دانشـگاه علم و فرهنگ، پارک علـم و فناوری تأسیس می‌کند

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۰ شهریور ۱۳۹۵


دانشـگاه علم و فرهنگ، پارک علـم و فناوری تأسیس می‌کند

دانشـگاه علم و فرهنگ، پارک علـم و فناوری  تأسیس می‌کند

79b7aa97-f331-4f0a-8596-ee581cc75b53_w5dey

 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و فرهنگ از پیگیریهای این دانشگاه برای راه‌اندازی پارک علم و فناوری در حوزه فناوریهای نرم و هویت‌ساز خبر داد.
عزیز الله جعفری ضمن اشاره به برگزاری مجامع ملی و بین‌المللی علمی متعدد توسط این دانشگاه در حوزه‌های «گردشگری و معنویت»، «وب پژوهی»، «هنرهای سنتی»، «اقتصاد مقاومتی»، «روانشناسی فرهنگی»، «کسب‌وکارهای نوین گردشگری در فضای مجازی»، «پوشاک هوشمند و کاربردی»، «تبلیغات محیطی»، «کارآفرینی در حوزه کودک»، گفت: ما به دنبال کسب مجوز از وزارت علوم برای احداث یک پارک تخصصی علم و فناوری هستیم.
وی ضمن تاکید بر انجام اقداماتی برای ایجاد بنیاد توسعه کسب‌وکار دانشگاه علم و فرهنگ باهدف کارآفرینی، ارزش‌آفرینی و ثروت آفرینی در سال 93 اظهار کرد: وظیفه این بنیاد ساماندهی و توسعه کسب‌وکارها بوده و این بنیاد در حال حاضر رسمیت پیداکرده است. همچنین در یک سال گذشته حدود 40 ایده به ما رسیده که با 25 مورد از آنها موافقت شده و 9 مورد از آن فعال و مشغول کارند. به‌طور مثال در بحث روانشناسی مرکز روانشناسی و در بحث حقوق مرکز داوری، وکالت و مشاوره حقوقی دایر شده است.
جعفری ادامه داد: مرکز تعاون و کارآفرینی دانشجویی این دانشگاه با بهره‌گیری از مشاوران خبره حوزه تعاون که در دانشگاه مستقر هستند، به دانشجویان کمک می‌کند تا بتوانند تعاونیهای دانشجویی راه‌اندازی کنند.
وی در ادامه افزود: یکی از معیارهای مهم و کلیدی برای مقایسه دانشگاهها درصدی از سبد درآمدی آنها است که با استفاده از فعالیتهایی غیر از فعالیتهای آموزشی تأمین می‌شود. برای مثال دانشگاه آکسفورد کمتر از 20 درصد و دانشگاه MIT تنها حدود 10 درصد از درآمدهایشان از محل آموزشهای مستقیم تأمین می‌شود و مابقی درآمدها از محل پژوهش، قراردادها و خدمات تأمین می‌شود.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به حدود 20 درصدی بودن درآمدهای پژوهشی این دانشگاه اظهار کرد: ما در تلاشیم که این درآمدها را از محل قراردادهای پژوهشی و فعالیتهای دانشگاه و شرکتهای دانش‌بنیان به 50 درصد برسانیم.
وی همچنین در خصوص تخصیص بودجه پژوهشی به محققان حوزه پژوهش گفت: ما برای صفرتا صد یک پروژه اعتبار تعیین نمی‌کنیم و فقط هزینه‌های اولیه را برای شروع تقبل می‌کنیم و مابقی هزینه‌ها وابسته به خود محققان است و خود بانیان کنفرانسها و پروژه‌ها با تعریف موضوعات موردنیاز کشور جهت تولید محتوا حاضرند هزینه‌ها را پرداخت کنند.
جعفری افزود: ما سندی داریم که بر اساس آن می‌توان شاخصهای کلیدی دانشکده‌ها را ارزیابی کرد و متناسب با آنها به دانشکده‌ها بودجه تخصیص داد. بدین ترتیب هراندازه دانشکده‌ای فعال‌تر باشد، بودجه بهتری به کارهای توسعه‌ای آن اختصاص داده می‌شود و این بهتر بودن دو معیار اصلی دارد؛ یکی اینکه دانشکده چقدر تولیدات پژوهشی امتیازآور و استناد آور دارد، دیگر اینکه خود دانشکده‌ها از طریق قراردادهای پژوهشی چقدر درآمد داشته‌اند.
وی همچنین در خصوص موانع پیش روی حوزه پژوهش تصریح کرد: یکی از مشکلات ما دراین حوزه این است که الزامات و زیرساختهایی که وزارت علوم تصویب کرده تا دانشگاه بتواند با تکیه‌بر آن اعضای هیأت علمی را به کار و فعالیت تشویق کند، ضمانت اجرایی ندارد و پیشنهاد ما به وزارت علوم این است که در نوشتن آیین‌نامه‌ها نگاه توسعه‌ای داشته باشد. از مشکلات دیگر این حوزه شبکه‌سازی و ارتباط مؤثر اعضای هیأت علمی و دانشجویانشان با یکدیگر است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و فرهنگ افزود: ما معمولاً برای تعریف موضوعات پژوهشی طی یک جلسه به بررسی نیازهای اصلی سازمانها می‌پردازیم که این نیازمند این است که عضو هیأت علمی مدتی با آن درگیر باشد و بر روی آن مطالعه کند تا بتواند پیشنهادی متناسب با نیازها بدهد؛ اما انگیزه کافی برای انجام این کار در حوزه هیأت علمی وجود ندارد.
جعفری در ادامه گفت: ما در سطح کلان تصمیم‌گیری وزارت علوم اصولاً در حوزه‌های مختلف به‌ویژه نشریات برای ورود سخت‌گیر هستیم؛ اما فرایندهای ارزیابی قوی وجود ندارد. پیشنهاد ما این است که سخت‌گیریها را برای ورود کنار بگذاریم و بعد از این‌که نشریه دارای اعتبار علمی شد، مکانیزمهای کنترلی جامع و خوبی به کار بگیریم و آنهایی را که فعالیت خوبی ندارند، از گردونه خارج کرده و باعث ارتقای آنهایی که باقی‌مانده‌اند، شویم.
وی در پایان تصریح کرد: دانشگاه علم و فرهنگ از ابتدای تأسیس چند نسل را در حوزه پژوهش پشت سر گذاشته است. نسل اول فراهم آوردن ساختار اولیه‌ای بود که بتوان فعالیتها را مدیریت، استاندارد و ارزیابی کرد. نسل دوم این بود که روی مقالات متمرکز شویم تا اعضای هیأت علمی و دانشجویان انگیزه بیشتری برای انجام فعالیتها داشته باشند و نسل سوم نسلی است که هم‌اکنون در آن مشغول فعالیت هستیم و سعی داریم روی فعالیتهای پژوهشی تأمل‌برانگیز و تولیدکننده ثروت متمرکز شویم و به سمت دانشگاههای کارآفرین حرکت کنیم منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *