خاطرات جنایی «قاضی تردست» در 90 دقیقه گفت‌وگو (قسمت 4 و پایانی)

دسته: حکایات و داستان های پند آموز
بدون دیدگاه
شنبه - ۳۰ بهمن ۱۳۹۵


خاطرات جنایی «قاضی تردست» در 90 دقیقه گفت‌وگو (قسمت 4 و پایانی)

خاطرات جنایی «قاضی تردست» در 90 دقیقه گفت‌وگو (قسمت 4 و پایانی)

340152272

از وقتی‌که در دادگاه کیفری با قاضی تردست آشنا شدم، علاقه‌مند شدم درباره مواردی که با آنها در دادگاه برخورد کردم، برخوردهای وی با افرادی که در دادگاه حاضر می‌شوند و هم‌چنین خاطرات او درباره ورود به دستگاه قضایی و فعالیت در مسجدسلیمان و ساوه با وی گفت‌وگو کنم. مصاحبه‌ای که در ذیل می‌خوانید، حاصل گفت‌وگوی ما با قاضی حسن تردست است که درباره مسایلی از جمله نحوه ورود به دستگاه قضا، خاطرات فعالیت در ساوه و مسجدسلیمان، افزایش جرایم و دلایل آن و هم‌چنین معضلات دستگاه قضایی گفت‌وگو کردیم.

علت افزایش قتلهای خانوادگی

این موضوع عوامل زیادی دارد یکی این‌که در جامعه ما روح خشونت خیلی پررنگ شده است، فیلمهای سینمایی که از غرب وارد می‌شود، ماهواره‌ها و حتی فیلمهایی که از صداوسیما پخش می‌شود و حتی مبلغین رسمی و غیررسمی ما در بی‌توجهی (به دمیدن روح گذشت و مدارا با همنوع) سهیم هستند. فضای سیاسی کشور، موقعیت جغرافیایی ایران که سالها با غرب درگیر هستیم و هم‌چنین کشورهای جنگ‌زده و خشن همسایه ما عواملی هستند که روح خشونت و گریز از مدارای با همنوع را افزایش داده و موجبات درگیری و ارتکاب جنایت می‌شوند.

درباره جنایت خانوادگی هم متأسفانه تبلیغات غلط مبلغین و مراجع فرهنگی در تعیین جایگاه زن و مرد در محیط خانواده و هم‌چنین توسعه بیان حقوق زن و فرزندان بدون تبیین تکالیف که امروز دیده می‌شود بعضیها که دستی در رسانه‌ها دارند به انگیزه تألیف قلوب و همرنگ شدن بافرهنگ به‌ظاهر غربی دفاع از زن مرتب بر طبل دفاع از حقوق زن و فرزند می‌کوبند درحالی‌که درباره تکالیف آنها غفلت می‌کنند، این کار باعث متورم شدن توقعات در خانواده‌ها می‌شود و با فرهنگ ایرانی و آموزه‌های دینی ما مغایرت دارد. دلیل افزایش آمار طلاق که تناسبی با فرهنگ ایرانی و دیانت ما ندارد نشان می‌دهد که متولیان فرهنگی کشور به‌صورت رسمی و غیررسمی نتوانسته‌اند چیزی که مطلوب است را در حد متعارف هم انجام دهند. سوء مدیریت فرهنگی در رسانه‌ها یکی از آفتهای اجتماعی و خانوادگی کشور شده است.

ارتکاب قتل در ایران از سوی اتباع افغان

جرایم زیادی از سوی افراد خارجی که کثرت آنها در بین افاغنه است می‌بینیم و علت آن‌هم به خاطر زیست سخت زندگی در کشورشان است که افرادی بسیار خشن و قصی‌القلب هستند؛ با توجه به کثرت پرونده‌های این افراد آنها حتی به مبالغ بسیار کم هم مرتکب قتل می‌شوند. این افراد چون جایگاه مشخصی ندارند بعد از ارتکاب جرم هم تعقیب آنها بسیار سخت است. تجربه نشان می‌دهد که یک فرد افغانی بعضاً در یک خیابان که در چند جا کارکرده است با نامهای مختلف شناخته می‌شود. سیاست بازار کار ایران هم باعث شده که افاغنه در قبال کار سخت دستمزد کم بگیرند و در بورس کار قرار بگیرند؛ چند میلیون افغانی در کشور داریم در حالی‌که کارگران ایرانی بیکار هستند.

نویسندگی بعد از بازنشستگی از قضاوت

به مسایل فرهنگی علاقه دارم و نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد که از کار معلمی به کار قضا وارد شدم. بعد از بازنشستگی تصمیم دارم تجارب خود را مکتوب کنم تا با بضاعتی که دارم اهل‌فن از این تجارب استفاده کنند.

فضای بی‌اعتنایی به قانون بهشت هر خلاف‌کار است یکی از بزرگ‌ترین آفتهای نظام جمهوری اسلامی این است که قوه قضاییه امر قضا و قاضی در جایگاه شایسته خود نیستند و حتی متأسفانه استقلال و امنیت قاضی و قضا با مداخلات غیر ثواب برخی شخصیتهای کشوری و اظهارنظر در برخی موارد که شاهد دادن حکمهای قضایی در رسانه‌ها هستیم که موجب تضعیف دستگاه می‌شود.

هر چند دستگاه قضایی خود دارای مشکلات زیادی است اما امروز بزرگ‌ترین آفات تحقیر امر دستگاه قضایی نزد مسؤولین کشور است. علی‌رغم تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری و توصیه‌های تعیین‌کننده و مؤثر ایشان در استقلال و سختی امر قضا و پرهیز از آلوده کردن (از سوی عوامل بیرونی) یا آلوده شدن (از سوی عوامل درونی) دستگاه قضایی تا زمانی که جایگاه قوه قضاییه در اذهان عمومی مخصوصاً مسؤولان یک جایگاه مقدس پیدا نکند و قانون را به‌عنوان امری مقدس در فرهنگ ملی نهادینه نکنیم در مسیر رساندن نظام به اهداف و به یک جامعه متعارف عدالت‌خواه موفق نخواهیم شد. تا قانون مقدس نشود، نظمی در جامعه حاکم نمی‌شود و هیچ‌کس به‌اندازه جنایتکاران چپاولگران بیت‌المال، معاندین و معارضین نظام و مخالفان دیرینه اسلام و تشیع از فضای بی‌عنایتی به قانون بهره نمی‌برند و فضا و جامعه بی‌اعتنا به قانون بهشت هر خلاف‌کار است. منبع: فارس


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *