خریدوفروش و تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده ممنوع شد

دسته: تازه های قوانین
بدون دیدگاه
شنبه - ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶


خریدوفروش و تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده ممنوع شد

با موافقت نمایندگان؛
خریدوفروش و تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده ممنوع شد

نمایندگان مردم در خانه ملت با خریدوفروش، نقل‌وانتقال و تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده را ممنوع کردند.
نمایندگان در نشست علنی روز چهارشنبه، 16 فروردین‌ماه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه هوای پاک با ماده (8) این لایحه با 123 رأی موافق، 16 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 215 نماینده حاضر در جلسه با آن موافقت کردند.
بر اساس ماده 8 این لایحه خریدوفروش و تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده ممنوع شد.
در ماده 8 لایحه هوای پاک آمده است: تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه سنگین، سنگین، موتورسیکلت مکلف‌اند وسایل نقلیه خود را پس از اتمام سن فرسودگی از رده خارج کنند و مسؤولیت خود را از این جهت نزد یکی از مؤسسات بیمه داخلی تحت نظارت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بیمه کنند. تعیین سن فرسودگی و بیمه انواع وسایل نقلیه موتوری موضوع این ماده، بر اساس آیین‌نامه‌ای است که حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این قانون به پیشنهاد مشترک سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد ایران و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.
حمل بار و مسافر، صدور گواهی معاینه فنی، تخصیص بیمه شخص ثالث، خریدوفروش، نقل‌وانتقال و تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده ممنوع می‌باشد. پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران خودروهای فرسوده را به ازای هر روز تردد با عنوان ورود و تردد وسایل نقلیه غیرمجاز در معابر، محدوده‌ها و مناطقی که ممنوع اعلام‌شده است جریمه می‌نماید.
تبصره 1- دولت موظف است از محل صرفه‌جویی حاصل از بهبود و مدیریت سوخت ناشی از اجرای این قانون، سازوکار و تسهیلات لازم جهت جایگزینی خودروهای فرسوده حمل‌ونقل عمومی با خودروهای نو را فراهم کند.
تبصره 2- دولت مکلف است در بودجه سالیانه ردیفی به منظور اعطای تسهیلات ارزان قیمت جهت جایگزین کردن خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده موجود با کارمزد چهار درصد (4%) با بازپرداخت ده‌ساله تعیین کند و به تصویب مجلس شورای اسلامی برساند. منبع: وب‌سایت مجلس شورای اسلامی

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *