خبرنگاری کاری سخت و پر مسوولیت

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۹ مرداد ۱۳۹۵


خبرنگاری کاری سخت و پر مسوولیت

معاون اول قوه قضاییه توضیح داد:

خبرنگاری کاری سخت و پر مسوولیت

حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در یک صدمین نشست خبری خود با تبریک دهه کرامت و روز خبرنگار گفت:
کار خبرنگاری، کاری سخت و پرمسئولیت است. اداره یک رسانه کار آسانی نیست و کار سختی است که اگر این کار سخت با مراقبت و رعایت موازین انجام شود، اجر و پاداش آن بسیار زیاد است.

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص اعدام تعدادی از تروریستها یادآور شد: اینها تعدادی از تروریستها و آدمکشهایی بودند که مرتکب جنایات فراوان شده بودند و حدود 20 نفر از هم‌وطنان ما را شهید و بیش از 40 نفر را معلول و مجروح کردند. این افراد سرقتهای مسلحانه‌ای را در چند استان و چند شهر مرتکب شدند و مردم بی‌گناه را در میدان سنندج به رگبار گلوله بستند و آنان را مجروح و معلول کردند.
محسنی اژه‌ای تصریح کرد: این افراد به بعضی از پایگاههای بسیج و نیروهای انتظامی حمله مسلحانه کردند و افرادی بودند که بعضاً دچار جرمها و سوابق کیفری متعدد بودند. این تروریستها و آدمکشها که امنیت کشور را با الهام گرفتن از دشمنان بیرون هدف قرار داده بودند و می‌خواستند جامعه و کشورمان را ناامن کنند و تلاش کرده‌اند که جریانهای تروریستی و تکفیری امنیت ایران را مخدوش کنند، با تلاش نیروهای مسئول در وزارت اطلاعات،‌ نیروی انتظامی و سیستم امنیتی کشور و با کمک قوه قضاییه به‌زحمت شناسایی شدند.
وی گفت: در چارچوب موازین و مقررات قانونی با حضور وکیل به پرونده آنها در مدت طولانی و جلسات متعدد رسیدگی شد و در دادگاه بدوی حکم صادرشده است و پس از اعتراض آنها در دیوان عالی کشور، احکام صادره تأییدشده و پس‌ازآن به این افراد مهلتی داده شد تا توبه و جبران کنند.
وی گفت: این افراد نه‌تنها توبه نکردند، چه‌بسا از داخل زندان هم سعی می‌کردند که با اشخاص از بیرون مرتبط شوند و در داخل زندان نیز یارگیری کنند. برخی از آنها نیز که با قرار آزادشده بودند، به داعش پیوستند و بر اساس اطلاعاتی که به‌دست‌آمده است، برخی از آنان نیز در کشورهای همسایه در پی همراهی با داعش کشته شدند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: این‌گونه افراد تروریست که افراد زیادی را شهید و مجروح کرده‌اند، سرقت مسلحانه داشته‌اند و به‌دفعات حمله مسلحانه داشته‌اند، اینها مجازات می‌شوند و مدعیان دروغین حقوق بشر که شنیده‌اند ما با تروریسم مبارزه می‌کنیم، فریادشان بلند می‌شود که چرا این تروریستها را مجازات کرده‌اید.
وی افزود: به‌هیچ‌وجه اجازه ناامنی در کشور داده نمی‌شود و چنانچه کسانی بخواهند با الهام از دشمنان قسم‌خورده ایران امنیت مردم و کشور را به هم بزنند، حتماً مجازات خواهند شد. سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با اجرای حکم شهرام امیری نیز گفت: این شخص با توجه به دسترسیهای اطلاعات سری و به‌کلی سری نظام با دشمن متخاصم و درجه‌یک ما یعنی آمریکا ارتباط برقرار کرده بود و اطلاعات حیاتی کشور را در اختیار دشمن قرار داده بود که آمریکا در این پرونده از سیستم اطلاعاتی ایران رو دست خورد و به‌هیچ‌وجه تصور نمی‌کرد که ایران از ارتباط این فرد با آنها مطلع باشد.
سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: آنها با برنامه خاص وی را به کشور عربستان بردند و به شکل خاص از این کشور خارج کردند و تصور می‌کردند که همه اینها از چشم سیستم اطلاعاتی ایران پوشیده است؛ درحالی‌که همه این اتفاقات زیر ذره‌بین اطلاعات جمهوری اسلامی ایران بود.
وی ادامه داد: پس‌ازآنکه این فرد دستگیر شد و طبق قانون با حضور وکیل در جلسات متعدد محاکمه شد و حکم صادر شد، حکم دادگاه بدوی از سوی متهم مورد اعتراض قرار گرفت. دیوان عالی کشور هم با وسواس به این پرونده رسیدگی کرد و حکم را تأیید کرد.
معاون اول قوه قضاییه بابیان اینکه دستگاه قضایی به دنبال این است که همه مجرمین اصلاح شوند و توبه کنند، ادامه داد: این فرد از دسته افرادی بود که از این فرصت که پس از تأیید حکم به او داده شد استفاده نکرد و نه‌تنها توبه و جبران مافات نکرد، بلکه سعی کرد از درون زندان نیز اطلاعات را به‌غلط به بیرون بفرستد که پس از طی مراحل قانونی به مجازات رسید.
حجت‌الاسلام اژه‌ای گفت: در تیرماه امسال نیز بیش از 18 تُن از انواع مواد مخدر کشف‌شده که گزارش آن از دادگستریها و دادستانها رسیده است. از اول مردادماه تا امروز نیز بیش از 6 تُن کشفیات انواع مواد مخدر را داشته‌ایم.

وی ادامه داد: این قاچاقچیان مواد مخدر هزاران خانواده را به کام مرگ می‌کشانند و این در حالی است که مدعیان حقوق بشر در مورد مجازات آنها سروصدا می‌کنند.
سخنگوی قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش گفت: آیت‌الله آملی لاریجانی در همایش حقوق بشر اسلامی بیان کردند که ما با آمریکا هیچ رابطه و حرفی نداریم، زیرا که آمریکا امتحان خود را پس داده و بدعهدی این کشور را در همه سنوات و خصوصاً در برجام دیده‌ایم.
وی افزود: این در حالی است که ما با اروپاییها درزمینهٔ حقوق بشر حرف داریم و حرف ما این است که شما غربیها چرا می‌خواهید فکر خود را یک‌طرفه بر سایر ملل تحمیل کنید؟
چرا دوگانه رفتار می‌کنید؟
شما در ادعاهایتان صادق و راست‌گو نیستید و جایی که منافعتان ایجاب می‌کند، حقوق همه را زیر پا می‌گذارید.
وی ادامه داد: شما غربیها جایی که منافعتان ایجاب می‌کند، جنایات مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌دهید و به خاطر منافعتان از کسانی که بوی دموکراسی نبردند، دفاع و حمایت می‌کنید. آیا جمهوری اسلامی ایران و قوانین ما مدافع حقوق بشر واقعی است، یا شما؟
معاون اول دستگاه قضا افزود: ما حاضر به گفتگو هستیم اما نه گفتگویی که شما در آن مدعی باشید و ما متهم و شما چیزی را طرح کنید و ما جواب دهیم، بلکه ما در مورد عمل و دیدگاه شما حاضر به گفتگو هستیم تا ببینیم اسلام، قرآن و جمهوری اسلامی ایران مدافع حقوق بشر است یا شما؟
وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص زمین‌خواری گفت: در 4 ماه اخیر از چهار استان در مورد زمین‌خواری گزارش گرفته‌ایم که در این زمینه حدود 400 هکتار رفع تصرف داشته‌ایم که اراضی به دولت بازگشت داده‌شده و بیش از 60 هزار مترمربع قلع‌وقمع صورت گرفته است.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سؤالی درباره این‌که با توجه به کمبود قاضی که در دستگاه قضایی وجود دارد چرا در لایحه دولت فقط به جذب 500 قاضی اشاره‌شده است؟ گفت:‌ در برنامه پنجم اجازه داده شد که 4 هزار نفر قاضی جذب شود که قوه قضاییه تلاش کرد و طبق برنامه حدود 4 هزار نفر جذب شدند و کمک خوبی هم به دستگاه قضایی بود اما در طول این چهار سال عده‌ای از دستگاه قضایی رفتند یا بازنشسته شدند یا استعفا دادند.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سؤالی درباره دستگیری چند نفر به اتهام قاچاق کالا در هرمزگان گفت: قاچاق کالا به ضرر همه مردم است و روی تولیدات داخلی ما تأثیر می‌گذارد. باید باور کنیم همت همه مسئولان در مبارزه همه‌جانبه با قاچاق کالا نیاز است البته نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و قوه قضاییه باهم هماهنگ شده‌اند ان‌شاء‌الله این هماهنگی بیشتر شود.
وی افزود: اثر سوء‌ اقتصادی که قاچاق کالا می‌گذارد، نکته قابل‌توجهی است که باید به آن توجه کنید، لذا دیگر این کالا نباید برگردد. دولت در حال برنامه‌ریزی است و در این رابطه یک دسته از کالاهایی هستند که باید معدوم شوند، دسته‌ای دیگر ممکن است به خارج از کشور صادر شوند که باید جلوی‌اش گرفته شود زیرا دولت در تلاش است مبارزه جدی با قاچاق کالا داشته باشد تا قاچاق به‌هیچ‌عنوان در کشور ورود پیدا نکند.
معاون اول قوه قضاییه در پایان به اقدامات قوه قضاییه در ارتباط با انتخابات هم اشاره کرد و گفت: یکی از وظایف مهم قوه قضاییه در این موردبحث پیشگیری است.
هرساله در انتخابات با حضور نهادهای مختلف ستادی جهت جلوگیری از تخلفات انتخاباتی تشکیل می‌شود. در آستانه انتخابات نیز دادگاه ویژه و شعبات ویژه‌ای دراین‌ارتباط تشکیل می‌شود که در حال حاضر تشکیل آن زود است. البته باید توجه داشت همه مسائل دراین‌ارتباط به حوزه قوه قضاییه مربوط نمی‌شود و مجموعه‌ای از متصدیان اعم از مجریان، ناظران و … در جلوگیری از وقوع این اتفاقات و تخلفات مؤثرند.
منبع: دادایران

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *