دانشگاههای کشور از رسالت آموزشی خود فاصله گرفته‌اند

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲ اسفند ۱۳۹۵


دانشگاههای کشور از رسالت آموزشی خود فاصله گرفته‌اند

مسؤول پژوهشگاه علوم انسانی:

دانشگاههای کشور از رسالت آموزشی خود فاصله گرفتهاند

 

441638211رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با انتقاد از وضعیت آموزش در دانشگاههای کشور گفت: پژوهش محورسازی دانشگاهها باعث تضعیف نقش آموزشی آنها شده است.

نعمت‌الله فاضلی در جمع مدرسان و دانشجویان رشته‌های علوم اجتماعی دانشگاه یزد یادآور شد: مهم‌ترین رسالت دانشگاهها آموزش و تربیت انسانهای مسؤولیت پذیر، اهل نقد، جستجوگر و دلسوز برای جامعه است اما هم‌اکنون دانشگاهها درگیر مسابقه‌ای به نام تولید علم شده‌اند که نتیجه آن جز یک عدد تعداد مقالات چیز بیشتری نبوده است.

وی ادامه داد: برخی مدرسان دانشگاهها منش استادی و تدریس را کنار گذاشته و تنها به نگارش مقالات و رزومه سازی روی آورده‌اند و این در حالی است که رسالت دانشگاهها و مدرسان مراکز علمی پرورش افرادی است که در آینده در جایگاههای حساس جامعه قرار می‌گیرند.

 فاضلی هم‌چنین در خصوص نقش علوم اجتماعی در جامعه اظهار کرد: چهار کارکرد اصلی علوم اجتماعی معنادار کردن جهان، ایجاد دانش و فرهنگ گفت‌وگو، مسأله‌مند کردن جامعه و کمک به حل مسایل و توسعه مرزهای دانش است که با توسعه نهادی و ایجاد دغدغه این مفاهیم در میان شهروندان این کارکردها اجرایی می‌شود. این محقق مردم‌شناس تصریح کرد: برخی از مسایل که تا پیش از این به‌عنوان مسأله در جامعه از آن یاد نمی‌شد، مانند خشونت علیه زنان و کودکان با کمک ادبیات علوم اجتماعی به سطحی رسیده که به‌عنوان یک مسأله در جامعه از آنها یاد می‌شود و راهکارهایی برای رفع آنها پیشنهاد می‌شود.

در این نشست رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی کشور به پرسشهای مدرسان و دانشجویان دانشگاه یزد در خصوص مباحث مرتبط با علوم اجتماعی پاسخ داد. منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *