دادگاه عالی مصر به منع واگذاری جزایر به عربستان حکم داد

دسته: نقد، نظر و تحلیل
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۵ بهمن ۱۳۹۵


دادگاه عالی مصر به منع واگذاری جزایر به عربستان حکم داد

دادگاه عالی مصر به منع واگذاری جزایر به عربستان حکم داد

 

300314142

دادگاه عالی مصر با صدور حکم نهایی در مورد پرونده واگذاری 2 جزیره مصر در دریای سرخ به عربستان سعودی، حکم به منع اجرای این توافق داد. قاضی این دادگاه اعلام کرد، دولت مصر نتوانسته است شواهد موثقی درباره مالکیت عربستان بر جزایر راهبردی تیران و صنافیر ارائه دهد، بنابراین حاکمیت مصر بر این 22 جزیره تأیید میشود.

دولت قاهره در فروردین امسال پس از امضای توافق‌نامه مرز دریایی با ریاض اعلام کرد، جزایر تیران و صنافیر در آبهای سرزمینی عربستان سعودی قرار دارند. بر اساس گزارشها، مصر قرار بود در قبال بخشیدن این جزایر به عربستان سعودی، 20 میلیارد دلار دریافت کند. این اقدام قاهره واکنشها و اعتراضهای بسیاری را در محافل سیاسی، رسانه‌ای و نهادهای مدنی این کشور ایجاد کرد به‌طوری‌که عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، به خیانت و فروش اراضی این کشور متهم شد.

اواسط دی‌ماه دادگاه تجدیدنظر در امور اضطراری مصر علی‌رغم اعتراضهای مردمی و مخالفت دیوان عالی این کشور، از تصمیم دولت برای واگذاری 2 جزیره راهبردی به عربستان سعودی حمایت کرده بود.

پیش از آن، دیوان اداری مصر در تیرماه طرح واگذاری این دو جزیره را فاقد اعتبار اعلام کرده بود، اما دولت مصر در تاریخ 9 دی طرح واگذاری جزایر را تأیید و به مجلس مصر ارسال کرد.

این جزایر با توجه به مرز بین‌المللی که در سال 1906 میان بریتانیا و امپراتوری عثمانی تعیین شد، اساساً متعلق به مصر هستند، اما عربستان سعودی ادعای مالکیت بر آنها را دارد.

واگذاری این جزایر مصر به عربستان بیش از همه منافع رژیم صهیونیستی را تأمین می‌کرد. رسانه‌های اسراییل پیش‌تر اعلام کردند این جزایر با چراغ سبز رژیم صهیونیستی به عربستان واگذارشده است.

جزیره 80 کیلومترمربعی تیران در ورودی تنگه تیران واقع‌شده که دریای سرخ را از خلیج عقبه جدا می‌کند.

جزیره صنافیر نیز در شرق جزیره تیران قرار دارد. اهمیت راهبردی این جزایر از آن جهت است که تنگه تیران تنها دسترسی رژیم صهیونیستی از خلیج عقبه به دریای سرخ است و نقش مهمی در تبادلات تجاری این رژیم ایفا می‌کند.

حمایت البرادعی از رأی دادگاه عالی مصر بر حفظ دو جزیره تیران و صنافیر

محمد البرادعی، دبیر کل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توییتی کوتاه از رأی دادگاه عالی مصر مبنی بر سیادت قطعی این کشور در خصوص دو جزیره تیران و صنافیر و هم‌چنین بازبینی در نقشه آبی بین مصر و عربستان حمایت کرد.

این شخصیت سیاسی مصری در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: جز با عدالت و حاکمیت قانون نمی‌توانیم سرزمین خود را بسازیم و امیدوارم معنای این حقیقت را فهمیده باشیم.

البرادعی تصریح کرد: امیدوارم رأی این دادگاه موجب بیداری و ایجاد تغییرات به سمت مسیر صحیح که همانا حاکمیت مردم است، شود. وی افزود: حاکمیت سرزمین از آن مردم است نه آن کسانی که قانون را برای پیشبرد مقاصد سیاسی خود تغییر می‌دهند.

شادمانی مردم مصر از حکم دادگاه

با اعلام حکم نهایی دادگاه عالی مصر مبنی بر لغو واگذاری 2 جزیره مصری تیران و صنافیر به عربستان، مردم این کشور با برپایی تظاهراتی باشکوه، صدور چنین حکمی را جشن گرقتند. منبع: پرس تی وی


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *