خلأ قانون
 مالیاتهای مستقیم


دسته: حقوق اقتصادی
بدون دیدگاه
پنجشنبه - ۱۱ آذر ۱۳۹۵


خلأ قانون
 مالیاتهای مستقیم


خلأ قانون
 مالیاتهای مستقیم

قانون مالیاتهای مستقیم در حالی اصلاح شد که یکی از دو بال اصلی قانون مالیاتی طبق وعده قبلی اضافه نشد.
عباس هشی عضو شورای عالی جامعه حسابداران رسمی ایران در گفتگو با انتخاب اقتصادی به حذف بال دوم نظام مالیاتی اشاره کرد و گفت: هر نظام مالیاتی بر دو بال یک؛ خوداظهاری مردم با ارسال اظهارنامه مالیاتی و دوم استرداد اضافه پرداختی مالیاتی استوار است.
تداوم این فرایند منوط به وجود بانک اطلاعاتی از گردش مالی و تمامی مودیان است برای راستی آزمایی.
او افزود: متاسفانه در قانون مصوب 1394 بال دوم را حذف کردند که مهم‌ترین رکن هر نظام مالیاتی است. رکن اساسی که در قانون مالیات سال 1345 وجود داشت (ماده 129) متاسفانه در دهه 60 و 70 اکثریت مقامات کشور آن را اجرا نکردند و گروههای کارشناسان و دیگر قانون گریزان با نفوذی که در مجلس داشتند در اصلاحیه قانون سال 1380 ماده 129 آن را از متن قانون حذف کردند.

هشی توضیح داد: برگرداندن این ماده از جمله شعارهای رونمایی از طرح اصلاح نظام مالیاتی در فرایند طرح تحول اقتصادی بود که هنوز جلسه رونمایی در سال 1390 تمام نشده بود که همکاری مشترک دولت و مجلس و به کارگردانی فعالان اقتصادی زیر زمینی کار خود را برای حذف آن شروع کردند.
متاسفانه این مشارکت در دولت دهم و یازدهم هم ادامه پیدا کرد و این ماده در متن قانون مصوب سال 1394 نیامد؛ اما ماده 169 مکرر که همان بانک اطلاعاتی است و زمینه دسترسی به اطلاعات مالی و گردش برای دولت را فراهم می‌نماید، کماکان وجود دارد.

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *