دادستانی آماده تعقیب متهمان حقوقهای نامتعارف

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۳ تیر ۱۳۹۵


دادستانی آماده تعقیب متهمان حقوقهای نامتعارف

جعفری دولت آبادی :

دادستانی آماده تعقیب متهمان حقوقهای نامتعارف

دادستان تهران به اعلام آمادگی دادستانی تهران برای تعقیب کیفری متهمان دریافت حقوقهای نجومی اشاره کرد و از صدور کیفرخواست برای چند متهم امنیتی از جمله نازنین زاغری، هما هودفر، سیامک نمازی، نزار زاکا و هفت نفر از متهمان جریان فتنه خبر داد.
دنیای حقوق:
عباس جعفری دولت‌آبادی در نشست با معاونان دادسرای عمومی و انقلاب تهران و سرپرستان نواحی دادسرا، قضات ناظر زندان و قضات شعب ویژه محکومان زندانی با اشاره به موضوع فیشهای حقوقی نجومی، از آن به عنوان سونامی یاد کرد و گفت:
در این زمینه باید برکناری مدیران متخلف، استرداد وجوه دریافتی و مجازات مسوولان متخلف به صورت توأمان مورد توجه قرار گیرد.
جعفری دولت‌آبادی گفت: در این زمینه باید سه اقدام مورد توجه گیرد
اولاً، برکناری مسوولانی که در این سمتها تخلف کرده‌اند؛
دوماً، برای استرداد وجوه بیت‌المال از افرادی که این وجوه را دریافت کرده‌اند باید اقداماتی از سوی مسوولان صورت گیرد. دادستان تهران با اشاره به سومین گام در این زمینه اظهارکرد: دادسرای تهران در بحث مجازات و رسیدگی به اقدامات افرادی که اموال نامشروع را از این طریق کسب کرده و اقدامات آنها منجر به وقوع جرم شده، قاطعانه رسیدگی خواهد کرد و دستگاههای نظارتی که به این موضوع ورود کردند گزارش خود را به دادستانی تهران ارسال کنند و ما وظیفه داریم با کسانی که در این زمینه مال نامشروع تحصیل کرده‌اند برخورد کنیم چراکه اعتماد مردم به نظام بالاتر از حیثیت افراد است.
وی تأکید کرد در صورت وصول این‌گونه گزارشها، خارج از نوبت و به طور قاطع رسیدگی خواهد شد.
 پرونده‌های مهم در دادستانی تهران
جعفری دولت‌آبادی با اشاره مهم‌ترین پرونده‌های دو هفته اخیر دادسرای تهران که با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شده است، اشاره کرد و پرونده‌های اتهامی متهمان نازنین زاغری (دارای تابعیت ایرانی، انگلیسی)، هما هودفر (دارای تابعیت ایرانی، کانادایی)، نزار زکا (دارای تابعیت لبنانی)، سیامک نمازی و پرونده‌های هفت نفر از متهمان جریان فتنه را از جمله‌ این پرونده‌ها دانست و اظهارکرد: در این مدت پرونده راجع به بانک دی که در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از آن یاد شده، به دادسرای کارکنان دولت ارجاع شده است. وی از تشکیل دو پرونده در دادسرای ناحیه‌ی 31 خبر داد که در یکی از پرونده‌های چند نفر از متهمان در قالب تشکیل باند با استفاده از کارتهایATM مبادرت به ارتکاب جرم می‌کردند همچنین از بازداشت تعداد 20 نفر از افرادی که مرتکب جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی شده و تشکیل پرونده کیفری برای آنان خبر داد.
توجه به مطالبات رهبری از دستگاه قضایی
دادستان تهران اجرایی کردن سیاستهای قوه‌قضاییه مبنی بر کاهش جمعیت کیفری و بهبود وضعیت زندانها، در زمره برنامه‌های این دادستانی است. جعفری دولت‌آبادی با اشاره به محورهای 8 گانه فرمایشات مقام معظم رهبری در نشست با مسوولان قوه‌قضاییه مبنی بر جلب رضایت مردم به عنوان وظیفه‌ای اسلامی و هدف مبنایی، برخورد قاطع با نیروهای ناسالم در قوه‌قضاییه، کاهش مجازات حبس، اطلاع‌رسانی در خصوص خدمات و اقدامات قوه‌قضاییه با شیوه‌هایی نوین و جذاب، فعال‌تر شدن قوه‌قضاییه در پیگیری حقوقی پرونده‌های بین‌المللی، تبیین موازین حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران، انقلابی عمل کردن قوه‌قضاییه اشاره کرد.
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر انقلابی بودن و انقلابی عمل کردن قوه‌قضاییه افزود: رهبر معظم انقلاب در جلسات اخیرشان با دستگاههای مختلف اعم از دولت و مجلس خبرگان خطاب انقلابی بودن را بارها مورد تأکید قرار دادند ولی توصیه و خطاب ایشان به دستگاه قضا صد در صد انقلابی بودن است و انتظارشان از دستگاه قضایی در این زمینه فوق‌العاده است پس ما باید خیلی فراتر از تعارفات انجام وظیفه کنیم. دادستان تهران اظهارکرد: توجه به موضوع پیشگیری از وقوع جرم می‌تواند از تشکیل پرونده‌های کیفری مشابه و تضییع حقوق مردم، جلوگیری به عمل آورد که موفقیت در این حوزه را مستلزم فعال شدن دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی، نیروی انتظامی و سرپرستان دادسراها است؛ به عنوان مثال در خصوص کلاهبرداری استانهای گلستان و سیستان بلوچستان در صورت توجه بیشتر دستگاههای مرتبط، از وقوع جرم جلوگیری می‌شد.
 رسیدگی به پرونده برخی متهمان اعضای داعش در دادسرای تهران
جعفری دولت‌آبادی به موضوع زندان و ضرورت بهبود وضعیت زندانها و پیگیری امور‌زندانیان به عنوان یکی از مباحث مورد تأکید مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: این موضوع همواره از دغدغه‌های مهم قوه‌قضاییه و دادستانی تهران بوده و در راستای آن، اقدامات گسترده‌ای از سوی سرپرستان نواحی و قضات اجرای احکام کیفری و قضات ناظر زندان، صورت گرفته است. دادستان تهران ضمن تشکر از اقدام به موقع و قاطع دستگاههای اطلاعاتی در دستگیری اعضای داعش که قصد بمب‌گذاری و اقدامات تروریستی در برخی نقاط را داشتند،
افزود: در حال حاضر پرونده تعدادی از این متهمان، در دادسرای تهران تحت رسیدگی است. دادستان تهران به موضوع آزادی رسانه‌ها و ضرورت دفاع از این آزادی اشاره کرده و گفت: قانون‌گذار ضمن تجویز حمایت از آزادیهای مشروع مردم توسط رسانه‌ها، آنان را به رعایت انصاف و رعایت مرزهای انتقاد، ملزم دانسته است؛ انتشار مطالب و موضوعات متضمن افترا یا تخریب مسوولان یا دستگاهها جرم بوده و مستوجب پیگرد کیفری دارد.
ضرورت نظارت سرپرستان نواحی بر بازداشتگاههای نیروی انتظامی
جعفری دولت‌آبادی با اشاره به حادثه اخیر رخ داده در یکی از کلانتریها که منجر به فوت یکی از متهمان شد، اظهارکرد: موارد فوت متهمان در بازداشتگاهها، باید بلافاصله به دادستان اعلام شد که در خصوص این موضوع، متهم 27 خرداد امسال در کلانتری نارمک فوت کرده است؛ درواقع هرگونه مورد فوت ناگهانی به ویژه در سنین پایین و فوتهای مشکوک در مراکز انتظامی و زندانها باید در دادسرای جنایی رسیدگی شود. دادستان تهران حضور بازپرس در صحنه و بررسی موضوع را امری ضروری دانسته تا شبهات احتمالی راجع به فوت فرد و علت آن، مرتفع شود.جعفری دولت‌آبادی با تأکید بر اینکه بروز فوت در زندان یا کلانتری، امری خلاف اصل است، افزود: این امر باید بلافاصله به دادستان تهران انعکاس یافته و گزارش کتبی موضوع ارسال شود و بازپرس مربوطه باید در صحنه حضور یافته و ضمن بررسی موضوع، مراتب را به این دادستانی اعلام کند.دادستان تهران ضمن تشریح ابعاد دیگر این حادثه، گفت: صرف نظر از نوع اتهام و ادله مثبته آن، حقوق متهم باید در تمام موارد رعایت شده و اهتمام قضات بر جلوگیری از تضییع حقوق متهمان مورد توجه قرار گیرد. وی بازداشت متهمان در کلانتریها را خلاف اصل دانسته و آن را منحصر به ضرورت، آن هم به صورت کوتاه‌مدت دانسته و ادامه داد: پس از آن باید متهمان به زندان تحویل شوند.
ابلاغ بخشنامه دادستانی تهران در امر کاهش جمعیت کیفری
جعفری دولت‌آبادی به ضرورت کنترل آمار ورودی به زندان به عنوان یکی از راهکارهای کاهش جمعیت کیفری اشاره کرد و گفت: استفاده از نهادهایی مانند تعلیق تعقیب می‌تواند در کاهش ورودی به زندانها بسیار مؤثر واقع شود.دادستان تهران بخشنامه کاهش جمعیت کیفری زندانها خطاب به سرپرستان دادسراها را ابلاغ کرد و از سرپرستان خواست در راستای اجرایی کردن مفاد این بخشنامه و انعکاس اقدامات صورت گرفته به دادستانی اقدام عاجل کنند.وی با اظهار اینکه مهم‌ترین اثر بازدید سرپرستان نواحی و قضات ناظر از زندان ایجاد آرامش میان زندانیان است، شرط ایجاد چنین آرامشی را ورود معاونان دادستان و قضات دادسرا به بندهای زندان و ملاقات چهره به چهره به زندانیان دانست.
جعفری دولت‌آبادی به مسوولیت جمعی تمامی قضات دادسرا نسبت به موارد بازداشت بدون جهت اشخاص در زندان تأکید کرد و گفت: حتی اگر ساختمان زندان و بندها به ابر کامپیوترها و تکنولوژی نوین نیز تجهیز شود؛ به گونه‌ای که ارتباط تصویری و صوتی قاضی و زندانی به طور دایم و کامل برقرار شود، باز هم ملاقات حضوری قاضی و سرپرستان با زندانیان ضرورتی است که زمینه‌ساز فضای آرامش در زندان خواهد بود.
منبع: حمایت

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *