خودکشی پسر دانشجو از پل طبیعت
در تاریخ 30 تیر


دسته: رویداد و حوادث
بدون دیدگاه
شنبه - ۲ مرداد ۱۳۹۵


خودکشی پسر دانشجو از پل طبیعت
در تاریخ 30 تیر


خودکشی پسر دانشجو از پل طبیعت
در تاریخ 30 تیر

دنیای حقوق: خودکشی یک جوان دانشجو با سقوط از پل طبیعت همه بازدیدکنندگان از این تفرجگاه را شوکه کرد.
این دانشجوی جوان که پسری ۲۲ ساله بود ساعت ۵ عصر امروز در برابر دیدگان وحشت‌زده زن، مرد، پیر و جوان از پل طبیعت پایین پرید و در فضای سبز قسمت شمال به جنوب روی چمنها افتاد و در دم جان باخت.
همزمان با جیغها و فریادهای شاهدان این حادثه وحشتناک گروهی در تماس با پلیس ۱۱۰ مأموران را در جریان حادثه سقوط گذاشتند و خیلی زود تیم تجسس کلانتری به همراه آمبولانس اورژانس در صحنه حضور یافتند و لابه‌لای جمعیتی که ترافیک سنگینی را رقم زده بودند به معاینه پسر جوان پرداخته و وقتی مشخص شد پسر جوان دیگر زنده نیست بازپرس جنایی تهران را در جریان گذاشتند.
خیلی زود بازپرس و تیمی از اداره ویژه قتل برای بررسی صحنه حادثه زیر پل طبیعت حاضر شدند.
تجسسها نشان داد که قربانی دانشجوی رشته صنایع شیمیایی دانشگاه تهران است و هیچ‌کس انگیزه وی از خودکشی را نمی‌داند.
مأموران تحت نظر بازپرس ویژه قتل با دقت در حال بررسی چگونگی حادثه عمدی یا غیرعمدی بودن آن بودند.
از سوی دیگر توقف مردم برای تماشای این صحنه باعث ترافیک در لاین جنوب به شمال بزرگراه مدرس شده بود که رفته‌رفته با مدیریت پلیس راهور از بار این ترافیک کاسته شد.
این گزارش حاکیست، بازپرس منافی آذر از شعبه سوم دادسرای امور جنایی تهران در این خصوص گفت:
جوان جانباخته از خودش وصیت‌نامه‌ای برجای گذاشته که در آن ازخانواده‌اش حلالیت خواسته است. وی افزود: هنوز انگیزه مشخص نیست مأموران در حال تحقیق هستند.
منبع: رکنا
در همین زمینه توجه شما را به گفتگو با سعید معیدفر عضو‌هیات‌علمی دانشگاه تهران جلب می‌نماییم:
 فشارهای روحی و روانی عامل اصلی خودکشی در میان دانشجویان
متأسفانه آمار خودکشی در بین دانشجویان به دلیل فشارهای روحی و روانی روبه افزایش است.
چند ماه پیش یکی از دانشجویان دانشگاه تهران خودکشی کرد، مدیرکل روابط عمومی دانشگاه تهران دلیل این خودکشی را مشکلات خانوادگی این دانشجو دانست. “م. مزروعی ” سبدانی دانشجوی ترم هشت دانشگاه تهران و ورودی سال ۱۳۸۷ بود. او که در تهران سکونت داشت، با پریدن از روی پل مدیریت دست به خودکشی زد.
به گزارش دنیای حقوق، خودکشی دانشجویی هرچند وقت یک‌بار تیتر روزنامه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد، سال گذشته نیز خبر مرگ مشکوک به خودکشی یک دانشجوی دکترا در رشته علوم سیاسی دانشگاه تهران نظرها را به خود جلب کرد پیش‌ازاینها نیز کم نبودند دانشجویانی که به دلایل روانی و اجتماعی و به شیوه‌های مختلف خودکشی کردند.
 چه می‌گویند؟
آمار خودکشی در سه‌ماهه نخست سال 94 نسبت به مدت مشابه سال قبل 9/4 درصد افزایشی داشته است از سه‌ماهه سال گذشته 1408 نفر در کشور خودکشی کرده‌اند که از این میان 436 نفر زنان و 972 نفر مردان در سطح دانشگاهها را به خود اختصاص می‌دهد و آمار خودکشی در سال گذشته نسبت به سالهای قبل روند افزایشی را نشان می‌دهد.
سعید معیدفر عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار دنیای حقوق گفت: بیشترین میزان بحرانهای اجتماعی در کشور به‌خصوص در استانهای محروم را خودکشی به خود اختصاص می‌دهد، در مناطق کمتر توسعه یافته کشور اگرچه با افزایش اطلاعات و آگاهی ظرفیتهایشان بیشتر شده است اما قدرت عرض‌اندام ندارند و بیش‌ازپیش در معرض بحرانهای این‌چنینی قرار می‌گیرند.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: بنا به گفته ریاست حراست کل وزارت علوم از هر 28 مورد خودکشی دانشجویی در ایران 7 مورد مربوط به پسران و 21 مورد مربوط به دختران است.
 در چه گروهایی بیشتر خودکشی صورت می‌گیرد؟
معیدفر گفت: گروهای تحصیل کرده حساسیت بیشتری نسبت به محیط پیرامون خودشان دارند نوعی احساس ناکامی در این افراد بیشتر رشد می‌کند.
وی افزود: در این افراد خودکشی به‌قصد مرگ صورت نمی‌گیرد بلکه می‌خواهند به دردهایشان پایان دهند.
بنابراین درواقع برای فرار از فشارهای روزافزونی که به آنها وارد می‌شود ترجیح می‌دهند دست به این اقدام بزنند.
 خودکشیهای آنومیک
دکتر محمدعثمان حسین‌بر جامعه‌شناس و استاد دانشگاه گفت: جامعه ایران یک جامعه در حال گذار است که هنجارهای قدیم آن باید جایشان را به هنجارهای جدید بدهند، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است که در نتیجه ما شاهد آشفتگیهای فردی و جمعی خواهیم بود. این آشفتگیها بنابر نظریات امیل دورکیم (نظریه‌پرداز فرانسوی) عمدتاً منجر به خودکشیهای آنومیک می‌گردند، یعنی خودکشیهایی که در پی بی‌نظمیهای اجتماعی شکل‌گرفته‌اند.
حسین بر ادامه داد: تضعیف پیوندهای اجتماعی از مهم‌ترین دلایل مستقیم خودکشی در ایران است. بیکاری، تورم، مشکلات اقتصادی و… نیز از دلایل غیرمستقیم آن هستند. همه این عوامل منجر شده‌اند تا خشونت به خانواده ایرانی راه پیدا کند و خودکشی افزایش یابد.
 رایج‌ترین نوع خودکشی در بین دانشجویان چیست؟
این عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه اظهار داشت: درواقع عواملی هستند که باز در همان محیط قرار دارند ولی آن‌چنان اثرات سوء می‌گذارند که فرد بعد از گذراندن دوره‌ای از بحران دیگر تنها راه پایان زندگی خودش می‌داند و خلاص شدن از رنج دائم و روزمره این اقدامات است.
معیدفر گفت: با نگاهی به گذشته دختران دانشجو حداقل در یکی دوسال اخیر می‌بینیم که اکثر آنان بعد از یک درگیری با کمیته انضباطی یا حراست دانشگاه و یا پلیسهای امنیتی در خیابان دست به خودکشی زده‌اند.
 نظام به ریخته دانشگاهی ما
معیدفر ادامه داد: خودکشی دانشجویان نمی‌تواند بیرون از دایره مشکلات روانی و اجتماعی باشد این خودکشی اما به دلیل آنکه در قشر تحصیل‌کرده صورت می‌گیرد می‌تواند بسیار متأثرکننده باشد و صدمات بیشتری به جامعه وارد کند. معیدفر در پایان یادآور شد: دانشگاه باید عوامل آسیب‌زایی که در دورهای مختلف زمانی که ممکن است رخ دهند را شناسایی و از آن پیشگیری کنند تا دانشجویان فشار کمتری را متحمل شوند.
در نهایت خودکشی نیز در پی عوامل مختلف ایجاد می‌گردد متأسفانه از ابعاد مختلفی است که در یک جامعه وجود دارد. در نتیجه تا زمانی که مسائل اجتماعی حل نگردد خودکشی نیز کاهش نخواهد داشت چراکه لازمه یک حیات سالم داشتن جامعه‌ای سالم است. کارشناسان و مسئولین هر دو بر دو عامل روانی و اجتماعی مؤثر بر خودکشی تأکید دارند. آنها معتقدند که در طی سالهای اخیر با رشد جمعیت و تغییرات سریع اجتماعی مشکلات روانی و اجتماعی زیادی گریبان ایرانیها را گرفته است؛ مشکلاتی که در مرحله آخر می‌توانند به خودکشی منجر شود. منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۲۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *