایی برای مقابله با فروش علم در نظر گرفته‌اند، گفت: وزارت علوم دراین راستا برنامه جدی دارد ولی مقاومتها زیاد است و از طرفی تعداد دانشجویانی که جذب می‌کنیم با سطح علمی و ظرفیت دانشگاههای کشور همخوانی ندارد که حل این مسئله در میان‌مدت و بلندمدت امکان‌پذیر است.

وی ادامه داد: اما در کوتاه‌مدت می‌توان با برخوردهای حساب‌شده علمی و نه قضایی توسط خود دانشگاه و آموزش عالی از گسترش بیش‌ازپیش این موضوع جلوگیری به عمل‌ آورد.

به گفته نادری دانشگاهها می‌توانند با راه‌اندازی مراکز اخلاق حرفه‌ای و برخورد جدی با این قبیل معضلات در کوتاه‌مدت جلوی افزایش این تخلفات را بگیرند چراکه این موضوع به‌نوعی حیثیت علمی کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: کشور به‌واقع در مسیر رشد علمی قرار دارد و اگرچند نفر باعث خدشه‌دار شدن حیثیت علمی کشور شوند گناهی نابخشودنی انجام داده و باید مجازات شوند.

مدیر اداره ارتباط با صنعت و کارآفرینی دانشگاه امیرکبیر با اشاره به سهم کمتر از نیم درصد پژوهش در تولید ناخالص ملی بابیان اینکه اگر هزینه نکنیم درآمد و تولید علم و فناوری نخواهیم داشت،‌ گفت: اگر شرایط آزمایشگاهی و امکانات فراهم باشد بخش عمده‌ای از دانشجویان و اساتید می‌توانند اقدامات مؤثر و خوبی انجام دهند اما در صورت فراهم نشدن بستر هزینه‌های تحقیقاتی، دانشجو مسیر دیگری را پیش می‌رود زیرا اگر دانشجو مقطع دکتری در طول درس متمرکز بر پروژه خود شود و حقوقش مشخص باشد هیچ‌گاه کار غیراخلاقی انجام نمی‌دهد.

منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *