خماری زنان در خواب قوانین

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۵ تیر ۱۳۹۵


خماری زنان در خواب قوانین

خماری زنان در خواب قوانین

زنان درگیر اعتیاد تعداد دقیقی در میان آمار رسمی ندارند اما آمار غیررسمی می‌گوید در ده سال گذشته 4 برابر شده‌اند. پدیده‌ای که یک روز مردانه بود حالا آنقدر درمیان زنان شایع شده که آمارش شانه‌به‌شانه آمار مردان می‌زند. هرچند آمار زنان معتاد درطول یک دهه چندین برابر شده است اما نگاه به این پدیده همانند گذشته است. همان نگاه جنسیتی که بر روی همه مسائل سایه انداخته اینجا نیز رخ نشان می‌دهد. مدتها وجود زنان معتاد کتمان می‌شد بعد از آن که تعدادشان افزایش یافت و جایی برای پنهان‌کاری نماند از نگاه برنامه‌ریزان حوزه اعتیاد پنهان ماندند. معضل اعتیاد تنها به‌مردان خلاصه و تمامی برنامه‌ریزیها در این راستا طرح و اجرا شد تا روز به روز هم بر تعداد زنان معتاد و هم آسیبهای ناشی از آن افزوده شد .
ضرورت جداسازی درمان
در بحث اعتیاد وقتی پای جنسیت به‌میان می‌آید همه چیز فرق می‌کند از نگاه جامعه اعتیاد زنان بیش از آنکه بیماری باشد یک رفتار غیراخلاقی خوانده می‌شود همین نگرشهای منفی علاوه بر مشکلات اجتماعی برای این زنان مانع بزرگ درمان آنها نیز شده است. محمدی با بیان اینکه به‌دلایل عرفی و فرهنگی لازم است درمان زنان جداگانه از مردان صورت گیرد تصریح می‌کند: «درمان اعتیاد در زنان و مردان نباید به یک شیوه باشد چرا که ساختار اعتیاد برای زنان کاملا متفاوت است زنان معتاد نیازمند درمانگاههای مختص خودشان هستند چرا که در جامعه ما به‌دلایل فرهنگی و اجتماعی زن معتاد از رفتن به مراکز درمانی و دریافت دارو واهمه دارد چون با گفتن جمله «من معتادم» سواستفاده که متاسفانه اغلب جنسی است شروع می‌شود.»
مشکلات بعد از ترک‌ها یکی یکی از راه می‌رسند
ترک و بازپروری تنها یک بخش از ماجرای اعتیاد به ویژه در حوزه زنان است آنگونه که کارشناسان این حوزه می‌گویند هرچند نظام رصدی برای آسیبهای اجتماعی در حوزه زنان وجود ندارد اما همان عواملی که باعث گرایش مردان به اعتیاد می‌شود در زنان نیز صادق است. هرچند علل گرایش زنان و مردان یکی است اما داستان بعد از ترک متفاوت می‌شود زنان مبتلا به اعتیاد پس از بهبودی، برای بازگشت به جامعه با مشکلات بسیاری از جمله عدم پذیرش خانواده و جامعه و ناتوانی برای اداره زندگی خود و فرزندانشان روبرو هستند.
ضرورت ورود جدی مجلس به بحث اعتیاد زنان
وقتی یک زن گرفتار اعتیاد می‌شود، تنها او گرفتار نشده است بلکه خانواده، فرزندان و جامعه نیز با این معضل درگیر می شوند. حرفه‌آموزی، کمک به ایجاد اشتغال، تهیه مسکن و سرپناه، صدور شناسنامه، دفترچه بیمه خدمات درمانی و کمک به تحصیل فرزندان آنها از جمله مهم‌ترین حمایتهایی است که باید از زنان بهبود یافته صورت بگیرد تا به چرخه جامعه سالم
برگردند.
اما این مسأله در نبود و یا عدم اجرای صحیح قوانین جدی گرفته نمی‌شود کارشناسان می‌گویند در رابطه با زنان قوانین حمایتی قوی نداریم چرا که آیین‌نامه‌های حمایت از اقشار آسیب‌پذیر در کشور ضعیف است. به‌همین دلیل قوانین پشتوانه اجرایی دقیق ندارند و به راحتی توسط افراد دور زده می‌شوند.
موضوعی که امیرحمزه زینالی حقوقدان آن را مهمترین معضل حل مشکل اعتیاد در کشور می‌داند او در رابطه با نواقص قوانین در حوزه اعتیاد تصریح می‌کند: «تدوین قانون جامع کنترل و پیشگیری از اعتیاد بسیار ضروری است پیش زمینه این موضوع تحقیق ملی در زمینه اعتیاد است چرا که اعتیاد یک پدیده تک بعدی نیست و ریشه در سایر آسیبهای اجتماعی دارد.
او با اشاره به‌علل نقص قوانین در مبحث اعتیاد زنان می‌گوید: «متاسفانه هنوز آمار دقیق در این حوزه نداریم. آمارهایی که پژوهشگران مستقل وزارت بهداشت و مرکز آمار و نهادهای دیگر ارائه می‌دهند با یکدیگر متفاوت است و همین مشکل را پیچیده تر می‌کند. در مورد زنان با توجه به افزایش آمار و نیز وضعیت خاص آنها در جامعه و خانواده در همه سطوح از زمان ابتلا، درمان و پس از ترک نیازمند رویکرد اضطراری و ویژه هستیم این زنان از لحاظ جسمی، اجتماعی، روحی- روانی و فرهنگی نیازمند حمایت ویژه و خاص هستند».
او یکی دیگر از مشکلات این حوزه به ویژه در موضوع زنان را دیدگاه قانون نسبت به اعتیاد می‌داند و می‌افزاید: «متاسفانه قانون‌گذار در کشور ما متفاوت از سایر کشورها عمل می‌کند در کشور ما اعتیاد جرم است هرچند با فعالیتهای مدنی که در سالهای اخیر صورت گرفت تا حدودی این رویکرد تغییر کرده است. اما مجلس باید در جهت جرم‌زدایی از اعتیاد تلاش کند. نمی‌توان با جرم‌انگاری این موضوع و با تهدید اعتیاد را از بین برد باید زمینه‌های روحی روانی و جسمانی افراد درگیر برطرف شود تا بتوان برای پیشگیری از آن اقدام کرد».
منبع: روزنامه ابتکار


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۹۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *